; ?>; ?> 11 کشور آفریقایی خواستار حل دیپلماتیک بحران کنگو شدند - مردم سالاری آنلاين
۰
پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۵۳

11 کشور آفریقایی خواستار حل دیپلماتیک بحران کنگو شدند

"هنری اوکلو اوریم"، وزیر امور خارجه اوگاندا در این نشست بر تلاش کشورهای منطقه برای حل کامل بحران در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو تاکید کرد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، سران کشورهای منطقه دریاچه‌های بزرگ در نشستی اضطراری به منظور بررسی اوضاع کنگو خواستار توقف درگیری‌ها در جمهوری دموکراتیک کنگو شدند.

سران این یازده کشور آفریقایی همچنین خواستار تحریم طرف‌های مانع روند صلح در جمهوری دموکراتیک کنگو شدند.

"والری آموس" رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اوضاع در جمهوری دموکراتیک کنگو را وحشتناک خواند اما بر ضرورت توقف درگیری‌ها به شیوه سیاسی تاکید کرد.

وی از تلاش سازمان ملل برای حل بحران آوارگی هزاران تن از مردم شرق جمهوری دموکراتیک کنگو در کوتاه ترین زمان ممکن خبر داد.

این در حالی است که نشست سران کشورهای منطقه دریاچه های بزرگ دیروز چهارشنبه در حالی در کامپالا به کار خود پایان داد که در آن تصمیمی درباره تشکیل نیروی بی طرفی که هدف از آن مبارزه با گروه های مسلح در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو باشد، اتخاذ نشد.

"یوروی موسووینی" رئیس جمهوری اوگاندا نیز در پایان این نشست طی نطقی اعلام کرد کشورهای شرکت کننده چهار هفته دیگر با هم نشستی را در سطح وزرا برگزار خواهند کرد و درباره ایجاد نیروی بین المللی بی طرف و همه تدابیر لازم برای توقف درگیری ها در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو گفت وگو خواهند کرد.

"جوزف کابیلا" و "پل کاگامه" رؤسای جمهوری دموکراتیک کنگو و رواندا که یکدیگر را به طور مرتب به حمایت از گروه های مسلح مخالف متهم می کنند هر دو در نشست قبلی سران کشورهای منطقه دریاچه های بزرگ که اواسط جولای در حاشیه نشست سران اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا برگزار شد، با حضور نیروی بی طرف در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو موافقت کردند.

آنگولا، بروندی، آفریقای مرکزی، کنگو، جمهوری دموکراتیک کنگو، کنیا، اوگاندا، رواندا، سودان،‌ تانزانیا و زامبیا کشورهای عضو کنفرانس بین‌المللی منطقه دریاهای بزرگ به شمار می‌روند.

جنگ داخلی کنگو در سال ۲۰۰۳ به پایان رسید، اما نواحی شرقی آن به علت فعالیت ده‌ها گروه شورشی همچنان بی‌ثبات است.
کد مطلب: 2364
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *