۰
يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۲۸

بیانیه پایانی نشست انجمن اسلامی معلمان ایران

در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید یاد و خاطره شهدای ۱۷شهریورسال ۱۳۵۷ را که یادآور شهادت فرزندان عزیز ملت در جمعه سیاه و ایستادگی بر ایمان­ها و ارزش­ها و دفاع آزادی و استقلال بود، گرامی داشته و به روح آنان درود می­فرستیم.
بیانیه پایانی نشست انجمن اسلامی معلمان ایران
بی شک مطالبات آزادی خواهانه و فراوان ملت شریف ایران با تأکید بر کرامت ذاتی انسان و به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت ملت، در نتیجه پایداری خیره­کننده مردم و شهادت فرزندان عزیز ملت؛ در مهم­ترین تحول سیاسی نیم قرن اخیر در ایران که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد؛ در ادامه راه به سبب شیطنت­های قدرت­های جهانی و موج سواران بین­المللی که ایران آزاد و اسلامی را برنمی­تافتند و نیز سوء مدیریت، ندانم­کاری، انحصارطلبی، اقتدارگرایی و کارشکنی­های داخلی دستخوش تغییرات و گاهی فاصله از ارزش­های تعالی بخش و اهداف انقلاب شده است.
انجمن اسلامی معلمان ایران در این شرایط و موقعیت، نکاتی را یادآور می­شود.
۱- اولین و اساسی­ترین ارزش اجتماعی، به تصریح اصل نوزدهم قانون اساسی، دفاع از کرامت انسانی و حقوق بنیادین افراد و آحاد جامعه فارغ از رنگ، نژاد، مذهب، جنسیت، قومیت و موقعیت طبقاتی است و تحقق آن مستلزم احترام به قانون اساسی و برابری، مدارا، گفتگو، حل مسالمت آمیز مناقشات و صلح طلبی و اصلاح طلبی است و در این جهت، دسترسی آزاد به اطلاعات و رسانه، آزادی بیان ، اندیشه و تعمیق جامعه مدنی، احترام به حریم خصوصی افراد، حذف هرگونه تبعیض و نابرابری میان شهروندان امری گریزناپذیر است.
۲- انجمن اسلامی ایران در جهت صیانت از حقوق مشروع و قانونی آحاد ملت از هر صنف و طبقه­ای و برخورداری از زندگی شایسته، آزاد و شرافتمندانه همگان و به ویژه معلمان و فرهنگیان، همچون گذشته تأکید دارد و از دولت می­خواهد با برنامه­ریزی جامع در تأمین نیروی انسانی متخصص و جذب و تربیت نخبگان و به کارگیری شایستگان جهت تحول مثبت، پیشرفت و جلب اعتماد خانواده­ها و دانش آموزان و معلمان بکوشد و از رویکردهای نادرست که بیم آن می­رود، آموزش و پرورش و آینده ایران را به خطر اندازد، پرهیز نموده و از اقداماتی همچون حضور غیرتخصصی روحانیون در عرصه­های روانشناختی و جذب و بکارگیری برخلاف شایستگی و عدالت استخدامی درآموزش و پرورش تبعیض و موجب مفسده خواهد شد، خودداری نماید.
 
 
3- «یکتا پرستی آزاد و مؤمنانه»، «عدالت» و «عمل صالح»، در برابر نگاه‌های افراطی و ظاهری بر اموری همچون « حجاب»، « امر به معروف و نهی از منکر یک جانبه و دولتی و پلیسی»، «مقابله با حضور زنان برای حضور عرفی در استادیوم های ورزشی» ؛ هیچ گره ای از فاصله گفتمانی دولت – ملت نمی­گشاید و هیچ کمکی به دینداری مردم و یا ایجاد تصور مثبت­تر از حکمرانی به وجود نمی­آورد.  
۴- موضوع مشارکت معلمان در اداره مدارس، آموزش و پرورش و تامین حقوق آنان، علی رغم تاکید اصل ۱۰۴ قانون اساسی، هیچگاه مورد توجه مجلس و دولت قرار نگرفته است، طرح ایجاد شورای مدارس و سازمان نظام معلمی ضرورتی مهم برای تامین حقوق و مشارکت معلمان و از مطالبات صنفی، به حق و قانونی آنان است.
5- موضوع منزلت و معیشت معلمان، امر فراموش شده­ای­ است، که نادیده گرفتن آن تاکنون موجب ورود خسارات سنگینی به آموزش و پرورش رایگان و باکیفیت شده است، اموری همچون موضوع رتبه­بندی،  همسان­سازی حقوق بازنشستگان، بیمه درمانی معلمان، به رسمیت نشناختن حق اعتراض، حق برخورداری از تشکل­های صنفی و حقوق برابر با دیگر گروه­های مشابه، از مصادیق اساسی بی­توجهی به منزلت و معیشت معلمان است. که نارضایتی عمومی آنان اعم از بازنشستگان و شاغلین را به دنبال داشته است.
6- موضوع تخلفات گسترده در آزمون سراسری، بی­اعتمادی بیشتر مردم و ذی­نفعان را بدنبال داشته است، باید پاسخ درخور و قانع کننده­ای به مردم داده شود، خاطیان مجازات و به مردم معرفی و موضوع گزینش دانشجو با رعایت­های استانداردهای مربوطه به صورت شفاف برگزاری کنکور سراسری مورد بازبینی و اصلاح واقع شود.
7- آموزش و پرورش رایگان، عادلانه و باکیفیت از حقوق مسلم مردم و تکلیف حکومت است. باکمال تأسف، این اصل مهم و اساسی قانون اساسی که در کنار حق برخورداری از بهداشت و درمان رایگان و باکیفیت از حقوق بنیادین و حیاتی مردم است، هیچگاه مورد توجه جدی قرار نگرفته است و هر روز با شرایطی بدتر از روز قبل روبرو می­شود.
8- صندوق ‌ذخیره فرهنگیان از سرمایه­های اندک معلمان وکمک ناچیز دولت ایجاد شده است، تا در شرایط و روزهای سخت بازنشستگی آنان به کمکشان بشتابد، دولت باید خود را موظف به حمایت و حفظ سرمایه و سهام فرهنگیان در این صندوق بداند و اجازه دهد با تدبیر و مدیریت نمایندگان قانونی سهامداران اداره شود، نه اینکه با دخل و تصرف موجبات بی­اعتمادی معلمان را فراهم آورد.
9- معلمان دربندی که در جهت استیفای حقوق فرهنگیان و حفظ کرامت انسانی و بهبود معیشت آنان تلاش کرده و خواستار عدالت و برابری بوده­اند، در آستانه شروع سال تحصیلی جدید هر چه زودتر آزاد شوند، زیرا جای معلم در کلاس درس است، نه زندان.
11- ارزیابی ما از عملکرد دولت براساس برنامه­های اعلام شده از طرف رئیس جمهور رضایت بخش نیست. تنش با جامعه بین الملل و همسویی با چین و به ویژه روسیه در طول دویست سال گذشته سیاستی نخ­نما، شکست خورده و مغایر شعار نه شرقی ونه غربی است، لازم است فهمی تازه از سیاست، روابط بین الملل و شیوه کشورداری و زمام­داری خوب را از خود نشان دهند. در این جهت مشورت با همه گروه­های سیاسی و مدنی و استفاده از تمامی ظرفیت کشور ضروری است؛ برای مبارزه با فساد گسترده، که چون موریانه نظام را به انحلال می­کشاند، مبارزه همه جانبه با تبعیض، توجه به اصول مهم شفافیت، پاسخگویی و قواعد دموکراسی الزامی است.
دولت باید بداند که در یک انتخابات آزاد و رقابتی به قدرت نرسیده است، بلکه با مهندسی نظارت استصوابی منصوب شده اند. لذا نباید بیش از این با تصمیمات خلق الساعه و ارائه آمار خلاف واقع و بدون توجه به وضعیت گرانی و تورم و رکود و فقر به مردم وعده­های بزرگ که محقق نخواهد شد، بدهد و با زندگی و حیات مردم بازی نکند، بلکه با حل مسئله برجام و برداشتن تحریم­ها و قبول و حل فساد سیستماتیک موجب گشایش در زندگی مردم شوند.
12- گشت ارشاد مدیران منتهی شد به تار موی زنان و تحمیل و اجبار در حجاب که سال­هاست با واکنش مردم و زنان روبروست، بیش از این و با زیاده­روی و تحمیل، مردم از آرمان­ها و عقیده و دین گریزان می­شوند و پلیس و بسیج که از متن ملت هستند نیز ضربه می­بینند و بی اعتمادی بیشتر می­شود.
 ۱3- دوران حصر و زندان و برخورد با اندیشه و آزادی بیان و پرونده­سازی­های امنیتی و برخوردهای قهری با نخبگان سیاسی، اجتماعی، صنفی و دلسوزان نظام گذشته است. برخوردهای خشن و طالبانی و منفی از گروهی خاص و تندرو، به نام نظام برخلاف نص صریح قانون اساسی و تأمین حقوق بنیادین مردم است. راه درست آن است که دلسوزان و دست پاکان و پاک طینتانی که به اعتلای اسلام و انسانیت و ایران می­اندیشند، مانند مهندس میرحسین موسوی، خانم زهرا رهنورد، آقای کروبی و آقای تاجزاده و دیگر زندانیان از حصر و بند آزاد شوند و هزینه بر نظام تحمیل نشود و چهره­‌ای مردمی و آزادی خواهانه از نظام به جهان معرفی شود.
17 شهریور 1401
انجمن اسلامی معلمان ایران
کد مطلب: 174225
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *