۰
شنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۵

بوستر پمپ

بوستر پمپ شبكه مصرف آب را در فشار ثابت نگه می دارد. این فشار قابل تنظیم است. نحوه کار به این صورت است که به محض شروع مصرف آب، یکی از پمپ ها شروع به کار کرده و آب مصرفی را تامین می کند.در صورت ادامه افزایش مصرف، پمپ های دیگر سیستم به طور خودکار وارد مدار می شوند. با این عملکرد علاوه بر ثابت بودن و عدم افت فشار آب در شبکه، کارکرد غیر ضروری کلیه الکتروپمپ ها، استهلاک بیهوده آنها و اتلاف انرژی و توان ناشی از To انجام می شود.
بوستر پمپ
اجزای بوستر پمپ
همانطور که در ابتدا گفته شد مجموعه بوستر پمپ شامل انواع تجهیزات مکانیکی و الکتریکی با توجه به ظرفیت آبیاری می باشد.
الکتروپمپ ها
انواع الکتروپمپ ها را می توان در سیستم بوستر پمپ آب استفاده کرد که شامل پروانه تک یا چند پروانه، افقی، عمودی، مستقیم کوپل شده یا کوپل شده، سه فاز و تک فاز می باشد. شما می توانید تعداد و مدل آنها را با توجه به نیازهای موجود خود انتخاب کنید. ملاک انتخاب پمپ برای بوستر پمپ، امکان کارکرد هر دو پمپ می باشد. بنابراین جریان آب بین پمپ ها تقسیم می شود. یعنی اگر عملکرد پمپ اول به سطح مورد نیاز پاسخ ندهد، پمپ بعدی وارد مدار می شود.
البته بوستر پمپ های آتش نشانی به دلیل حساسیتی که دارد باید از دو پمپ اصلی استفاده کنند. هر الکتروپمپ به تنهایی می تواند هد و دبی مورد نیاز را تامین کند. در این حالت یکی از الکتروپمپ ها به عنوان پمپ اصلی و دیگری به عنوان پشتیبان با ویژگی های مشابه پمپ اصلی انتخاب می شود.
تجهیزات اندازه گیری و کنترل فشار
نوع سرعت متغیر و نوع سرعت ثابت در اندازه گیری فشار و تجهیزات کنترلی مورد استفاده برای تقویت کننده پمپ آب متفاوت است. بیشتر اوقات، بوستر پمپ‌های آتش نشانی یا تامین آب دایره‌ای معمولی از همان تعداد سوئیچ فشار تک مرحله‌ای یک مرحله‌ای مانند الکتروپمپ‌ها استفاده می‌کنند که هر کدام با فشار خاص خود مطابق با نیاز سیستم تنظیم می‌شوند.
یک تقویت کننده سرعت ثابت از دو سوئیچ فشار برای کنترل حداقل و حداکثر فشار در سیستم استفاده می کند. مقدار محدوده فشار کاری مجاز بوستر پمپ در واحد کنترل با استفاده از سوئیچ فشار تعیین می شود
کلکتور
کلکتورهای سیستم بوستر پمپ به دو نوع سیاه یا فولادی گالوانیزه تقسیم می شوند. بوستر پمپ آتش نشانی معمولاً از لوله های جوشی فشار قوی مشکی استفاده می کند که پس از نصب با فولاد ضد زنگ و رنگ پوشانده می شود. کلکتورها از لوله ها و اتصالات گالوانیزه به صورت اتصالات یا با لوله های درز فشار قوی مانیسمان یا گالوانیزه گرم ساخته می شوند.
تابلو کنترل و فرمان
تابلو برق یا فرمان وسیله ای است که سیستم های مکانیکی و الکتریکی را هماهنگ می کند. بسته به مدل پمپ تقویت کننده سرعت ثابت یا سرعت متغیر، پنل کنترل عملکردهای مختلفی را ارائه می دهد. کنترل پنل اغلب با نمایشگری برای نمایش وضعیت عملکرد سیستم و انجام تنظیمات مختلف ارائه می شود. بدنه پانل معمولاً با پوشش رنگ الکترواستاتیک به ضخامت مناسب ابعاد آن گالوانیزه می شود.
انواع بوستر پمپ
در طبقه بندی کلی بوستر پمپ ها را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد.
1.بوستر پمپ دور متغیر
2.بوستر پمپ دور ثابت
تفاوت اصلی این دو دسته را می توان در هوشمندی تقویت کننده های فاصله متغیر دانست. نوع سرعت متغیر اطلاعات را از اینورتر و سنسور اختصاصی دریافت می کند و پمپ را راه اندازی می کند.
بوستر پمپ های آبرسانی با سرعت متغیر معمولا از اینورتر برای جلوگیری از شوک الکتریکی و مکانیکی هنگام راه اندازی پمپ استفاده می کنند. این دستگاه به موتور الکتریکی اجازه می دهد تا به آرامی راه اندازی شود. یعنی وقتی شبکه شروع به مصرف آب می کند، موتور با سرعت کم شروع به کار می کند و به تدریج سرعت و قدرت پمپ افزایش می یابد.
بوستر پمپ دور ثابت
بوستر پمپ آب را می توان برای سیستم های آبرسانی، آبیاری صنعتی، آبیاری سبز و پر کردن مخازن استفاده کرد. دستیابی به حداکثر بازده در کمترین زمان ممکن از مزایای این مدل بوستر می باشد. پمپ های این مدل نیز به دو دسته تقسیم می شوند.
یکی با تعویض یا پی ال سی PLC این مدل دارای یک قطعه هوشمند است که پمپ را از طریق برنامه ای روشن و خاموش می کند که بر اساس یک زمان بندی مشخص میتوان آن را ذخیره کرد. این تضمین می کند که همه پمپ ها به یک اندازه خوب کار می کنند. نوع دیگر بدون سوئیچینگ یا PLC است. در این نوع پمپ ها به نوبت در مدار قرار می گیرند و کلید کنترل را برای تامین فشار شبکه تنظیم می کنند.
بوستر پمپ های خانگی یا صنعتی از چندین منبع دیافراگمی با ظرفیت های ویژه استفاده می کنند. ظرفیت موثر بهینه منبع دیافراگمی برای روشن و خاموش کردن هر الکتروپمپ 15 بار با تقسیم ظرفیت یک پمپ (لیتر در دقیقه) بر تعداد پمپ ها به دست می آید. منابع دیافراگمی معمولاً دارای راندمان 33 درصد هستند، بنابراین حجم اسمی منبع دیافراگمی سه برابر حجم واقعی است.
بوستر پمپ دور متغیر
با استفاده از پیشرفته ترین بوستر پمپ دور متغیر، قابلیت تنظیم دور پمپ را با استفاده از اینورتر موجود در کنترل پنل ایجاد کرده ایم. راه اندازی ناگهانی و لحظه ای پمپ یکی از ایراداتی است که باعث ایجاد لرزش و صدا و کوتاه شدن عمر آن می شود. بوستر پمپ آب با سرعت متغیر این مشکل را با اتخاذ یک روش راه اندازی تدریجی برای پمپ الکتریکی حل می کند.
یک بوستر پمپ دور متغیر از نظر ظاهری با مدل سرعت ثابت تفاوتی ندارد. بلکه تغییر نوع تعامل برای این مدل در داشبورد انجام می شود. این تغییر اساسی استفاده از اینورتر برای کنترل و تنظیم دور پمپ است. در واقع، سیستم جریان و فشار مورد نیاز مشخص شده را با تغییر سرعت موتور الکتریکی ایجاد می کند. مهمترین قسمت های سیستم کنترل مجموعه بوستر پمپ آبرسانی دور متغیر مدار کنترل بوستر پمپ و نقشه تابلو برق می باشد.
 
کد مطلب: 174135
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *