۰
پنجشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۱

وقتی مرگ الیزابت دوم اعلام شود چه اتفاقی در بریتانیا می‌افتد؟

​​​​​​​با مرگ الیزابت دوم، ملکه بریتانیا طرح «عملیات پل لندن» باید فعال شود. این طرح که زمانی قرار بود مخفی بماند، همه آنچه را که در ده روز پس از مرگ ملکه بریتانیا برنامه‌ریزی شده است گرد هم می‌آورد.
وقتی مرگ الیزابت دوم اعلام شود چه اتفاقی در بریتانیا می‌افتد؟
یورونیوز نوشت:
پولیتیکو سال گذشته موفق شده بود اسناد و جزئیاتی از این عملیات را که تا آن زمان مخفی نگه داشته شده بود به دست آورد.
از سوی دیگر روزنامه گاردین در سال ۲۰۱۷ اشاره کرده بود که نخستین برنامه‌های برای وجود این پروتکل از دهه ۱۹۶۰ برنامه‌ریزی شده است و از آن زمان افراد مربوطه «دو تا سه بار در سال» برای آماده شدن مرگ ملکه با یکدیگر ملاقات کرده‌اند.
روز مرگ ملکه، روز واقعه
طبق گزارش پولیتیکو، در ساعات اولیه پس از مرگ ملکه، نخست وزیر، دبیر کابینه و همچنین وزرای کلیدی و سیاستمداران نخستین کسانی هستند که از این موضوع مطلع می‌شوند و از آن‌ها خواسته می‌شود تا با احتیاط عمل کنند.
سپس خانواده سلطنتی باید مرگ الیزابت دوم را رسما به تمام جهان اعلام کنند. مراسم خاکسپاری ملکه قرار است ۱۰ روز پس از مرگ وی برگزار شود.
در این بین همه چیز با دقت برنامه‌ریزی شده است.
نخست وزیر نخستین عضوی از دولت خواهد بود که بیانیه‌ای ارائه می‌دهد. به سایر اعضای دولت دستور داده می‌شود که تا قبل از صحبت نخست وزیر اظهار نظر نکنند. نخست وزیر سپس با پادشاه جدید دیدار خواهد کرد.
روز اول
شورای الحاق که از شخصیت‌های ارشد دولتی تشکیل شده است، در ساعت ۱۰ صبح به وقت بریتانیا در کاخ سنت جیمز گردهم می‌آیند تا پادشاهی چارلز را اعلام کنند. نخستین پسر ملکه اما فورا تاج گذاری نمی‌کند و باید چندین ماه صبر کند.
در آن زمان، ترتیب جانشینی تاج و تخت بریتانیا تغییر خواهد کرد به‌طوری شاهزاده ویلیام وارث مستقیم تاج و تخت خواهد شد و پسرش شاهزاده جورج در ردیف دوم خواهد بود.
پارلمان برای توافق بر سر پیام تسلیت تشکیل جلسه می‌دهد و سپس سایر جلسات پارلمان به مدت ۱۰ روز تعطیل می‌شود. اعضای مجلس عوام به ملکه ادای احترام می‌کنند. نخست وزیر و کابینه وی در ساعت ۳:۳۰ بعد از ظهر با پادشاه جدید دیدار می‌کنند.
روز دوم
تابوت ملکه به کاخ باکینگهام بازگردانده خواهد شد. طبق گزارش پولیتیکو این پروتکل با توجه به محل مرگ ملکه سناریوهای مختلفی را ارائه می‌کند. از آنجایی که او در حال حاضر در اقامتگاه خود در «بالمورال» اسکاتلند است، عملیات «یونیکورن» باید فعال شود و جسد او باید با قطار سلطنتی به پایتخت بریتانیا بازگردانده شود. اگر این موضوع امکان پذیر نباشد عملیات «اووراستادی» فعال می‌شود بنابراین تابوت او با هواپیما منتقل می‌شود. مراسمی در این زمینه نیز تدارک دیده می‌شود تا نخست وزیر و وزیران در مراسم استقبال از تابوت شرکت کنند.
کد مطلب: 174028
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *