۰
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۳۰

با فیلتر نمی‌توان فرهنگ سازی کرد

مهمانان نخستین نشست گفت و گوی پژوهشی مدیریت هنری که شامگاه دوشنبه ۲۷ آذر در خانه هنرمندان برگزار شد، بر ضرورت ارتباط و گفت و گو بین هنرمندان و مدیران تاکید کردند.
به گزارش خبرآنلاین، در این جلسه که از سوی مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان اداره می‌شد، سید مهدی حجت، پیروز حناچی، احمد مسجد جامعی، محمدرضا جعفری‌جلوه و حسین سلیمی به آسیب‌شناسی مدیریت هنری در ایران پرداختند.
در ابتدای این نشست، احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران که در دو کابینه سید محمد خاتمی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، در سخنانی کوتاه گفت: «مدیریت هنری و فرهنگی باید بر اساس گفت و گو باشد و در این راستا، تعامل مدیران با هنرمندان می‌تواند به تفاهم ختم شود.»
در ادامه، سید مهدی حجت، عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا که در دوره‌ای ریاست سازمان میراث فرهنگی کشور را هم عهده دار بوده است، در ارتباط با ویژگی‌های مدیریت هنری گفت: «مدیر هنری باید چون یک باغبان عمل کند و نه یک نجار؛ این عرصه‌ای نیست که اره و چکش به دست گرفت و با بریدن و کوبیدن فرهنگ ساخت. برای رشد فرهنگ و هنر در جامعه، باید مثل باغبان بستر سازی، مراقبت و فضاسازی کرد و شرایط رشد و بالندگی را فراهم ساخت.»
او دانایی محوری و فضیلت پروری را عنصر گمشده عرصه مدیریت هنری کشور دانست و افزود: «یکی دیگر از ضعف‌ها آن است که متاسفانه بیشتر مدیران هنری ما با حوزه‌های هنری خود آشنا نیستند. برای مثال سازمان صنایع دستی از اول انقلاب تا امروز ۳۷ رییس به خودش دیده که معنایش آن است هر نفر کمتر از یک سال مدیریت کرده و البته هیچ کدام هم در این حوزه تخصص نداشته‌اند.»
محمدرضا جعفری جلوه، معاون سینمایی وزیر ارشاد اسلامی در دولت نهم نیز در سخنانی گفت: «عرصه هنر، مدیریت نرم می‌خواهد که باید بر اساس حسن جویی و نه عیب جویی اعمال شود. در این وادی باید مشفقانه، دلسوزانه و صمیمانه رفتار کرد و به دنبال دستگیری هنرمندان بود و نه مچ گیری.»
او با اشاره به اینکه مدیریت هنری، عرصه اعتماد است، تاکید کرد: «مدیر نباید مصلحت را بر اساس میل و خواست خود بسنجد. او زمانی موفق خواهد بود که مصلحت را به نیاز مخاطب و هنرمند تبدیل کند، چرا که در غیر این صورت، ارتباطش با هنرمندان قطع خواهد شد.»
در ادامه این نشست پژوهشی، مجید سرسنگی، عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا و مدیر خانه هنرمندان که گرداننده جلسه نیز بود، با طرح یک سوال پرسید: «با توجه به محبوبیت و ضریب نفوذی که سریال‌های خارجی در کشور پیدا کرده‌اند، چقدر می‌توان به مقایسه فضای مدیریت هنری در ایران و خارج پرداخت؟»
در واکنش به این پرسش، حسین سلیمی که عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مدرس علوم سیاسی و روابط بین الملل است، پاسخ داد: «باید بپذیریم ما وارد عصر جهانی شده‌ایم و با بستن و محدود کردن فضا نمی‌توانیم از حوزه فرهنگ و هنر کشورمان حراست کنیم. تجربه چند دهه گذشته خودمان هم نشان داده هر‌گاه فضای فرهنگی قدری باز شده، نه تنها آسیب کمتری دیده‌ایم، بلکه هنر ایران را بهتر و بیشتر به جهان معرفی کرده‌ایم.»
این مدرس دانشگاه که از ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ مدیر مرکز هنرهای نمایشی بوده است، افزود: «فضای فرهنگی کشور را نمی‌توان با فیلتر کردن اینترنت و پارازیت فرستادن روی شبکه‌های ماهواره‌ای سالم سازی کرد. این کار باعث می‌شود در فضای تنگ و محدودی که می‌سازیم، ضعیف‌ترین کار‌ها و سریال‌های تلویزیونی خارجی محبوب شوند. وقتی بخواهیم به زور فرهنگ سازی کنیم، راه را برای ورود فرهنگ خارجی آن هم از نوع مبتذلش باز کرده‌ایم.»
نشست پژوهشی مدیریت هنری در آینده با برگزاری جلساتی دیگر در خانه هنرمندان پی گرفته خواهد شد.
کد مطلب: 17006
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *