۰
سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۲۵

کدام کشورهای اروپایی اسیر تورم دو رقمی شدند؟

اداره ملی آمار دانمارک در گزارشی اعلام کرد که تورم سالانه در این کشور طی ماه سپتامبر به ۱۱.۱ درصد رسیده است.
کدام کشورهای اروپایی اسیر تورم دو رقمی شدند؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،خبرگزاری ریتزائوس بیورو Ritzaus Bureau روز دوشنبه به نقل از اداره ملی آمار دانمارک گزارش داد که تورم سالانه در این کشور طی ماه سپتامبر به ۱۱.۱ درصد رسیده است.
آخرین به روز رسانی ارقام اداره آمار دانمارک و شاخص قیمت مصرف کننده در سراسر اتحادیه اروپا نشان می دهد که قیمت کالاهای اساسی در دانمارک طی ماه گذشته میلادی به طور متوسط ۱۱.۱ درصد بیشتر از سپتامبر ۲۰۲۱ بوده است. نرخ تورم نیز ۱۰.۱ درصد اعلام شد.
بر اساس این گزارش، نرخ بالای تورم در همه جای اروپا موج می زند. ۱۸ کشور در این قاره با نرخ تورم دو رقمی دست و پنجه نرم می کنند.
آلن سورنسن، اقتصاددان ارشد کنفدراسیون صنایع دانمارک، در اظهار نظری نوشت: این بدترین وضعیت در منطقه بالتیک است که تورم در هر سه کشور بیش از ۲۰ درصد است.
ارقام مربوط به ماه اوت رشد قیمت ۹.۹ درصدی را نشان داد، اما افزایش قیمت انرژی در سراسر اتحادیه اروپا همچنان باعث افزایش قیمت مواد غذایی و دو رقمی شدن تورم شده است.
این گزارش همچنین حاکی است که نرخ تورم سالانه دانمارک به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا بوده است.
نیکلاس پرافکه، اقتصاددان ارشد اتحادیه مدیران لدرن Lederne، معتقد است که رشد فعلی قیمت‌ها "بزرگترین چالش برای اقتصاد دانمارک" و "کابوسی واقعی" برای دانمارکی‌هاست.
ارقام منتشر شده اخیر در دانمارک نشان می‌دهد که دستمزدهای واقعی و قدرت خرید خانوارها کاهش قابل توجهی داشته است.
توره استرامر، اقتصاددان ارشد در مؤسسه ریلکردیت Realkredit دانمارک، به این خبرگزاری گفت: انتظار نداشتم نرخ تورم دو رقمی را ببینیم. فکر می‌کردم این ارقم متعلق به کتاب‌های تاریخ است.
وی در ادامه پیش بینی کرد که فعالیت‌های اقتصادی در دانمارک طی زمستان پیش رو شاهد کاهش خواهد بود و قدرت خرید نیز بازهم کاهش خواهد یافت.
این اقتصاددان همچنین تاکید کرد که فشار تورمی بی‌سابقه در سراسر بلوک اتحادیه اروپا به دلیل جنگ اوکراین و محدودیت‌هایی که این اتحادیه و روسیه علیه یکدیگر اعمال کرده‌اند مشاهده می‌شود.
منبع:تسنیم
کد مطلب: 178403
برچسب ها: تورم گرانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *