۰
سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۰

معلمان کلاس‌های چندپایه با کیفیت‌تر خواهند شد

معاون آموزش ابتدایی گفت: سال آینده به واسطه محتوایی که برای معلمان کلاس‌های چندپایه تهیه می‌کنیم و ضمن دوره آموزشی که در تابستان برای آن‌ها ارائه خواهیم کرد، معلمان کلاس‌های چندپایه با کیفیت‌تر خواهند شد.
معلمان کلاس‌های چندپایه با کیفیت‌تر خواهند شد
به گزارش مردم سالاری آنلاین، «معصومه نجفی پازوکی» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در مورد کلاس‌های درس چندپایه و چالش‌های آن گفت: کلاس چند پایه معمولا در مناطق خیلی کوچک تشکیل می‌شود که در آن منطقه مجموع کل دانش آموزان در پایه‌های تحصیلی مختلف شاید ۹ نفر باشد. 
معاون آموزش ابتدایی ادامه داد: دیدن فیلمی که از یک کلاس در چند پایه به من نشان دادند، واقعا برایم لذت بخش بود به این دلیل که فضای یادگیری را شبیه خانه کرده بودند و دانش آموزان در کنار هم قرار درس می‌خواندند و به یکدیگر آموزش می‌دادند. معلم در چنین کلاسی با همراهی بچه‌ها کار تدریس را دنبال می‌کند. 
او تصریح کرد: در این مدارس یک فضا یا اتاق بیشتر وجود ندارد که این یک اتاق همه بستری است که برای درس خواندن در اختیار دارند. معلم در این کلاس‌ها تنها نماینده آموزش و پرورش است که در آن فضا حضور دارد و تحت عنوان مدیر-آموزگار از او یاد می‌شود. 
نجفی یادآور شد: اگر معلمان چند پایه به سمتی بروند که این معلمان در طرح شهید همت به سمتش رفته بودند، اوضاع خیلی جذابی ایجاد می‌شود. 
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: در مورد کلاس‌های چند پایه مهم‌ترین موضوع این است که معلمان به لحاظ زمانی در مضیقه هستند. در این کلاس‌ها هر کدام از پایه‌ها نیازمند زمان اختصاصی برای خود هستند و شاید معلم در یک کلاس چند پایه، دانش آموز از دو پایه تحصیلی یا حتی در برخی موارد از شش پایه را به صورت همزمان در یک کلاس داشته باشد. 
او افزود: لازم است معلم این توانایی را داشته باشد که از بچه‌ها به عنوان دستیار برای مشارکت در کارهای کلاسی استفاده کند و اتفاقا در فضای کلاس‌های چند پایه به این دلیل که دانش آموزان نقش برعهده می‌گیرند، یادگیری جذاب‌تر و حتی عمیق‌تر می‌شود. 
نجفی با بیان اینکه معاونت ابتدایی طرح‌هایی برای این معلمان دارد، گفت: ما محتواهایی برای آموزش معلمان کلاس‌های چندپایه مقطع ابتدایی تولید می‌کنیم و در واقع شبیه همان بسته‌های زبان آموزی کلاس اولی‌ها که انجام داده ایم. 
معاون آموزش ابتدایی تاکید کرد: ما می‌توانیم بسته‌هایی برای این معلمان تهیه کنیم که مثلا شامل درس علوم از پایه اول تا بالاتر شود. در کتاب علوم موضوعی مانند کاشت دانه از کلاس اول تا ششم وجود دارد. در هر پایه تحصیلی یک وجهی از این موضوع برای دانش آموز طراحی و ارائه شده است و معلم می‌تواند با کمک بسته‌ای که به او می‌دهیم وقتی شروع به آموزش می‌کند، نقطه آغاز آموزشش کلاس اول و در ادامه پایه‌های دیگر را درگیر کند. 
نجفی افزود: دانش آموزان سایر پایه‌های ابتدایی در این کلاس‌های چند پایه می‌توانند متناسب با فهم خود برداشت‌هایی از درس داشته باشند و حتی سال بعد همان دانش آموزان مفهومی که قبلا در جریان آموزش به سال بالایی‌ها ارائه شده بود را مجدد می‌آموزند و درک بهتری از آن خواهند داشت. 
او با اشاره به اینکه اگر آموزش در کلاس‌های چند پایه خوب اتفاق بیفتد، نتایج مثبتی در پی خواهد داشت، عنوان کرد: من فکر می‌کنم در این شرایط کلاس چند پایه یک ظرفیت است نه تهدید. اما به هر حال نکته مهم معلم است. معلم باید برای این کلاس‌ها دقیق انتخاب شود و آموزش خوبی هم ببیند. 
نجفی اضافه کرد: سال آینده به واسطه محتوایی که برای این معلمان تهیه می‌کنیم و ضمن دوره آموزشی که در تابستان برای آن‌ها ارائه خواهیم کرد، معلمان کلاس‌های چندپایه با کیفیت‌تر خواهند شد. ما حتما در تابستان پیش رو این آموزش‌ها را ارائه خواهیم کرد. کلاس‌های چندپایه از موضوعات جدی و مورد توجه ماست.
کد مطلب: 191716
برچسب ها: معلمان مدرسه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *