۰
سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۴۸

اجرای هدفمندی به شرط ارائه لایحه

سخنگوی هیات رییسه مجلس، با تشریح جزئیات جلسه غیرعلنی امروز نمایندگان با جمعی از مسئولان دولتی خطاب به مردم گفت که نگران بنزین پنج هزار تومانی نباشند چرا که بر اساس قانون موجود افزایش قیمت‌ها و اجرای مرحله دوم هدفمندی ممنوع است و هیچ افزایشی در قیمت حامل‌های انرژی نخواهد بود بلکه این موضوع نیاز به مصوبه مجلس دارد.
عبدالرضا مصری که بعد از جلسه غیرعلنی مجلس با حضور چند تن از نمایندگان دولت در خصوص بودجه در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار کرد: این جلسه بنا به درخواست نمایندگان و تصویب هیات رییسه مجلس برگزار شد تا بودجه ۹۲ بر اساس اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کرده‌اند تدوین شود، لذا بنا شد مجلس جلسه غیرعلنی داشته باشد و بر اساس آن امروز آقایان ممبینی و کردبچه از دولت، دکتر قاسمی از مرکز پژوهش‌ها و مهندس باهنر نایب رییس مجلس سخنانی را در ارتباط با بودجه ۹۲ مطرح کردند.
وی اضافه کرد: آقای قاسمی در این جلسه مسائل کلی راجع به جدول‌های بودجه را مطرح کرد و گفت که اصولا باید جداول به نحوی باشد که هر چیز یک ردیف داشته باشد و این موضوع باید در بودجه آینده اصلاح شود. تاکید دیگر ایشان این بود که بودجه محلی برای قانونگذاری جدید نباشد و تغییراتی نسبت به قوانین دائمی در آن ایجاد نشود. رعایت احکام برنامه و سیاست‌های ابلاغی رهبری به عنوان مبنای بودجه‌ریزی ۹۲ نیز از دیگر محورهای سخنان نماینده مرکز پژوهش‌ها بود.
ممبینی: تا پایان سال کل هزینه‌های جاری صددرصد تامین شده است
مصری با اشاره به اظهارات کردبچه مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، اظهار کرد: ایشان در سخنان خود راجع به افزایش درآمدها در بودجه و کاهش هزینه‌ها سخن گفتند و آقای ممبینی معاون بودجه‌ای معاونت برنامه‌ریزی، نیز گزارش کلی ۹ ماهه اول سال ۹۱ را از حیث تحقق درآمدها،‌ هزینه‌های جاری و عمرانی و میزان تخصیص‌ها مطرح کردند و گفتند که تا پایان سال کل هزینه‌های جاری صددرصد تامین شده است البته در سقفی که دولت بازنگری کرده، نه در سقف بودجه.
باهنر: اینکه بگوییم مبلغی به مردم می‌دهیم ولی هزینه‌های ایجاد شده را توضیح ندهیم مردم را سردرگم می‌کند
سخنگوی هیات رییسه مجلس، اظهارات باهنر، نایب رییس مجلس، در جلسه غیرعلنی صبح امروز را نیز مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: ایشان در مورد اثرات هدفمندی یارانه‌ها و بحث‌های اخیر سخن گفتند و تقریبا نیمی از زمان جلسه غیرعلنی به بحث یارانه‌ها اختصاص یافت و اینکه اگر قرار است مطلبی تحت عنوان هدفمندی به مردم گفته شود دو طرف سکه اطلاع‌رسانی شود،‌ اینکه بگوییم مبلغی به مردم می‌دهیم ولی هزینه‌های ایجاد شده را توضیح ندهیم ممکن است مردم را سردرگم کند. آقای مصباحی‌مقدم، ابوترابی و توکلی نیز بحث‌های مفصلی را مطرح کردند از جمله آقای توکلی بحث معوقات بانکی را داشتند و جدولی ارائه کردند که از سال ۸۴ تا ۹۰، معوقات بانکی سیر صعودی و رو به افزایش داشته است. این در حالی است که مجلس بنا به پیشنهاد دولت به بانک‌ها اختیار داده که بتوانند از محل وثیقه‌های وام‌گیرندگان و سایر منابع معوقات را نقض کنند.
وی در ادامه یادآور شد: بحث دیگر مطرح شده در جلسه غیرعلنی این بود که حرف‌هایی نزنیم که ایجاد اختلاف کند چراکه برای کارهای بزرگ باید نخبگان قوا با یکدیگر تعامل کنند و وقتی به نقطه نظری رسیدند آن را برای اجرا با مردم در میان بگذارند. قطعا اینکه قوا به صورت فردی و بدون رعایت ملاحظات وارد شوند مورد پسند مجلس نیست بلکه تعامل بیشتر مورد نظر مردم خواهد بود.
مصری یادآور شد: اگر ما به مردم می‌گوییم که مقداری به آنها پول می‌دهیم باید بگوییم که از سوی دیگر با افزایش قیمت و گازوئیل سه هزار تومانی چه محصول کشاورزی می‌تواند وجود داشته باشد. در واقع باید اول باید بین خودمان مطالعات جدی وجود داشته باشد و بعد جامعه را در جریان واقعیات قرار دهیم مجلس هم این آمادگی را برای تعامل دارد.
سخنگوی هیات رییسه مجلس با تاکید بر اینکه از نظر مجلس، اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تبعاتی غیر قابل پیش‌بینی خواهد داشت، تصریح کرد: مجلس همچنین معتقد است آن بخش از موارد قابل پیش‌بینی هم به مصلحت کشور نیست و برنامه‌ریزی باید بر اساس اقتصاد مقاومتی باشد در واقع ما نباید متغیری ایجاد کنیم که لطمه‌ای به اقتصاد بزنیم. قاعدتا می‌طلبد که دو طرف نشست‌های تخصصی داشته باشند و بر مبنای آن تصمیم بگیرند.
وی با اشاره به مصوبه مجلس برای ممنوعیت اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، تصریح کرد: بر اساس این مصوبه، اجرای مرحله دوم نیاز به قانون دارد چرا که با قانون موجود، امکان اجرای مرحله دوم نیست و در صورتی که دولت چنین تمایلی داشته باشد باید به مجلس لایحه بدهد و مجلس هم آن را بررسی کند.
مصری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره علت برگزاری جلسه امروز مجلس به صورت غیرعلنی، اظهار کرد: زمانی که لایحه به مجلس تقدیم شد جلسات مجلس برای بررسی بودجه علنی خواهد بود اما هنوز این لایحه به مجلس نیامده و ما تنها به بررسی نقاط قوت و ضعف بودجه‌های گذشته می‌پردازیم که کار کارشناسی حساسی است و این مباحث اقتصادی و بودجه‌ای برای مردم خسته‌کننده و از حوصله آنها خارج است.
سخنگوی هیات رییسه مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مردم نگران بنزین پنج هزار تومانی و دلار چهار هزار تومانی هستند، خاطرنشان کرد: مردم نگران بنزین پنج هزار تومانی نباشند چرا که بنا بر قانون جاری، ‌افزایش قیمت‌ها و اجرای مرحله دوم ممنوع است و هیچ افزایش قیمتی در حامل‌های انرژی نداریم و این موضوع نیاز به مصوبه مجلس دارد.
وی با تاکید بر اینکه لایحه بودجه ۹۲ هنوز به مجلس نرسیده، گفت: از زمانی که دولت لایحه را به مجلس تقدیم می‌کند زمان‌بندی خاصی برای بررسی بودجه وجود دارد و حتی گاهی جلسات به دلیل محدودیت زمانی چند شیفته برگزار می‌شود.
مصری درباره احتمال تصویب بودجه یک دوازدهم و دو دوازدهمی برای سال ۹۲، خاطرنشان کرد: ممکن است بودجه زمانی برسد که مجبور شویم از بودجه یک دوازدهم و دو دوازدهم استفاده کنیم اما امیدواریم به زودی لایحه برسد و این تعامل وجود داشته باشد که تحقق بودجه در سال ۹۲ نزدیک به صددرصد باشد. برای ما میزان تحقق مهم است تا چارچوبی که می‌آید و ممکن است محقق نشود.
سخنگوی هیات رییسه مجلس در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره بی‌انضباطی‌های مالی ناشی از ارائه دیرهنگام لایحه بودجه به مجلس تصریح کرد: بعد از سی و چند سال کار بودجه‌ریزی، توقع ما این است که این روندها در زمان خود انجام شود. ما باید واقعیت‌ها را در نظر بگیریم و زمان‌هایی که در اختیار داریم را از دست ندهیم در واقع همه باید به قانون احترام بگذاریم. بحث بی‌انضباطی‌های مالی هم به دیوان محاسبات برمی‌گردد و نمی‌شود پیش‌داوری کرد که قرار است بی‌انضباطی مالی صورت گیرد. پرونده‌های قبلی در دیوان محاسبات مطرح است و حتی برخی به دستگاه قضا فرستاده شده و مدیران باید نسبت به آنها پاسخگو باشند.
مصری: هنوز پاسخ مکتوب دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به نطق حمید رسایی به دست هیات رییسه نرسیده است
مصری همچنین با بیان اینکه هنوز پاسخ مکتوب دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به نطق حمید رسایی به دست هیات رییسه نرسیده،‌ گفت: در تاریخ ۲۹ آذرماه از دفتر آقای هاشمی نامه‌ای به مجلس فرستادند که برابر آن به نطق آقای رسایی ایراد گرفتند که اهانتی به جناب آقای هاشمی شده، مجلس هم آن را از نظر حقوقی بررسی کرد و به دفتر ایشان پاسخ دادیم که بنا بر ماده ۷۸ حق شما محفوظ است.
وی با اشاره به متن ماده ۷۸ یادآور شد: بر این اساس اگر اهانت، نسبت ناروا و اتهامی به کسی زده شود آن فرد بنابر این ماده حق دارد تا دو برابر زمان ناطق پاسخی تنظیم کند و به مجلس بفرستد اگر این متن مطابق ماده ۷۸ باشد در صحن علنی در اولین فرصت قرائت می‌شود.
سخنگوی هیات رییسه مجلس اضافه کرد: ما خدمت دفتر آقای هاشمی به صورت مکتوب اعلام کردیم که این حق محفوظ است که اگر پاسخ مطابق ماده ۷۸ باشد مجلس به وظیفه‌اش عمل کند اما تاکنون متنی از دفتر ایشان برای قرائت در مجلس ارسال نشده است.
مصری در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره جلسات احتمالی بین دولت و مجلس در خصوص بودجه ۹۲ تصریح کرد: با توجه به اینکه نمایندگان مجلس در تمامی شوراها عضویت دارند ممکن است در قسمت‌های مختلف و دستگاه‌ها از آنها دعوت شده باشد اما این‌چنین نبوده که جمعی از دولت و مجلس برای بررسی این موضوع تشکیل شود، مبنای قانون این است که دولت ۱۵ آذر لایحه را تقدیم مجلس کند و اگر لایحه به دست مجلس رسید تکالیف مجلس در این رابطه روشن است. در واقع اینکه لایحه چطور شکل می‌گیرد به عهده دولت است، البته ممکن است در این باره مذاکراتی بین نمایندگان و دولت وجود داشته باشد.
کد مطلب: 17699
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *