۰
شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۰۰

دبی از جام جهانی قطر چقدر سود برد؟

در طول برگزاری مسابقات فوتبال جام جهانی در قطر کافه ها، رستوران ها، هتل‌ها و آپارتمان‌های مبله در دبی میزبان یک میلیون هوادار فوتبال هستند که امارات و دیگر شهر‌های امارات متحده عربی را به عنوان مقصد برای تماشای مسابقات انتخاب کرده اند.
دبی از جام جهانی قطر چقدر سود برد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، در اوایل نوامبر، اداره کل اقامت و امور خارجی دبی از صدور ویزای توریستی ۹۰ روزه برای چند بار ورود خبر داده بود که به هواداران فوتبال اجازه ورود و خروج به امارات متحده عربی را می‌دهد هوادارانی که برای تماشای زنده مسابقات به دوحه می‌روند و از بیش از ۵۴ پرواز روزانه برنامه ریزی شده از دبی به دوحه در طول زمان برگزاری مسابقات استفاده می‌کنند. از آنجایی که قطر کشوری نسبتا کوچک برای میزبانی همه طرفداران جام جهانی است از این فرصت به نفع خود استفاده کرد.
این اقدامات به تقویت بخش گردشگری در دبی کمک می‌کند در حالی که بازدید کنندگان از امارات و حتی ساکنان آنجا از قیمت‌های بالای هتل‌ها و آپارتمان‌های اجاره‌ای رنج می‌برند. بسیاری از صاحبان آپارتمان‌های مبله پیش از زمان آغاز مسابقات جام جهانی نرخ اجاره بهای املاک شان را در دبی مارینا، جمیرا بیچ رزیدنس، برج‌های دریاچه جمیرا و مرکز شهر دبی افزایش دادند.
"فادی خزام" یک ساکن سوری تبار که در منطقه دبی مارینا زندگی می‌کند به "المانیتور" می‌گوید اتاقی را در یک آپارتمان مشترک اجاره کرده که برای آن ۲۵۰۰ درهم در ماه (۷۰۰ دلار) تا ماه اکتبر پرداخت کرده است. او می‌گوید اکنون مالک ساختمان اجاره بهای ماهانه را به ۳۵۰۰ درهم (حدود ۹۵۰ دلار) برای هر اتاق افزایش داده است.
فادی می‌گوید: "من هیچ جایگزینی پیدا نکردم. تمام اتاق‌ها بسیار گران قیمت هستند. قیمت استودیو‌های غیر مبله به دلیل تقاضای زیاد حتی در مناطق دورافتاده مانند اسپورت سیتی و موتورسیتی افزایش یافته است. من باید در مارینا دبی بمانم، زیرا به شغل من در مدیا سیتی نزدیک است".
او تنها یکی از بسیاری از ساکنان خارجی در دبی است که اکنون اجاره بهای ماهانه بیش تری می‌پردازند. ساکنان خارجی حدود ۹۰ درصد از جمعیت ۹.۲ میلیون نفری امارات را تشکیل می‌دهند.
"نوال ناجی" یک تونسی که برای بانکی در دبی کار می‌کند به "المانیتور" می‌گوید که قصد دارد برای شرکت در جام جهانی به قطر سفر کند به خصوص که کشورش در این مسابقات شرکت می‌کند. با این وجود، ارزان‌ترین بلیط هواپیما از امارات به دوحه علاوه بر بلیط ورودی و اقامت ۵۰۰۰ درهم (۱۵۰۰ دلار) است. در همین حال، هتل‌های دوحه به طور کامل رزرو شده اند.
او می‌گوید در نتیجه این موضوع ترجیح می‌دهد به کافه‌ها یا مناطق هواداری از تیم‌ها که شهرداری دبی تعیین کرده برود تا مسابقات را روی صفحه‌های نمایش غول پیکر تماشا کند. "خالد" جوانی مراکشی که در بیمارستانی در دبی کار می‌کند با ناجی هم عقیده است. تیم ملی مراکش نیز در این مسابقات حضور دارد، اما وضعیت مالی خالد خوب نیست و او را از گذراندن تعطیلات طولانی ناتوان می‌سازد در نتیجه او مجبور شده مانند بسیاری دیگر از خارجی‌ها با هزینه ورودی ۷۰ درهم (۲۰ دلار) در مناطق تعیین شده باری هواداران در دبی مسابقات را تماشا کند.
هتل‌های دبی از اواخر سپتامبر علیرغم افزایش قیمت‌ها به طور کامل رزرو شده اند. "مومنه حمد" مدیر روابط عمومی Palazzo Versace Dubai به "المانیتور" می‌گوید:" نرخ اتاق یک نفره در هتل از ۷۰۰ درهم (۲۰۰ دلار) در هر شب به ۱۲۰۰ درهم تا ۱۶۰۰ درهم (۳۵۰-۴۰۰ دلار) افزایش یافت. نرخ سوئیت به ۲۷۰۰ درهم (۷۳۵ دلار) در هر شب افزایش یافت".
او افزود: "هیچ اتاقی در هتل ما یا هیچ هتل دیگری وجود ندارد. بسیاری از مردم به دنبال رزرو یک اتاق کوچک هستند، اما اتاق‌ها در دسترس نیستند. انتظار می‌رود این وضعیت تا پس از تعطیلات سال نوی میلادی ادامه داشته باشد".
هم چنین، تعدادی از رستوران‌ها و کافه‌های دبی از مسابقات جام جهانی استفاده کردند و قیمت‌های خود را افزایش دادند و حداقل هزینه ۱۰۰ درهم (۲۵ دلار) را اعمال کردند.
"حسن" مدیر رستوران و کافه کحلون لبنان در پارک جمیرا می‌گوید که آن رستوران مجبور به اعمال حداقل هزینه شده چرا که بسته پیشنهادی توسط beIN Sports کانال ورزشی متعلق به قطر و پخش کننده رسمی جام جهانی در خاورمیانه و شمال آفریقا برای ساختمان‌های تجاری، کافه‌ها و رستوران‌ها شامل هزینه ۱۱۰۰۰ درهم (۳۰۰۰ دلار) برای نمایش مسابقات می‌شود.
او به "المانیتور" می‌گوید: "ما از مشتریان سوء استفاده نمی‌کنیم، اما مجبور شدیم قیمت‌های خود را افزایش دهیم تا سود ببریم".
"نایل عثمان" صاحب رستوران سوری "الشرفه" در منطقه جمیرا بیچ رزیدنس به "المانیتور" می‌گوید: "ما حداقل هزینه را ۷۵ درهم (۲۰ دلار) تعیین کردیم. ما برای چهار صفحه نمایش ۴۴۰۰۰ درهم ۱۲۰۰۰ دلار برای beIN Sports پرداخته ایم. ما از این رویداد سوء استفاده نمی‌کنیم، اما می‌خواهیم خسارتی که در زمان شیوع پاندمی کرونا بر گردشگری تاثیر گذاشت و ما نیز از آن متحمل ضرر شدیم را جبران نماییم".
او می‌افزاید: "هم چنین، عده‌ای وارد می‌شوند و تنها یک فنجان چای به قیمت ۲۰ درهم سفارش می‌دهند و ساعت‌ها می‌نشینند در حالی که هوادارانی هستند که برای تماشای مسابقات می‌آیند و قلیان و غذا سفارش می‌دهند. بنابراین، تحمیل هزینه ورودی برای ما مفید است".
برای کسانی که ترجیح می‌دهند مسابقات را با نوشیدنی یا غذای سریع تماشا کنند شهرداری دبی در چندین منطقه در سرتاسر امارات مناطقی را برای هواداران اختصاص داده که برخی از آن مناطق مانند دبی مارینا و جمیرا بیچ رزیدنس و هتل‌ها مشروبات الکلی نیز سرو می‌کنند.
"الیدو پل" یک شهروند فیلیپینی و ناظر یک منطقه هواداران در مدیا سیتی به "المانیتور" می‌گوید هزینه ورودی برای بزرگسالان ۶۰ درهم (۱۶.۳۰ دلار) و برای افراد زیر ۱۲ سال ۳۰ درهم (۸.۱۷ دلار) است و علاوه بر آن افراد برای آن چه سفارش می‌دهند هزینه‌ای جداگانه پرداخت می‌کنند که به نظر او قیمتی منصفانه است.
کد مطلب: 182472
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *