۰
پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۳۰

کالابرگ و کوپن باهم در مهرماه توزیع می‌شود

با افزایش یارانه های نقدی به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ پرداخت آن به ۹ دهک درآمدی جامعه آغاز شد اما قرار شد بعد از مدتی کالابرگ الکترونیک توزیع شود.
کالابرگ و کوپن باهم در مهرماه توزیع می‌شود
به گزارش مردم سالاری آنلاین، مجلس در نظر داشت که مابه‌التفاوت قیمت بازار آزاد با قیمت کالاهای شهریور ۱۴۰۰ را از طریق کالا برگ جبران کند. اما دولت می‌خواست کار خود را آسان کند.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: مجلس خواستار این بود که کالابرگ ارائه شود، اما دولت برای اینکه کار خود را آسان کند، یارانه نقدی پرداخت کرده است؛ ما می‌خواستیم دولت مابه‌التفاوت قیمت‌ها را به صورت کالابرگ پرداخت کند.
محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی گفت: مقصود مجلس از اینکه قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰ بازگردد، یعنی مبنای قیمت کالاهای اساسی شهریور ۱۴۰۰ باشد؛ مثلاً اگر قیمت مرغ در شهریور ۱۴۰۰ کیلویی ۲۵یا ۳۰ هزار تومان بوده، ما سعی کنیم براساس سرانه مصرف مردم با همان قیمت کالا را ارائه دهیم و مابه‌التفاوت قیمت بازار با قیمت شهریور ۱۴۰۰ را دولت پرداخت کند.
وی ادامه کرد: یعنی اگر قبلا مثلا سالی حدود ۲۰ میلیارد دلار یارانه کالای اساسی پرداخت می‌شد و الان می‌خواهیم یارانه ارز ترجیحی را حذف و به انتهای زنجیره یعنی یارانه مستقیم به مردم منتقل می‌کنیم، دولت مابه‌التفاوت قیمت بازار آزاد این کالاها با شهریور ۱۴۰۰ را برای مردم از این منبع جبران کند.
پورابراهیمی در ادامه بیان کرد: مجلس خواستار این بود که مابه‌التفاوت قیمت بازار آزاد با قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ برای کالاهای اساسی باید از طریق کالابرگ جبران شود، اما دولت برای اینکه کار خود را آسان کند، یارانه نقدی پرداخت کرده است. ما می‌خواستیم دولت مابه‌التفاوت قیمت‌ها را به صورت کالابرگ پرداخت کند؛ یعنی مشابه رویکردی که دولت در موضوع بنزین دارد را برای کالاهای اساسی اجرا کنیم. امروز قیمت بنزین در دنیا بالا رفته است، اما مردم ایران متوجه این افزایش نشده‌اند و با استفاده از کارت، بنزین را به قیمت ۳سال قبل یعنی ۱۵۰۰تومان دریافت می‌کردند و اگر قیمت ۱۰هزار تومان هم می‌شد، مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت می‌کرد.
موتور تورم را خاموش کنیم
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: ما می‌گوییم برای اینکه مردم آرامش روحی و روانی داشته باشند، مثلا اگر سرانه مصرف روغن یک کیلوگرم در ماه بوده، با همان قیمت مثلا ۲۰هزار تومان سال قبل به دست مصرف‌کننده برسد و حالا اگر قیمت روغن مثلا ۸۰هزار تومان بشود، مابه‌التفاوت ۶۰هزار تومانی را دولت پرداخت کند.
این نماینده با اشاره به خواست مجلس مبنی بر ارائه کالابرگ، گفت: اگر دولت به مردم پول نقد بدهد و به آنها بگوید کمک هزینه کالاهای اساسی است، مردم آن را لمس نمی‌کنند و مثلا می‌گویند این هزینه نیم کیلو گوشت هم نمی‌شود، اما وقتی به مردم بگوییم کالاهای اساسی نظیر مرغ، تخم مرغ و روغن و … را با همان قیمت ۲سال قبل می‌توانند دریافت کنند، حس بهتری خواهند داشت.
پورابراهیمی در خصوص افزایش قیمت دیگر کالاها هم گفت: بخش اول که مربوط به کالاهای اساسی است را باید مدیریت کنیم و بعد وارد مدیریت قیمت سایر کالاها شویم. برای کنترل بازار این کالاها نظیر مسکن، زمین، خودرو و … ما باید ریشه تورم را شناسایی کنیم و موتور تورم را باید خاموش کنیم.
دولت برای ارائه کالابرگ‌ها زیرساخت تهیه نکرده است
این نماینده سخنان خود را این گونه جمع‌بندی کرد: دولت برای ارائه کالابرگ‌ها زیرساخت تهیه نکرده و این جای گلایه دارد. سوال ما از وزیر هم این است که پایگاه نظام جامع رفاه ایرانیان به کجا رسیده است؟ جعبه سیاه کشور در حال حاضر این است که هر کسی با هر کد ملی در کدام دهک است و چقدر درآمد و دارایی دارد؟ تمام تلاشمان را می‌کنیم که این موضوع حل شود، چرا که اگر این موضوع اجرایی شود، می‌توانیم بگوییم به سمت کالابرگ رفته‌ایم.
کالابرگ همان کوپن است؟
رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به این که مردم یارانه نقدی را به کالابرگ ترجیح می‌دهند گفت: با کالابرگ بخشی از هزینه یک کالا که یارانه به آن تعلق گرفته را خود فرد باید بپردازد و بخشی دیگر بصورت مستقیم از محل پرداخت یارانه به حساب فروشنده واریز می‌شود.
کد مطلب: 175732
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *