۰
دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۵

نفت قطر جایگزین نفت ایران شد

دبی، نفت قطر را جایگزین واردات نفت از ایران می کند.
به گزارش شفاف به نقل از رویترز ، شرکت ملی نفت امارات (اینوک) که در مالکیت کابینه دبی قرار دارد با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: واردات میعانات گازی از قطر را آغاز کرده است تا بتواند واردات این ماده از ایران را جایگزین کند.
میعانات گازی نوعی نفت بسیار سبک و مرغوب است. ایران از سال ها پیش صادرکننده این نوع از نفت خام به پالایشگاه دبی بود. این اقدام با وجود تحریم های یکجانبه آمریکا نیز ادامه داشت.
رسانه ها قبل از این خبر داده بودند که عربستان سعودی به شدت مخالف ادامه واردات نفت خام دبی از ایران است و بابت این مسئله از مقامات دبی ناراضی است.براساس گزارش رسانه ها، قیمت پایین نفت ایران و شرایط مناسب برای پرداخت پول آن باعث شده بود دبی تا کنون در برابر اعمال فشارها برای قطع واردات نفت از ایران مقاومت کند.
به رغم اعمال فشارهای آمریکا، دبی روزانه ۱۲۷ هزار بشکه میعانات گازی از ایران وارد می کرد و به بزرگترین خریدار این کالا از ایران در سال ۲۰۱۲ تبدیل شده بود.
رویترز نوشته است: مقامات آمریکایی برای ماه های طولانی مذاکرات مستمری را با مسؤولان دبی داشتند تا آنها را به جایگزینی واردات نفت از ایران قانع کنند.
دبی هم اکنون برای جایگزینی واردات نفت از ایران، علاوه بر آغاز واردات میعانات گازی از قطر، به دنبال فروشندگان دیگری است. میعانات گازی قطر نسبت به ایران دارای قیمت بالاتر و مهلت زمانی کمتر برای تسویه حساب است.
در حال حاضر دبی ، واردات نفت خام از ایران را به طور کامل قطع نکرده است بلکه تلاش می کند به مرور با افزایش واردات از سایر فروشندگان، خرید نفت از ایران را کاهش دهد.
قطر یکی از ۶ کشور ساحلی جنوب خلیج فارس یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان کوچک نفت جهان است. قطر از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک)، روزانه حدود ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام تولید می کند.
با این حال قطر با داشتن سومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان پس از روسیه و ایران، بزرگترین تولید کننده و صادرکننده گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) جهان است.
کد مطلب: 21092
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *