۰
شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۰

دولتی‌ها نمایندگان را در سال آخر مجلس تحویل نمی‌گیرند!

احمد بحشایش گفت: اینکه در خلال استیضاح وزیر صمت موضوع ماشین های شاسی بلند مطرح شد و با توجه به اختلاف قیمت، مردم به نوعی جامعه را حساس کرده و طبع مردم را ناراحت و البته بنیان های اخلاقی را از بین برد.
دولتی‌ها نمایندگان را در سال آخر مجلس تحویل نمی‌گیرند!

به گزارش مردم سالاری آنلاین، «اگر دست مجلس بود اکثر وزرا باید استیضاح می‌شدند» این اظهارنظرِ اصغر سلیمی نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی می‌تواند نگران کننده باشد، چرا که مجلس به عنوان نهادِ ناظر مسئولیتی خطیر دارد تا از ناکارآمدی‌ها و سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری کند. در واقع اگر مردم به این نتیجه برسند که نمایندگان مجلس برای نظارت بر کار وزرا و برخورد قانونی با مانع‌های مداخله جویانه مواجه می‌شوند، موجی از ناامیدی به جامعه تزریق خواهد شد.

احمد بخشایش، در گفتگو با «اقتصاد ۲۴» در این رابطه اظهار داشت: معمولاً وزیران و حتی مدیران کل وزارتخانه‌ها، نمایندگان را در سال آخرِ مجلس تحویل نمی‌گیرند و همین موجب می‌شود تا کارایی مجلس پایین بیاید. همچنین باید این را هم در نظر داشت، باتوجه به اینکه نمایندگان مجلس از همین امروز به فکر شرکت در انتخابات بعدی هستند، رفتاری کج دار مریز از خود نشان می‌دهند تا هم از تیغ رد صلاحیت شورای نگهبان در امان باشند و هم مردم حوزه انتخابیه را به نوعی راضی کنند.

نماینده ادوار مجلس در ادامه گفت: در خلال استیضاح وزیر صمت موضوع ماشین‌های شاسی بلند مطرح شد و با توجه به اختلاف قیمت، به نوعی جامعه را حساس کرده و بالطبع مردم را ناراحت و البته بنیان‌های اخلاقی را از بین بردند. به همین دلیل در این فضا ۹۵ درصد از نمایندگان فعلی نمی‌توانند در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس رأی لازم را کسب کنند. به همین دلیل برخی از نمایندگان با این هدف که مثلاً خودی نشان بدهند، دست به اقدام‌های ظاهری و نمایشی می‌زنند که یکی از آن اقدام‌ها می‌تواند استیضاح باشد که این هم نمی‌تواند دردی از درد‌های عمومی را کم کند.

وی افزود: در همه ادوار یازده گانه مجلس شورای اسلامی، رئیس و هیأت رئیسه دستِ بالا را دارند و می‌توانند با نفوذ و قدرت لابی گری حرفشان را به کرسی بنشانند که در این رابطه باید اذعان داشت، هر کاری که هدفی غیر از کاهش مشکلات داشته باشد، در نهایت نارضایتی عمومی را بیشتر و اعتماد را به کمترین حد ممکن خود می‌رساند. در واقع اگر در کشور با انبوهی از کاستی‌ها مواجهیم، دلیلی جز این ندارد که ارگان‌های مختلف در طول فعالیت، اول مطالبه‌ و اراده خودشان را می‌بینند و بعد به فکر حل مسائل عمومی می‌افتند.

این نماینده سابق مجلس توضیح داد: شرایط اقتصادی به حدی بد شده است که کمتر کسی به ترمیم فضا امیدوار است. با این حال باید گفت، اگر نهادِ مجلس وظیفه اش را مو به مو و بدون اهمال انجام بدهد، بسیاری از خطا‌ها و سوء مدیریتی‌های احتمالی دولت قابل خنثی شدن است؛ البته نظارت نباید به تقابل دو قوه منجر شود.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان گفت: نمایندگان مجلس باید از فکر انتخابات دوره بعد بیرون بیایند و تا جلسه آخر مجلس به این فکر کنند که چاره سازی برای مردم از هر هدف دیگری مهمتر است.

کد مطلب: 196391
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *