۰
چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۰

سود ۴۰ تا ۵۰ درصدی ایرلاین‌ها از افزایش قیمت‌ها در نوروز

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی به سایت دیده بان ایران گفت: چه در ایام قبل کرونا و چه در زمانی که کشور درگیر این پاندمی بود و حتی بعد از همه‌گیری کرونا، ایرلاین‌ها سود میبرند و سود حاصل از این اقداماتشان نیز قابل ملاحظه است ولی این روا نیست که برای داشتن سود بالا، و با این دلیل که چون تعداد ناوگان هوایی کم است و مردم مجبور به استفاده از هواپیما هستند، این قدر مردم را اذیت کنند.
سود ۴۰ تا ۵۰ درصدی ایرلاین‌ها از افزایش قیمت‌ها در نوروز
به گزارش مردم سالاری آنلاین، یکی از دغدغه‌های مسافران برای سفر تهیه بلیت هواپیما ارزان است. هزینه بلیت و هزینه رزرو هتل از‌جمله مواردی هستند که تاثیر زیادی در هزینه‌های کلی سفر می‌گذارند. در مقایسه قیمت‌ها در سال‌های گذشته متوجه میشویم که قیمت بلیت هواپیما رشد بالایی داشته است.
در روز‌هایی که دنیا و کشورمان درگیر کرونا بود پروتکل‌هایی به تصویب رسید که یکی از آن‌ها کاهش ظرفیت مسافران در پرواز‌ها بود. به‌خاطر شیوع ویروس کرونا همه پرواز‌هایی که به شهر‌ها و کشور‌های مختلف انجام می‌شد تا مدت‌ها متوقف شدند و بعد از بازگشایی هم محدودیت‌های ویژه‌ای داشتند. در پی جلوگیری از شیوع این ویروس، فعالیت‌های پیش‌گیرانه مثل منع سفر به نقاط جهان، توسط دولت‌های دنیا تصویب و اجرا شد. در دوران شیوع کرونا تمامی ایرلاین‌ها و خطوط هوایی کشور موظف به اجرای پروتکل‌های بهداشتی، به منظور جلوگیری از شیوع کرونا و حفظ سلامت مسافرین و خدمه پرواز شدند.
بر این اساس قرار شد که ظرفیت پرواز‌های داخلی به ۶۰ درصد کاهش یابد و پس از آن بود که شاهد افزایش قیمت‌ها شدیم از سوی دیگر پک‌هایی که قبلا در حین سفر ارائه میشد نیز از پرواز‌ها حذف و شرکت‌ها فقط با ارائه آب معدنی موضوع را بستند البته ایرلاین‌ها با این توجیه سعی کردند شرایط را عادی سازی کنند.
حال با کمرنگ شدن کرونا و فروش حداکثری صندلی‌های پرواز‌ها و برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی، سوال اینجاست که چرا قیمت‌ها به نرخ سابق باز نمیگردد؟ از سوی دیگر با نزدیک شدن به عید نوروز و افزایش درخواست‌ها مجددا شاهد افزایش قیمت بلیت هواپیما هستیم.
رحمت‌الله رفیعی؛ رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در گفتگو با سایت دیده‌بان ایران در این رابطه گفت: بنده مخالف افزایش قیمت‌ها هستم. نه تنها پرواز‌های خارجی بلکه قیمت بلیت پرواز‌های داخلی نیز گران هستند من معتقدم با چنین اقداماتی در حق مردم جفا میشود. اخیرا مجددا افزایش قیمت در بلیت هواپیما را داشتیم که منجر شد تا نهاد‌های نظارتی و قضایی نیز ورود کنند.

وی ادامه داد: افزایش قیمت بلیط‌ها برای صنعت گردشگری و توریستی به هیچ وجه کار شایسته و خوبی نیست و نباید در این حوزه به نحوی عمل کنیم که فضای جامعه ملتهب شود که در نهایت نهاد‌های قضایی به موضوع ورود کنند و بالاترین مرجع این نهاد شخصا مصاحبه کرده و اعلام کند که با متخلفین برخورد خواهد شد.
در کشور کمبود هواپیما داریم
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با بیان اینکه امیدواریم یک سری ضوابطی برای قانونمند کردن قیمت بلیت هواپیما اعمال و افزایش نرخ‌ها قانونمند شود به دیده بان ایران گفت: یکی از دلایلی که در این صنعت ما همیشه با چالش مواجه هستیم این است که به تعداد مورد نیاز مردم کشورمان، ناوگان هوایی نداریم و این موضوع سبب شده تا ایرلاین‌ها به هر دلیلی علاقه دارند تا قیمت بلیط‌ها را افرایش دهند البته ایرلاین‌ها نیز با این استدلال که " دخل و خرج‌شان جور در نمی‌آید " نرخ‌ها را بالا میبرند.
وی اظهار کرد: بنده به عنوان فردی که در این صنعت فعالیت دارم و سال‌هاست که در این حوزه درگیر هستم مکررا این موضوع را تاکید کرده‌ام که چه در ایام قبل کرونا و چه در زمانی که کشور درگیر این پاندمی بود و حتی بعد از همه‌گیری کرونا، ایرلاین‌ها سود میبرند و سود حاصل از این اقداماتشان نیز قابل ملاحظه است، ولی این روا نیست که برای داشتن سود بالا، و با این دلیل که، چون تعداد ناوگان هوایی کم است و مردم مجبور به استفاده از هواپیما هستند، این قدر مردم را اذیت کنند.
افزایش قیمت بلیط هواپیما کار ایرلاین هاست
رفیعی خاطرنشان کرد: انصاف نیست که مردم را این قدر تحت‌فشار قرار دهیم. اگر ایرلاین و شرکت‌های هواپیمایی اسناد و مدارک دال بر این موضوع که دخل و خرج‌شان جور در نمی‌آید را ارائه دهند قطعا نهاد‌های نظارتی و سازمات‌های مربوطه ورود پیدا میکنند و پس از آن اجازه افزایش قیمت‌ها را میدهند که شرکت‌های هواپیمایی تاکنون نتوانستند ادله کافی و لازم را برای افزایش قیمت‌ها بیاورند و خودشان مبادرت به افزایش بی رویه قیمت بلیط هواپیما میکنند.
از سوی دیگر با نزدیک شدن به ایام نوروز و افزایش تقاضا برخی از ایرلاین‌ها قیمت‌ها را به طور محسوس بالا برده اند. با نگاهی ساده به افزایش سرسام آور قیمت بلیت هواپیما در روز‌های گذشته می‌توان حدس زد که چه سود کلانی نصیب شرکت‌های هواپیمایی متخلف شده است. به طور مثال، قیمت بلیت تهران - اهواز به ازای هر صندلی ۷۰۰ هزار تومان گران‌تر فروخته شده است، بطوریکه این رقم در یک پرواز با بوئینگ ام دی با ظرفیت ۱۰۰ مسافر می‌شود ۷۰ میلیون تومان.
بر اساس گزارش دیده بان ایران؛ مقصود اسعدی سامانی درباره دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیما طی چند روز گذشته، گفته بود که شورای‌عالی هواپیمایی در بهار امسال نرخ ۳۰ درصدی افزایش بلیت هواپیما را تصویب کرد، حتی در ستاد تنظیم بازار هم مطرح و به تصویب رسید، فقط اجرای نرخ جدید از سوی سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ نشد. بعد از ۸ ماه انتظار برای افزایش قیمت‌ها و عدم ابلاغ نرخ‌های جدید، شرکت‌های هواپیمایی ناگزیر برای ادامه حیات و تامین هزینه‌ها مجبور به اعمال میانگین قیمتی ۳۰ درصدی شدند.
حال باید منتظر ماند و دید که شرایط به همین منوال پیش خواهد رفت و نهاد‌های مسئول طبق روال سابق منکر افزاش قیمت میشوند یا دستگاه‌های نظارتی ورود کرده و مانع این گرانفروشی خواهند شد.
کد مطلب: 191818
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *