۰
شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۰

قیمت دام در روزهای تاسوعا و عاشورا چند؟

رییس شورای تامین دام کشور با تاکید بر اینکه با توجه به افزایش عرضه، قیمت دام زنده برای روزهای تاسوعا و عاشورا افزایش نخواهد داشت، اظهار کرد: با توجه به نوع دام، قیمت عرضه هر کیلوگرم دام زنده در میادین از ۲۵ هزار تومان تا ۷۵ هزار تومان است.
قیمت دام در روزهای تاسوعا و عاشورا چند؟
هر ساله در آستانه روزهای تاسوعا و عاشورا، بازار با افزایش تقاضا دام زنده مواجه می شود. به طور معمول افزایش تقاضا همراه با افزایش قیمت است اما، امسال به دلیل عرضه بالای دام افزایش قیمت اتفاق نیفتاده است، ضمن اینکه تقاضا نیز مانند سال‌های گذشته نیست.
منصور پوریان، رییس شورای تامین دام کشور، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره وضعیت بازار دام زنده در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: در حال حاضر ۴.۵ تا ۵ میلیون راس دام مازاد در کشور داریم که به دلیل گرما، منابع آبی محدود و گرانی خوراک دام امکان نگهداری آن‌ها برای دامداران و عشایر وجود ندارد.
وی یادآور شد: عدم توان دامداران برای نگهداری دام‌ها موجب شده، در هر مناسبی با حجم بسیار زیادی از عرضه دام زنده به بازار مواجه باشیم.
به گفته پوریان؛ از ابتدای هفته جاری شاهد سرازیر شدن جمعیت زیادی دام به میادین، برای فروش هستیم در حالی که بازار کشش جذب آن‌ها را ندارد.
 وی تصریح کرد: در این شرایط افزایش قیمت دام که معمولا در بازار ماه محرم اتفاق می افتاد، امسال رخ نداده است.
پوریان قیمت حال حاضر هر کیلوگرم بره نر چاق کشتاری در میادین عرضه را ۷۲ تا ۷۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: همچنین قیمت هر کیلوگرم بره نر لاغر در میادین عرضه ۶۷ تا ۷۰ هزار تومان، هر کیلوگرم بره ماده چاق درجه یک ۶۷ تا ۶۹ هزار تومان، هر کیلوگرم بره ماده چاق ۶۲ تا ۶۵ هزار تومان، هر کیلوگرم بره ماده نیم گوشت ۵۷ تا ۶۰ هزار تومان و هر کیلوگرم بره ماده لاغر ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان است.
وی افزود: همچنین قیمت هر کیلوگرم میش جوان چاق درجه یک ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان، هر کیلوگرم میش چاق جوان ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان، هر کیلوگرم میش جوان نیم گوشت ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان، هر کیلوگرم میش جوان لاغر ۳۰ تا ۳۸ هزار تومان، هر کیلوگرم میش پیر چاق درجه یک ۴۵ تا ۴۹ هزار تومان، میش پیر چاق  ۴۰ تا ۴۴ هزار تومان، میش پیر نیم گوشت ۳۲ تا ۳۶ هزار تومان و میش پیر لاغر ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است.
پوریان قیمت هر کیلوگرم قوچ جوان چاق را نیز ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان و هر کیلوگرم قوچ جوان لاغر ۵۸ تا ۶۲ هزار تومان، قوچ پیر چاق ۷۰ تا ۷۲ هزار تومان، قوچ پیر نیم گوشت ۶۵ تا ۶۸ هزار تومان و قوچ پیر لاغر ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان اعلام کرد.
وی ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم نر بز لاغر ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان، هر کیلوگرم نر بز نیم گوشت ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان، هر کیلوگرم نر بز چاق درجه یک ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان، هر کیلوگرم نر بز نیم گوشت ۳۷ تا ۴۲ هزار تومان، هر کیلوگرم بزغاله  چاق ۶۰ تا ۶۳ هزار تومان، هر کیلوگرم بزغاله  نیم گوشت ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان و هر کیلوگرم بزغاله  لاغر ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان است.
صادرات دام محقق نشده است
رییس شورای تامین دام کشور در پاسخ به این پرسش که، آیا صادرات دام به عنوان راهکاری برای کاهش جمعیت دام مازاد کشور آغاز شده است، گفت: به رغم افزایش روز افزون مشکلات دامداران در نگهداری دام‌های مازاد، تا این لحظه صادرات دام زنده از کشور انجام نشده است.
پوریان دلیل عدم صادرات دام از کشور را سنگ اندازی توسط برخی عنوان کرد و گفت: متاسفانه این صنعت بین دولت وبرخی از مجلسی‌ها گرفتار شده است و تاون آن را دامدار ومصرف‌کنندگان می‌‌دهند.
 لینک کوتاه 
کد مطلب: 170862
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *