۰
چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۰

شناسایی ۶۵ ابتلا به وبا در کشور

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای سال جاری تا ۲۴ مرداد ماه، ۶۵ مورد ابتلا به وبا از شش منطقه کشور، شناسایی و گزارش شده است و خوشبختانه تاکنون فوتی ناشی از این بیماری در کشور نداشته‌ایم.
شناسایی ۶۵ ابتلا به وبا در کشور
به گزارش مردم سالاری آنلاین، از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی تا کنون سازمان جهانی بهداشت طغیان وبا را در کشورهای بنین، مالاوی، کامرون گزارش کرده است. در تاریخ ۲۰ جولای ۲۰۲۲ همزمان با ۲۹ تیرماه سال جاری سازمان جهانی بهداشت (WHO) گزارشی مبنی بر شیوع این بیماری در کشور سومالی نیز منتشر کرد که به ۷۷۹۶ مورد ابتلا و ۳۷ مورد مرگ منجر شده است.
سازمان جهانی بهداشت در اواخر تیر ماه طغیان وبا را در برخی از ایالت های کشور افغانستان، پاکستان و عراق نیز گزارش کرده است.
در ایران نیز  از تاریخ ۲۷ خرداد ماه سال ۱۴۰۱ مواردی از ابتلا به این بیماری در استان کردستان گزارش شد که  بر اساس بررسی‌های انجام شده مبتلایان افرادی بودند که سابقه سفر به مناطق آلوده در کشور عراق را داشته و پس از بازگشت از سفر علائم بیماری در آنها بروز کرده بود.
گزارش موارد ابتلا به بیماری وبا در ایران از ابتدای سال جاری لغایت ۲۴ مرداد ماه به شرح زیر است:
از ابتدای سال جاری تا ۲۴ مرداد ماه ۶۵ مورد ابتلا به وبا استان‌های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، بوشهر، کرمان و همچنین جیرفت شناسایی و گزارش شده است که حدود ۹۱ درصد موارد ابتلا مربوط به دو استان کردستان و کرمانشاه است. در عین حال از این موارد  ۴۴ مورد مربوط به استان کردستان، ۱۵ مورد مربوط به استان کرمانشاه، دو مورد در آذربایجان غربی، یک مورد مربوط به بوشهر، دو مورد در جیرفت و یک مورد در کرمان بوده است. موردی از فوت تا کنون گزارش نشده است.
اگر چه سن بیماران حداقل یک سال و حداکثر  ۸۲ سال گزارش شده است، اما اغلب مبتلایان در سنین ۳۰ تا ۶۰ سال بوده‌اند که حدود ۷۱ درصد موارد بوده‌اند. بیش از ۷۵ درصد مبتلایان جنس مذکر و حدود ۷۵ درصد بیماران شناسایی شده ساکن مناطق شهری بوده‌اند.
کلیه موارد شناسایی شده «بیوتایپ التور» و «سروتایپ اوگاوا» بوده است.
بنابر اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در بررسی علائم بالینی تقریبا در  ۷۲ درصد موارد بیماران بدون علائم بالینی یا با تابلو بالینی خفیف تا متوسط بوده و در ۲۸ درصد موارد بیماران با تابلو بالینی شدید مراجعه داشته اند. حدود ۵۵ درصد مبتلایان به صورت سرپایی درمان شده و سایر موارد نیاز به بستری داشته‌اند.
کد مطلب: 171903
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *