۰
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۳

رئیس‌جمهور فرماندهی اقتصادمقاومتی را برعهده گیرد

وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به اینکه شدیدترین تحریم‌ها در زمان جنگ مدیریت شد، گفت: قدرت اقتصادی ایران در حال حاضر قابل مقایسه با زمان جنگ نیست و شخص رئیس جمهور الان باید فرماندهی اقتصاد مقاومتی را در دست گیرد.
یحیی آل‌اسحاق در خصوص بیانات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاومت در حوزه اقتصاد که از دو دیدگاه و از دو جهت قابل بررسی است بخش اول مربوط به مقاومت در برابر تهدید‌های داخلی و خارجی است که اهداف اقتصادی ما را نشانه گرفته است و بخش دوم مربوط به اهداف اقتصادی است که در سیاست‌های کلان کشور مورد تاکید قرار گرفته است که از آن جمله می‌توان به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ اشاره کرد که هدف نهایی ما این است که در منطقه به بالاترین جایگاه به لحاظ شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی برسیم. یعنی در تولید ملی، درآمد سرانه رشد اقتصادی، رشد علمی و فناوری بالاترین جایگاه را در منطقه داشته باشیم.

* اقتصاد مقاومتی تدبیری برای رشد و توسعه است

وی افزود: هر حرکتی که ما را تهدید کند و بازدارنده رسیدن به اهداف ذکر شده باشد باید در مقابل آن مقاومت کرد. لذا برای اجرای اقتصاد مقاومتی سیاست‌ها باید به گونه‌ای باشند که نه تنها مانع حرکت نباشند بلکه تسهیل‌کننده و در راستای رسیدن به اهداف ذکر شده باشد.

رئیس‌اتاق بازرگانی تهران گفت: مقاومت باید در مقابل هجمه‌های خارجی که این روزها به شکل تحریم خودش را نشان می‌دهد وجود داشته باشد و از تمام ارکان اقتصاد ضمن محافظت به فکر رشد و ارتقاء بخش‌های مهم اقتصادی بود.

آل‌اسحاق گفت: برای رسیدن به اهداف کلان کشور و همچنین مقاومت در برابر تهدید‌ها و موانعی که در مسیر رشد اقتصاد قرار گرفته‌اند همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند باید اقتصاد مقاومتی داشته باشیم در واقع اقتصاد مقاومتی نسخه‌ای برای همه تهدید‌ها و همچنین تدبیری برای رشد و توسعه در شرایط فعلی اقتصاد است.

* هر کسی نمی‌تواند سکان‌دار اقتصاد مقاومتی باشد

وی افزود: هر کسی نمی‌تواند سکان‌دار اقتصاد مقاومتی باشد کسی باید در رأس اقتصاد مقاومتی قرار بگیرد که جنس اقتصاد را بشناسد، جنس مقاومت را بشناسد، نقاط آسیب و نقاط مثبت و منفی را بشناسند و احاطه کامل به موضوع داشته باشد و نسبت به ابزار لازم شناخت کافی داشته باشد.

آل‌اسحاق گفت: کسی می‌تواند اقتصاد مقاومتی را فرماندهی کند که روحیه لازم را داشته و اعتقاد به مقاومت داشته باشد. لذا آدم‌های وا داده، ترسو و غیرحرفه‌ای نمی‌توانند افسر عملیاتی اقتصاد مقاومتی باشند.

* فرمانده اقتصاد مقاومتی باید رئیس‌جمهور باشد

وی در واکنش به این سؤال که آیا رئیس‌جمهور می‌تواند فرماندهی اقتصاد مقاومتی را به عهده بگیرد گفت: باید آقای رئیس‌جمهور این کار را بکند اصلا فرمانده اقتصاد مقاومتی باید رئیس‌جمهور باشد هم به لحاظ جایگاه هم به لحاظ منطقی و هم به لحاظ اینکه آقای احمدی نژاد تمام ویژگی‌های که در بالا ذکر شد را دارند. اما باید توجه داشته باشیم که اقتصاد مقاومتی دو بعد مهم و اساسی دارد بعد اول نسخه‌پیچی است که این نسخه‌پیچی باید توسط یک ستاد فراقوایی که در آن روسای سه قوه، نخبگان و افراد کاربلد قرار دارند انجام شود و دیگری باید مجری اقتصاد مقاومتی باشد که مجری اقتصاد مقاومتی باید رئیس قوه مجریه یعنی آقای رئیس‌جمهور باشد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی باید ستاد فراقوایی جنگ به صورت رسمی شکل بگیرد امروز زمان آن رسیده است تا موضوع تحریم‌ها به عنوان شرایط جنگی اقتصاد جدی گرفته شود.

* نوک حمله تحریم ها مردم هستند

وی افزود: نوک حمله تحریم‌ها مردم هستند هدف اصلی دشمن جدا کردن ملت از انقلاب و رهبری است لذا برای مقابله با دشمن باید اهداف اصلی و اهداف فرعی آن شناسایی شود.

آل‌اسحاق گفت: همانطور که ذکر کردم هدف اصلی تحریم‌ها مردم هستند و اهداف فرعی آن جلوگیری از رشد و توسعه ایران، آسیب‌وارد کردن به صنایع و اقتصاد کشور، جلوگیری از نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه و ... است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: دشمن از ابزارهای مختلفی برای ضربه زدن به اقتصاد کشور استفاده کند که می‌توان به ایجاد مشکل در شبکه بانکی کشور، حمل و نقل در بخش کشتیرانی و هواپیمایی، ایزوله کردن ایران در منطقه وجهان، گران‌کردن کالاها و افزایش قیمت تمام شده و گران کردن زندگی است لذا همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند باید در چنین شرایطی واقع‌گرا باشیم.

به گفته وی، تحریم‌ها در واقع آفند دشمن است لذا باید پدافند مناسب را بتوانیم در مقابل با آنها استفاده کنیم پدافند می‌توانند این باشد که مردم را در صحنه نگه‌داریم و باید نقاط آسیب‌پذیر را به حداقل برسانیم.هزینه‌هایی که به سمت مردم و به سمت اقتصاد خانواده‌ها می‌اید را باید به حداقل برسانیم اگر دشمن در حوزه اقتصادی تضییق ایجاد می‌کند ما باید تسهیل ایجاد کنیم.

وی در خصوص تعطیل شدن بازارچه‌های مرزی کشور گفت: تعطیل کردن بازارچه‌های مرزی در جهت عکس منافع نظام است امروز زمان تعطیلی بازارها نیست باید به حرکت و نشاط اقتصاد کمک کرد باید قوانین کشور به جای آنکه بازدارنده باشند تسهیل‌کننده باشند.

* در زمان جنگ نوسانات کالاهای اساسی بسیار کم بود

آل‌اسحاق در خصوص شرایط ۸ سال دفاع مقدس اظهار داشت: در زمان جنگ نوسانات کالاهای اساسی بسیار کم بود و اگر به منحنی آن نگاه می‌کردید منحنی کالاهای اساسی منحنی نرمال بود و این در شرایطی بود که شاخص تورم در بالاترین سطح خود بود یعنی دولت توانسته بود علی‌رغم اینکه تورم بالایی در اقتصاد کشور وجود داشت قیمت کالاهای اساسی را متعادل نگه‌داشته و بازار را کنترل کند.

وی افزود: من خاطرم هست آقای رئیس‌جمهور در آن زمان که من وزیر بازرگانی بودم با من تماس گرفتند و گفتند که چرا شکر در الیگودرز ۵ ریال گران شده است و این بدان معنا بود که همه چیز در حال کنترل بود و حتی شخص رئیس‌جمهور هم همه چیز را رصد می‌کرد.

رئیس‌اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در زمان جنگ تمام تلاشمان این بود تا قیمت کالاهای اساسی را متعادل نگه‌داریم و هیچ گونه تورمی وجود نداشته باشد.

آل‌اسحاق گفت: در مقطعی روغن‌نباتی خیلی گران شده بود که دلیل آن هم سوء تدبیری بود که یکی از مسئولان انجام داده بود و در آن زمان موضوع را حل کرده ایم.

* خاطره ای از تدبیر رئیس جمهور در دولت نهم

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: در همین دولت اول دکتر احمدی‌نژاد هم یعنی در دولت نهم اقای رئیس‌جمهور با حمایت کامل اجازه ندادند تا مقطعی که نظام استکباری به دنبال تحریم بنزین بود و به لحاظ همه کالاها کشور را در فشار و تنگنا قرار داده بودند موفق شود به یاد دارم که آقای رئیس‌جمهور گفتند باید به اندازه کافی گندم، روغن، شکر، برنج، لاستیک، به اندازه ذخیره دو سال نگهداری شود و حتی اگر در کشور هم نمی‌توانیم ذخیره‌سازی کنیم باید در داخل کشتی روی دریاها نگه‌داریم و یا از انبار کشورهای همسایه استفاده کنیم.

وی افزود: آقای رئیس‌جمهور با تدبیر ویژه‌ای دستور داده‌اند تا برای کنترل بازار ذخیره‌سازی کالاهای اساسی به مدت سه ماه هر چه سریعتر صورت گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد که امروز اقتصاد ما در شرایط جنگی دارد و نیازمند مدیران چابک و ریسک‌پذیر است.

وی به عنوان جمله پایانی گفت: لازمه اداره بحران قبول کردن شرایط بحران است.
کد مطلب: 1891
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *