۰
جمعه ۸ دی ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۰۵
معاون اول قوه قضاییه:

بانکها در زمینه معوقات پاسخگو باشند

معاون اول قوه قضاییه درباره معوقات بانکی و پرداخت تسهیلات کلان به بدهکاران و افراد بد حساب گفت: نخستین مرجعی که در این زمینه باید پاسخگو باشد، بانکها هستند؛ آنها باید روشن کنند که چرا به افراد بدحساب و بدهکار تسهیلات کلان داده اند
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین ˈابراهیم رییسیˈ روز جمعه در جمع خبرنگاران شیراز افزود: سیستم بانکی نخستین سازمانی است که مورد سؤال قرار می گیرد که به چه دلیل به ۳۰۰ نفر بدحساب تسهیلات پرداخت کرده است.
وی ادامه داد: وقتی مطرح می شود که فرد یا افرادی اعم از این ۳۰۰ نفر یا هرکس، خوش حساب نیستند، چرا به آنان تسهیلات داده می شود؟
معاون اول قوه قضاییه خاطر نشان کرد: پرداخت تسهیلات در حجم زیاد قوانین خود را دارد و باید وثیقه های محکم از افراد گرفته شود تا در بازپرداخت آن بانک دچار مشکل نشود.
وی تصریح کرد: در پرداخت تسهیلات معمولاً باید دقت کرد که دریافت کننده خوش حساب باشد؛ چه کسی باید آن را مشخص کند؟ سیستم بانکی باید مشخص کند.
رئیسی ادامه داد: دیگر اینکه تسهیلات از پول مردم پرداخت می شود؛ آیا بانک در قبال این تسهیلات کلان، وثیقه مناسب دریافت کرده است؟ و دست آخر اینکه اگر فردی یا گروهی تسهیلاتی را دریافت کرده و بازپرداخت نمی کند، ابتدا بانک باید مدعی این موضوع شود.
معاون اول قوه قضاییه گفت: بنابر این، زمانی که تسهیلات پرداختی به بانکها برگشت نداشته، خود بانکها باید مدعی نخست باشند و حال که چنین نیست، خود قوه قضاییه وارد بحث می شود.
رییسی اضافه کرد: هرچند مدعی العموم در این گونه موارد منتظر طرح ادعای بانک نمی شود، اما به هرحال بانک هم باید ادعایی را مطرح کند؛ بعد هم پاسخگوی وظایف خود و انجام آن باشد؛ اگرچه بانک هم مدعی نباشد، به عنوان دستگاه قضایی وظیفه خودمان را انجام می دهیم.
حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه نباید با فرافکنی، مردم را دچار تشویش کرد افزود: مسؤولان باید توجه داشته باشند که به جای فرافکنی، اقدام به انجام کارهای حساب شده و دقیق کنند تا مشکلی ایجاد نشود.
وی در بخش دیگری از این گفت وگو با تأکید بر لزوم برخورد قاطع با بر هم زنندگان نظم جامعه گفت: با تمام کسانی که مخل امنیت باشند، حتماً و با شدت بر اساس قانون برخورد انجام می شود.
وی ادامه داد: این برخورد را تا جایی ادامه می دهیم که دیگر شاهد اخلال در نظم و امنیت جامعه نباشیم؛ نیروی انتظامی نیز باید با این موارد برخورد قانونی را انجام داده و افراد را شناسایی و دستگیر کرده به قوه قضاییه تحویل دهد.
وی درباره تأمین امنیت انتخابات نیز گفت: اولویت اصلی و نخست در این زمینه، رعایت اخلاق انتخاباتی از سوی نامزدها و هواداران آنان است.
به گفته رئیسی، اگر اصول اخلاقی شکسته شود، هیچگونه زیبایی نخواهد داشت و در این راستاست که باید همگان با احترام متقابل وارد عرصه انتخابات شوند.
رییسی افزود: ساز و کار و مجموعه برگزار کننده انتخابات هم باید اخلاق مدار باشد؛ هیچ کس نباید در این انتخابات احساس شکست داشته باشد؛ چه آنکه رأی می آورد و چه آنکه به ظاهر رأی نمی آورد؛ پیروزی اصلی حضور پرشور مردم در صحنه انتخابات است؛ این پیروزی می تواند دشمن را بار دیگر ناامید کند.
وی گفت: قانونمند بودن و توجه به قوانین از مهمترین مباحث در انتخابات است که همگان باید به آن توجه ای ویژه داشته باشند.
کد مطلب: 17977
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *