۰
جمعه ۷ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۰

تفاهمات تهران - پکن در گفت‌وگوی یک‌ساعته رؤسای جمهور ایران و چین

رؤسای جمهور ایران و چین در یک گفت‌وگوی تلفنی یک‌ساعته، تحولات عمده بین‌المللی و منطقه‌ای را مورد بررسی قرار دادند و بر لزوم تقویت هرچه بیشتر همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند.
تفاهمات تهران - پکن در گفت‌وگوی یک‌ساعته رؤسای جمهور ایران و چین
به گزارش مردم سالاری آنلاین،سیدابراهیم رئیسی بعدازظهر جمعه (۷ مرداد) در گفت‌وگوی تلفنی با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور خلق چین، دخالت آمریکا در امور داخلی کشورها را در ادامه سیاست مخرب یکجانبه‌گرایی این کشور دانست که اکنون به تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی تبدیل شده است.
رئیس‌جمهور،احترام به حاکمیت ملی و حفظ تمامیت ارضی کشورها را از اصول بنیادین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ایران دانست و در این چارچوب حمایت از سیاست چین واحد را سیاست قطعی و اصولی جمهوری اسلامی ایران دانست.
رئیسی با تاکید بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همه‌جانبه روابط با چین، فارغ از تحولات بین‌المللی، همکاری مستقلانه و مبتنی بر منافع ملی کشورهای دارای حاکمیت را الگوی صحیح حکمرانی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برشمرد و ضمن تاکید بر لزوم غلبه عدالت و انصاف در نظم نوظهور بین‌المللی، هرگونه تلاش آمریکا برای تکرار الگوی جنگ سرد در جهان را نشانه ضعف و افول آن قلمداد کرد.
وی در واکنش به تحسین سیاست توسعه روابط و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با همسایگان و دستاوردهای آن توسط رئیس‌جمهور چین، تاکید کرد: این رویکرد جمهوری اسلامی ایران بسترهای لازم برای امنیت و توسعه جمعی در غرب آسیا را فراهم آورده است و می‌تواند الگویی برای تقویت اعتماد سیاسی و توسعه اقتصادی منطقه باشد.
رئیسی در همین چارچوب، بر اهتمام ایران به تامین امنیت دریانوردی و انتقال انرژی تاکید کرد.
رئیس‌جمهور همچنین با مرور مذاکرات رفع تحریم، بر ضرورت تصمیم‌گیری سیاسی طرف آمریکایی به عنوان ناقض توافق و لزوم اقدام مقتضی این کشور برای لغو تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران و طرف‌های ثالث تاکید کرد.
رئیسی از بسط همکاری‌های چندجانبه اقتصادی در بستر ترتیبات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای همچون سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس استقبال کرد.
رئیسی و شی جین پینگ همچنین با طرح ابتکارهای توسعه همکاری‌ها و ابراز خرسندی از روند توسعه روابط و جهش در مبادلات تجاری دو کشور در یک سال گذشته، درباره راهکارهای توسعه و تسریع در روند اجرایی شدن برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله توافق کردند.
همچنین «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در دومین گفت‌وگوی سران دو کشور در دولت سیزدهم، از همکاری ایران و چین در عرصه بین‌المللی و حمایت متقابل دو کشور از مواضع یکدیگر در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قدردانی کرد.
وی ضمن اشاره به اهمیت حفظ ثبات منطقه و نقش سازنده جمهوری اسلامی ‌ایران در این راستا، تاکید کرد که چین مخالف سیاست فشار و یکجانبه‌گرایی است.
رئیس‌جمهور چین با تاکید بر اهمیت استراتژیک روابط چین و ایران و نیز اهتمام کشورش بر تقویت و توسعه همکاری‌های کلیدی و راهبردی و امنیتی دو کشور به ویژه در حوزه تجاری، اقتصادی، زیرساختی و انرژی، اظهار کرد: اجرایی‌شدن سند جامع همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور گامی بزرگ در این راستا است و بر همین مبنا دستورات لازم برای توسعه روابط همه‌جانبه استراتژیک با ایران از جمله در عرصه اقتصادی را صادر می‌کنم.
کد مطلب: 170093
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *