۰
سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۲۵

نوسانات ۴۰ سال اخیر نرخ بهره در آمریکا

رکوردشکنی فدرال رزرو در مواجهه با تورم
در طول ۴۰ سال گذشته نرخ بهره ایالات متحده آمریکا روند نزولی داشته اما طی شش ماه اخیر این روند کاملا معکوس شده است. فدرال رزرو قصد دارد در آخرین جلسه امسال خود بار دیگر نرخ بهره را به میزان ۰٫۷۵ درصد افزایش دهد.
نوسانات ۴۰ سال اخیر نرخ بهره در آمریکا
به گزارش مردم سالاری آنلاین،در طول شش ماه گذشته فدرال رزرو آمریکا با سرعتی که در چند دهه اخیر بی‌سابقه بود، نرخ بهره را ۳۰۰ واحد افزایش داد. با این وجود پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۳ نرخ‌های بهره به ۴٫۵۰ تا ۷٫۷۵ درصد برسد. بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) برنامه دارد در روز دوم نوامبر و در آخرین جلسه خود در سال ۲۰۲۲، نرخ بهره را ۷۵ واحد دیگر افزایش دهد. اما جالب توجه است که هنوز این نرخ‌ها از متوسط نرخ بهره آمریکا در چند دهه گذشته پایین‌تر است.
سایت ویژوال کپیتالیست در قالب یک نمودار تاریخچه تغییرات نرخ بهره در عصر مدرن آمریکا را به تصویر کشیده است.همچنین به تاثیرات سیاست پولی انقباضی بر شرایط کنونی اشاره می‌کند. در ۴۰ سال گذشته بهره بانکی این کشور نوسانات زیادی داشته اما روند کلی آن کاهشی بوده که عمدتاً به دلیل رشد آهسته تولید ناخالص داخلی و رشد اشتغال بود. اما در چند سال اخیر این روند معکوس شده و رو به افزایش رفته است.
اما با وجود همه‌گیری کرونا هزاران میلیارد محرک مالی کاهش یافتند و با حمله روسیه به اوکراین، سیر تقاضا به طور چشمگیری تغییر کرد. تورم ایالات متحده به بالاترین حد در ۴۰ سال گذشته رسید که با بازار کار قوی مواجه شد. در نتیجه، فدرال رزرو برای جلوگیری از خارج شدن بیش از حد اقتصاد از نظم، به اقدامات افراطی و تهاجمی برای افزایش نرخ بهره روی آورد.
نوسانات نرخ بهره آمریکا در چهل سال گذشته
افزایش نرخ‌های بهره چه اثرات مثبت و منفی بر شرایط کنونی دارند؟
از طرفی نرخ‌های بهره واقعی نزدیک به پایین‌ترین حد باقی می‌ماند. پس از کاهش منفی سال ۲۰۲۱، نرخ‌های بهره واقعی در حدود ۱٫۲ درصد نوسان داشت. در همین حین نرخ بیکاری در حد بسیار پایینی قرار دارد. به طوری که در ماه اوت به ازای هر فرد بیکار، دو فرصت شغلی وجود داشت.‌
در شرایط امروزی، کسب‌وکارهایی که قدرت قیمت‌گذاری دارند، احتمالاً برای حفظ ظرفیت وام‌گیری و حاشیه سود سالم‌تر انعطاف‌پذیرتر خواهند بود.
از سوی دیگر نرخ‌های بهره بالا می‌روند. دسترسی شرکت‌ها به بدهی‌های شرکتی گران‌تر می‌شود، زیرا شرایط وام‌دهی محدودتر می‌شود.
نمودار زیر، میانگین بازدهی سالانه ۱۰ ساله خزانه‌داری را علاوه بر درصد تغییر سالانه آنها را از سال ۱۹۸۰ نشان می‌دهد. سود این اوراق نماینده نرخ‌های بهره ایالات متحده است. به عبارتی انتظارات تورمی و نرخ بهره، ارزش اوراق قرضه را تعیین می‌کنند.
تغییرات بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا در ۴۰ سال گذشته
اثرات جانبی افزایش نرخ‌های بهره
با افزایش نرخ بهره ایالات متحده، فعالان بازار به طور فزاینده‌ای نسبت به چشم‌انداز اقتصادی کوتاه مدت بدبین شده‌اند. در نتیجه، بازده اوراق قرضه کوتاه‌مدت ایالات متحده افزایش یافته است، زیرا ریسک‌های کوتاه‌مدت بیشتر از ریسک در بلندمدت به نظر می‌رسد. منحنی بازدهی اوراق ۱۰ ساله منهای اوراق دو ساله که بازده اوراق کوتاه‌مدت را از بازدهی بلندمدت کم می‌کند، این روند را نشان می‌دهد.
در ماه اکتبر، بازدهی اوراق خزانه‌داری به ۰٫۳۹- واحد مبنا کاهش یافت که یکی از پایین‌ترین بازدهی‌ها در چند دهه اخیر است. هنگامی که این منحنی بازده معکوس می‌شود، به این معنی که بازدهی کوتاه‌مدت بالاتر از بازدهی بلندمدت است، اغلب نشانه عدم اطمینان بازار است. از نظر تاریخی، این نشانه یک رکود است، اما اغلب با تاخیر چند ماهه اتفاق می‌افتد.
تاثیر افزایش نرخ بهره بر کسب و کارها
سال‌ها پایین بودن نرخ بهره به رشد سود و تسهیل بیشتر شرایط دریافت وام کمک کرده است. با افزایش آن، هزینه‌های بدهی افزایش می‌یابد، در نتیجه فشار بر سود شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌هایی که بدهی‌هایی با نرخ شناور دارند، افزایش می‌یابد.
علاوه بر این، با توجه به اینکه شرکت‌ها به دنبال تامین مالی مجدد بدهی هستند، هزینه‌های استقراض بیشتر می‌شود. اما شرکت‌هایی که با نرخ‌های ثابت وام می‌گیرند، موقعیت بهتری خواهند داشت. شرکت‌های سهام خصوصی در بازار میانی یعنی آنهایی که شرکت‌هایی به ارزش بین ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار را خریداری می‌کنند، شاهد افزایش ۱۲ درصدی درآمد در مقایسه با سه ماهه سوم سال گذشته بوده‌اند، اگرچه حاشیه سود آنها شروع به کاهش کرده است.
شرکت‌هایی که قدرت قیمت‌گذاری، بهبود مدیریت هزینه و توانایی انتقال هزینه‌های فزاینده به مشتریان را دارند، بهتر می‌توانند در محیط نامطمئن امروزی ادامه دهند. با توجه به تعداد متغیرهای موجود، شرکت‌هایی که به سرعت سازگار می‌شوند می‌توانند انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 178422
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *