۰
سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۰

اظهارات تند علی اف درباره رزمایش ایران

رئیس جمهوری آذربایجان در اظهاراتی به مناسبت سالگرد آزادی شهر شوشی از دست ارمنستان و با اشاره به برگزاری رزمایش اقتدار از سوی ایران، گفت که باکو هراسی از این اقدامات ندارد.
اظهارات تند علی اف درباره رزمایش ایران
به گزارش مردم سالاری آنلاین،الهام علی اف، رئیس جمهور ‌آذربایجان در مراسمی که به مناسبت روز پیروزی در شوشی برگزار شده بود، طی سخنانی با اشاره به اقدامات سیاسی و نظامی آذربایجان طی دو سال گذشته علیه ارمنستان در سطح منطقه ای و بین المللی داشته، اظهار داشت: ما روابط نزدیکی با کشورهای مسلمان برقرار کردیم و توانستیم به آنها توضیح دهیم که ارمنستان نه تنها علیه ما، بلکه علیه کل جهان اسلام نیز سیاست تهاجمی را دنبال می کند.
وی افزود: کشوری که مساجد را تخریب می کند، نمی تواند با کشورهای مسلمان دوست باشد. آیا رهبران کشورهای مسلمان می توانند آغوش خود را برای پذیرفتن تخریب کنندگان مساجد باز کنند؟ آیا می توانند آنها را در آغوش بگیرند و ببوسند؟ این چیزی جز ریا نیست. این خیانت است. نام دیگری ندارد.
رئیس جمهور آذربایجان بدون اشاره به روابط رو به رشد این کشور با رژیم صهیونیستی ادامه داد: به همین دلیل است که ما ارمنستان را از ارکان اصلی جهان اسلام منزوی کرده ایم. درست است که ما نتوانستیم آنها را به طور کامل منزوی کنیم و دلایل دیگری هم برای این وجود دارد - همان طور که گفتم ریاکاری. اما در کل، ارمنستان در جهان اسلام به عنوان کشوری در حال تخریب و هتک حرمت مساجد شناخته شده و این کار توسط ما انجام شد.
علی اف با اشاره به افزایش شدید بودجه نظامی جمهوری آذربایجان طی سالهای گذشته گفت: بودجه دولتی آذربایجان برای سال آینده با احتساب بودجه اختصاص یافته به اهداف نظامی به رکورد بالایی رسیده است. ممکن است کسی تعجب کند که چرا. بالاخره جنگ تمام شد و دو سال گذشت. پاسخ بسیار ساده است. نیروهای تندرو در ارمنستان در حال افزایش هستند. نیروها و محافلی که تمایلی به کنار آمدن با نتایج جنگ ندارند در ارمنستان ظهور می کنند.
وی با طرح این ادعا که ارمنستان از بیانیه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ پیروی نمی کند، اضافه کرد: ارمنستان هنوز به طور کامل نیروهای مسلح خود را از قرا باغ خارج نکرده است، هنوز کریدور زنگزور را در اختیار ما قرار نداده است. گهگاه دست به تحریکات نظامی علیه ما می زند. البته باید آماده باشیم و هستیم.
رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به درگیری های رخ داده بین ارمنستان و آذربایجان طی دو سال گذشته در مرزها اظهار داشت: عملیات فراخ، عملیات انتقام، حوادث ۱۳ تا ۱۴ سپتامبر در مرز ارمنستان و آذربایجان - همه اینها باید درس دیگری برای ارمنستان باشد. ما این درس را به آنها داده‌ایم و امیدواریم که بالاخره آن را بفهمند، گردن خود را خم کنند و به امور داخلی خود بپردازند، نه به سرزمین‌های ما نگاه کنند، نه به قرا باغ.
علی اف، قرا باغ را متعلق به جمهوری آذربایجان خواند و افزود: نیروهای حافظ صلح روسی به طور موقت در آنجا مستقر هستند. بیانیه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ مدت آنها را مشخص می کند و اگر به کسی تکیه کنند، با فاجعه دیگری روبرو خواهند شد. باز هم می خواهم بگویم که این تعهد هنوز به طور کامل محقق نشده است. نیروهای مسلح ارمنستان در قرا باغ چه می کنند؟ صبر ما تمام نشدنی نیست و من می خواهم دوباره به آنها هشدار دهم که در صورت عدم انجام این تعهد، آذربایجان اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
وی باردیگر خواهان گرفتن کریدور در مرزهای جنوبی ارمنستان شده و مدعی شد که ارمنستان این تعهد را بر عهده گرفته است.
رئیس جمهور آذربایجان گفت: دو سال است که به خودروهایی که از ارمنستان به سمت قرا باغ و در جهت مخالف در مسیر جاده لاچین حرکت می کنند، دست نمی زنیم. ما این تعهد را پذیرفته ایم، به آن عمل می کنیم و حرکت آزاد وجود دارد. ارمنستان همچنین اقدام به ایجاد ارتباط جاده ای بین مناطق غربی آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان کرده است. دو سال گذشت، اما نه امکان سنجی وجود دارد، نه حرکت، نه راه آهن، نه جاده. قرار است چقدر دیگر صبر کنیم؟
علی اف با با بیان اینکه ما اینجا قدرت اصلی را داریم. ارتش ما قهرمانی، حرفه ای و فداکاری نشان داده است، در لفاظی علیه ایران گفت: اگر لازم باشد دوباره نشان می دهیم، به خواسته خود می رسیم، همه این را می دانند و کسانی که در مرز ما برای حمایت از ارمنستان رزمایش نظامی برگزار می کنند نیز باید این را بدانند. هیچ کس نمی تواند ما را بترساند. اگر ارمنستان بخواهد یک سیاست همسایگی خوب انجام دهد، ابتدا باید تمام مفاد بیانیه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ را رعایت کند.
این اظهارات از سوی علی اف در حالی دنبال می شود که ایران بنابر سیاستهای خود طی سالهای گذشته اقدام به برگزاری مانورهایی در مناطق مرزی در شمال، غرب و جنوب کرده است.
همچنین مقامات ایران بارها به طرف های مختلف در منطقه قفقاز اعلام کرده و هشدار داده اند که اجازه تغییرات مرزی را به کسی نخواهند داد.
وی ادامه داد: ارمنستان نباید منتظر معجزه باشد که یکی بیاید و به جای او بجنگد. هیچ کس به جای آنها نمی آید و نمی جنگد، اما حتی اگر کسی بیاید و بجنگد، با ارتش آذربایجان روبرو می شود.
منبع:تسنیم
کد مطلب: 179939
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *