۰
جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۱۳
یوکیا آمانو:

به مذاکرات با ایران خوشبین نیستم

در شرایطی که قرار است دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، هفته آینده برگزار شود و همچنین جدیدترین گزارش ها از نزدیک بودن زمان برگزاری گفت و گوهای سران ۱+۵ با ایران حکایت دارد، مدیر کل آژانس بار دیگر در اظهاراتی غیرمنتظره، ادعاهایی را درباره موضوع هسته ای ایران بیان کرده است.
به مذاکرات با ایران خوشبین نیستم
تابناک: یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، امروز اظهار داشته نسبت به اینکه دور جدید مذاکرات آژانس با ایران در هفته آینده، به امکان دسترسی به مراکز موردنظر این نهاد در ایران منتهی شود، خوشبین نیست.
خبرگزاری «رویترز» ضمن انتشار این سخنان، اشاره می کند که اظهارات جدید آمانو با ارزیابی های خوش بینانه ای که آژانس پس از ملاقات ماه گذشته با مقامات ایرانی ارائه کرده بود، در تناقض است.
این خبرگزاری با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین اولویت آژانس، کسب اجازه بازرسی از مرکز نظامی «پارچین» در شرق تهران است، به نقل از آمانو می نویسد «چشم انداز [مذاکرات] روشن نیست». اشاره وی به گفت و گوهایی است که قرار است چهارشنبه آینده در تهران برگزار شود.
رویترز می افزاید آمانو که در ژاپن به سر می برده، در بخش دیگری از سخنان خود به زبان ژاپنی گفته: گفت و گوها با ایران، در مسیری رو به جلو نیست؛ بلکه یک گام به پیش و دو گام به پس است... در نتیجه نمی توانیم بگوییم که چشم انداز خوش بینانه ای داریم».
این سخنان در حالی ابراز می شود که همان گونه که رویترز اشاره کرده، اظهارنظرهای قبلی آمانو به شدت با سخنان امروز در تناقض است. وی پس از گفت و گوهایی که چند هفته پیش در تهران برگزار شد، ضمن ابراز رضایت از روند گفت و گوها، نسبت به چشم انداز حصول توافق ابراز خوشبینی کرده بود.
به هر حال، اینکه با نزدیک شدن به زمان برگزاری مذاکرات هسته ای میان ایران با آژانس و یا گروه ۱+۵، موضع گیری های منفی و شایعات مختلف از سوی نهادها و شخصیت های غربی مطرح شود، چیز تازه ای نیست و تقریباً هر بار در آستانه مذاکرات این روند با هدف فشار بر ایران اتفاق می افتد.
این در حالی است که مقامات ایرانی بارها اعلام کرده اند در صورت حصول توافقی ساختاری و روشن با آژانس، مشکلی با بازرسی از پارچین و دیگر مراکز ندارند و تنها مانع این امر تاکنون، اختلاف نظر طرفین بر سر مفاد و ماهیت چنین توافقی بوده است.
کد مطلب: 19337
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *