۰
چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۵

مشکلات زیرساختی در پیام‌رسان‌‌های داخلی

ظرفیت کافی برای کاربران وجود ندارد؟
قطعی اینترنت در چند روز گذشته باعث شده که بسیاری از کاربران برای برقراری ارتباط مجبور به نصب نرم‌افزارها و پیام‌رسان های داخلی شوند. اما به نظر می‌رسد که ظرفیت کافی برای جذب کاربران جدید در این پلتفرم‌ها وجود ندارد.
مشکلات زیرساختی در پیام‌رسان‌‌های داخلی
به گزارش مردم سالاری آنلاین،این روزها که اینترنت سراسری در برخی از ساعات شبانه‌ و روز قطع و اینترنت به نوعی ملی است، بسیاری از کاربران برای برقراری ارتباط مجبور به نصب نرم‌افزارها و پیام رسان های داخلی می‌شوند.
به تازگی اما کاربران پیام رسان ایتا اعلام کردند که برای ورود به پیام‌رسان داخلی ایتا با پیامی مواجه می‌شوند که به آنها اطلاع می‌دهد این پیام‌رسان موقتا از دسترس خارج شده است. در این پیام دلیل چنین وضعیتی بروزرسانی و ارتقاء سرورها عنوان شده است.
این در حالیست که مسئولان مربوطه همواره تاکید دارند که شهروندان می‌توانند به جای پیام‌رسان‌ها و اپلیکیشن‌های خارجی از خدمات نمونه‌های داخلی استفاده کنند. اما با وجود این نوع مشکلات، کاربران چگونه می‌توانند فعالیت‌های خود را با اطمینان و به سرعت به بسترهای داخلی منتقل کنند تا ضرری متوجه آن‌ها و کسب‌وکارها نشود؟
پیام ‎رسان های داخلی به دنبال حمایت‌های بیشتر؟
محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ۳۱ شهریور، با اشاره به ایجاد محدودیت برای اپلیکیشن‌ها و دامنه‌های خارجی تاکید کرده بود: «نیازهایی که مردم در استفاده از خدمات الکترونیکی دارند، با استفاده از ظرفیت‌ها و پیام‌ رسان های داخلی برقرار است و مشکل خاصی وجود ندارد.»
با وجود این، کمتر از یک هفته پس از آن، وضعیت پیش آمده برای ایتا نشان دهنده‌ این است که پیام رسان‌ های داخلی بدون ایراد نیستند و تا رفع کامل مشکلات راه زیادی  در پیش دارند و نیازمند حمایت‌های فرهنگی و اقتصادی هستند.
آرین اقبال، کارشناس حوزه فناوری در این رابطه می‌گوید:«روبیکا مطر‌ح‌ترین پیام‌ رسان حال حاضر است و افزایش تعداد کاربر آن در چند روز اخیر پدیده‌ای طبیعی است  و به مشکل خاصی برخورد نکرده‌ است. اتفاق غیرمعمولی است که پیام‌ رسانی که عمومیت فراوان و قابل توجهی ندارد،  به دلیل حجم زیاد کاربران غیرقابل دسترس شود.»
اقبال ادامه می‌دهد:«این اتفاق که برخی پیام‌ رسان‌ها داخلی ظرفیت کاربران جدید را ندارند، احتمالا دلایل دیگری دارد و نمی‌تواند به علت مشکلات به‌روزرسانی و زیرساختی باشد. از آن‌جایی که اکثر هزینه‌ها ایجاد یک پیام رسان صرف ذخیره‌سازی و زیرساخت می‌شود؛ شاید برخی از پیام‌ رسان‌ها به بهانه رفع ایرادات و بروزرسانی، قصد دریافت بودجه و وام‌ را دارند تا معماری نرم‎‌افزار خود را توسعه بدهند.»
از سوی دیگر هم روابط عمومی آی‌گپ «یکی دیگر از پیام رسان های داخلی» با تاکید بر اینکه این پیام‌رسان ظرفیت کافی برای کاربران جدید دارد،می‌گوید:«شاید پیام‌رسان‌های دیگر برخی اوقات با مشکلاتی مواجه شوند؛ اما مشکل حادی وجود ندارد. پیام‌رسان ما تا ۲۰ میلیون نفر نیز ظرفیت کاربران جدید را دارد.»
وزیر ارتباطات: بسته‌های حمایتی برای کسب‌وکارها
حالا اتفاقی که تنها ظرف کمتر از یک هفته برای پیام رسان داخلی ایتا رخ داده باز هم این سوال را پیش می‌آورد که در صورت فیلترینگ کامل اپلیکیشن‌های خارجی، آیا نمونه‌های داخلی توان فنی پاسخگویی به نیاز مخاطبان را دارند؟
عیسی‌ زارع‌پور، ویز ارتباطات به تازگی درباره مشکلاتی که درپی قطعی اینترنت برای کسب‌وکارها و مردم ایجاد شده‌، گفت: «در حال تلاش هستیم تا مشکلات موجود سر راه کسب‌وکارها و مردم را برطرف کنیم. ظرفیت‌های لازم را در پلتفرم‌ها و پیام رسان های داخلی فراهم می‌کنیم تا در این شرایطی که این محدودیت‌ها اعمال شده، مردم برای برقراری ارتباط و کسب و کارشان به مساله‌ای بر نخورند.»
این سخنان وزیر ارتباطات در حالی مطرح شد که طبق آمار اعلام شده از سوی دبیر شورای عالی فضای مجازی، بیش از دو میلیون واحد صنفی مجازی در اینستاگرام فعال است و در یک هفته گذشته صدمات زیادی به کسب‌وکار آن‌ها وارد شده‌ است.
وزیر ارتباطات با تایید اینکه پلتفرم‌ها و پیام رسان های داخلی در این مدت با حجم زیادی از درخواست‌ها مواجه شدند که موجب کندی شد، افزود:«این پلتفرم‌ها بایستی قابلیت جدید داشته‌باشند و در حال حاضر اخیرا برخی از آن‌ها قابلیت CallOut (تماس با کاربرانی که در آن پیام رسان حضور ندارند) را فعال کرده‌اند. همچنین امکاناتی نظیر فعالیت‌های پستی یا پرداختی نیز در آن‌ها فراهم شده است.‌»
همچنین، زارع پور اعلام کرد فراهم کردن و ارائه بسته حمایتی برای کسب‌و‌کارها که در پلتفرم‌های و پیام رسان های داخلی فعالیت دارند نیز در حال بررسی است. او وعده داده وضع پلتفرم‌های داخلی از امروز خیلی بهتر خواهد شد.
این درحالی است که خارج شدن یک پیام رسان برای ساعات طولانی از سرویس‌دهی شبهات جدی درباره وجود چنین توانی و وعده‌ای ایجاد می‌کند. آن هم در شرایطی که هنوز بخش بسیار زیادی از مخاطبان به امید رفع محدودیت‌های اخیر، فعالیت‌های روزانه خود را به پیام رسان های داخلی منتقل نکرده‌اند.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 175734
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *