۰
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۲

مختار بالمختار الجزایر را به وحشت انداخت

یک گروه اسلامی در تماس با پایگاه خبری موریتانی مدعی شد که ۴۱ نفر از کارکنان یک میدان گازی در شرق الجزایر را گروگان گرفته است.
به‌ گزارش انتخاب به نقل از فرانس پرس ؛ این‌ گروه که "کاتبات مولاتمینه" نام دارد، اعلام کرد که هفت تن از گروگان‌ها آمریکایی و بقیه آن‌ها فرانسوی، بریتانیایی و ژاپنی هستند. خبرگزاری آلمان قبلا به نقل از یکی از محافظان میدان گازی "ان امیناس" تعداد گروگان‌ها را هشت نفر اعلام کرده بود.
سخنگوی گروگان گیرها که حاضر به افشای نام خود نشده است به پایگاه خبری اینترنتی موریتانی گفت ۵ نفر در کارگاه بی‌پی و ۳۶ نفر در خوابگاه آن بازداشت شده‌اند. وی افزود که این گروگان‌گیری در واکنش به همکاری الجزایر با فرانسه در حمله به اسلام‌گرایان کشور آفریقایی مالی صورت گرفته است. گروه کاتبات دولت الجزایر را متهم می‌کند که به هواپیماهای فرانسوی اجازه استفاده از حریم هوائی این کشور را داده است.
عملیات ارتش فرانسه علیه اسلام‌گرایانی که بخشی از خاک مالی را تحت کنترل دارند، آخر هفته گذشته آغاز شد. هم‌زمان واحدهای نظامی تازه‌ای از فرانسه به مالی اعزام شدند.
خبرگزاری آ.اس.پی الجزایر قبلا گزارش داده بود که در حمله افراد مسلح به میدان گازی "ان امیناس" علاوه بر گروگان‌گیری، ۲ نفر کشته و ۶ نفر زخمی شده‌اند. اسلام‌گرایان مسلح سحرگاه چهارشنبه با سه خودرو به تاسیسات گازی حمله بردند.
سخنگوی گروه کاتبات قبلا در تماس با پایگاه خبری اینترنتی موریتانی از ۵ گروگان سخن گفته بود که سه تن از آن‌ها نروژی، یکی از آن‌ها بریتانیایی و نفر پنجم آمریکایی است. وی گفته بود که این عملیات باید به کشورهایی ضربه بزند که از حمله فرانسه به شورشیان اسلام‌گرای مالی پشتیبانی می‌کنند.
مختار بالمختار، رهبر مهاجمان مسلح
رهبری گروه کاتبات مولاتمینه را مختار بالمختار به‌عهده دارد که خود را مختار بالعور و خالد ابوالعباس نیز می‌نامد.
او در سال ۲۰۰۴ گروه معروف به "گردان نقابداران" را تشکیل داد که علاوه بر بنیادگرایان الجزایری گروهی از بادیه‌نشینان منطقه "ازاواد" در شمال مالی را نیز در بر می‌گیرد.
مختار بالمختار به لحاظ ایدئولوژیک به سلفی‌ها نزدیک است و برای تشکیل یک دولت اسلامی در منطقه می‌جنگد.
بالمختار که اکنون ۴۰ سال دارد، در سال ۱۹۹۱ درحالی که تنها ۲۰ سال داشت به شورشیان اسلام‌گرای خارجی در افغانستان پیوست که اسامه بن‌لادن نیز در میان آن‌ها بود. او در جنگ علیه نیروهای اتحاد شوروی یک‌ چشم خود را از دست داد. به همین دلیل رسانه‌های محلی از او به عنوان "یک‌چشم" نام می‌برند.
مختار بالمختار در سال ۱۹۹۳ در شرایطی که جنگی خونین میان نظامیان و اسلام‌گرایان الجزایر جریان داشت به الجزایر بازگشت و به سرعت به یکی از فرماندهان جهادگران اسلامی تبدیل شد.
المختار در‌حال حاضر چند صد جنگنده و تعداد زیادی خودروهای صحرایی تندرو در اختیار دارد و مسئول عملیات متعددی در نیجریه، مالی، موریتانی، الجزایر و لیبی است.
شورشیان تحت فرماندهی مختار با تقسیم غنائم گروگان‌گیری‌ها و راهزنی‌های خود در میان صحرانشینان توانسته‌اند پشتیبانی آنان را جلب کنند و در نتیجه به راحتی میان کشورهای آفریقایی رفت‌وآمد دارند.
بالمختار از سال ۲۰۰۳ با گروگان گرفتن تعداد زیادی از توریست‌ها و متخصصان غربی میلیون‌ها دلار باج گرفته است. اشپیگل‌ آنلاین می‌نویسد که جنگجویان او در سال ۲۰۰۷ برای اثبات قاطعیت خود ۴ فرانسوی را کشتند.
این شورشی یک‌چشم در جریان سقوط معمر قذافی جنگ‌افزارهای زیادی از انبارهای تسلیحاتی لیبی به یغما برد. ناظران بین‌المللی نگران آن هستند که گروه بالمختار حتی به تسلیحات ضدتانک و موشک‌های زمین به‌زمین هم مجهز شده باشد.
کد مطلب: 19969
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *