۰
جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۱
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

کسی بخواهد در استادیوم برای زنان مشکل ایجاد کند در مسجد هم می‌تواند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: اگر کسی بخواهد در استادیوم برای زنان مشکل ایجاد کند در خیابان، دانشگاه، مسجد و هر کجای دیگر می‌تواند مشکل ایجاد کند و شروع به آزار و اذیت کند.
کسی بخواهد در استادیوم برای زنان مشکل ایجاد کند در مسجد هم می‌تواند
به گزارش مردم سالاری آنلاین، جلیل رحیمی جهان‌ آبادی، عضو  کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با مُنیبان در واکنش به ادعای الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان مبنی بر تشکیل دنیای ترک گفت: هر گونه پیشنهاد برای تغییرات سیاسی در مرزهای خاورمیانه انداختن کبریت به یک انبار باروت است. مرزبندی‌های خاورمیانه در طول تاریخ بر اساس شرایط سیاسی و شرایط خاص امنیتی شکل گرفته که لزوما منطبق بر تقسیم‌ بندی‌های قومی یا مذهبی نیستند. لذا اینکه الهام علی اف یا هر فرد دیگری در خاورمیانه تصور کند هر کسی از قومیت‌ها که در ایران زندگی‌ می‌کند به دلیل قومیت خاصی که دارد با سرزمین آنها هم پیوند دارد اشتباه بزرگی است.
او افزود: واقعیت امر این است که این قبیل پیشنهادات نژادپرستانه در مناطقی نظیر قفقاز، خاورمیانه، آسیای میانه و کشورهای عربی جز فاجعه هیچ حاصلی ندارد و طبیعتا نه رئیس جمهور آذربایجان توانایی تشکیل دنیای ترک را دارد و نه ما به عنوان یک کشور قدرتمند در منطقه اجازه می‌دهیم کسی مرزهای سیاسی ما را تهدید کند. کُردها، آذری‌ها، بلوچ‌ها، عرب‌ها و ترک‌ها بیش از سه هزار سال است که در این کشور زندگی می‌کنند و به این آب و خاک تعلق دارند؛ لذا علی اف نمی‌تواند با تغییر مرزبندی‌ها خدشه‌ای به این پیوند سه هزار ساله وارد کند.
رحیمی جهان‌آبادی ضمن تاکید بر تعلق همه اقوام ایرانی به ایران تصریح کرد: کُردها ایران را گهواره خودشان می‌دانند چون اصیل‌ترین قوم هستند. از طرفی آذری‌های ما اساس و بنیان علمی، فکری، تاریخی و سیاسی کشور هستند کما اینکه مشروطیت و آزادی خواهی با نام آذری‌ها پیوند خورده است. علاوه بر این عرب‌های جنوب ما اسلام را با فرهنگ ایرانی تا اقصی نقاط جهان ترویج کرده‌اند تا جایی که حتی در مالزی و اندونزی ردپای تجار عرب جنوب ایران مشاهده می‌شود. بنابراین بهتر است کشورهای همسایه مقداری عاقلانه‌تر، با دید وسیع‌تر و با درک درست از شرایط خاورمیانه صحبت کنند. بر همین اساس صحبت‌های علی اف درباره تشکیل دنیای ترک کاملا غیرکارشناسی و آسیب‌زا برای امنیت آذربایجان است و امیدوارم تصمیم‌هایی که بیشتر جنبه پوپولیستی و نمایشی دارند در عرصه عمل هیچ وقت نتواند به استراتژی دولتی تبدیل شود چراکه در این صورت قطعا برای دولت مقابل فاجعه بار خواهد بود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفتگو در ارزیابی حضور زنان در ورزشگاه و اتفاقات اخیر خاطرنشان کرد: من از ابتدا موافق حضور زنان در استادیوم بودم چراکه معتقدم با این اقدام هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. اگر کسی بخواهد در استادیوم برای زنان مشکل ایجاد کند در خیابان، دانشگاه، مسجد و هر کجای دیگر می‌تواند مشکل ایجاد کند و شروع به آزار و اذیت کند. البته مردم ما مردمی با فرهنگ و با ایمان هستند و بطن جامعه ما جامعه با ایمان، با فرهنگ و با شخصیت هستند. ناگفته نماند که هر جامعه‌ای ممکن است افراد مجرم، بیمار و آسیب‌زا داشته باشد اما جامعه ما یکی از پاک‌ترین، اصیل‌ترین و بهترین جوامع است.
رحیمی جهان‌آبادی در پایان یادآور شد: در مجموع فکر می‌کنم محدودیتی که تاکنون برای حضور زنان در استادیوم به وجود آوردند به دلیل درک و تحلیل نادرست از شرایط بود. نکته حائز اهمیت این است که حضور بانوان در استادیوم می‌تواند تداوم پیدا کند که در نتیجه هم حقوق زنان رعایت شود و در همه عرصه‌ها مانند مردان حضور داشته باشند و هم اینکه به جهان نشان دهیم واقعا تافته جدا بافته‌ای نیستیم که قوانین عجیب و غریب داشته باشیم و همه جهان از این قوانین تعجب کنند.
گفتنی است؛ پیش از این الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان، خبر از تشکیل دنیای بزرگ ترک داد.
کد مطلب: 175782
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *