۰
پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۰

انتقاد کواکبیان به مقابله‌ کنندگان با اصول پنج‌گانه اصلاحات

دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: ارزش‌های دینی، خط امام، قانون اساسی، مطالبات مردم و منافع ملی، اصول اصلاحات است و هرکس علیه این پنج اصول مقابله کند، ما نیز به آن‌ها انتقاد داریم.
ایسنا: مصطفی کواکبیان در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان افزود: بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی عالی‌ترین مرجع برای تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌های کلی دیپلماتیک، شورای امینت ملی است و همه مصوبه‌های امنیت ملی پس از تایید رهبری ابلاغ خواهد شد؛ بنابراین شکی در آن نیست که تصمیم‌گیرنده نهایی در مورد مذاکره یا ارتباط با آمریکا شخص رهبری بر اساس قانون اساسی است.
وی خاطرنشان کرد: ما باید برنامه‌ریزی کنیم که در موقع مقتضی و مناسب وقتی رهبری تصمیم گرفتند، مذاکره شود. ما منافع ملی را انتقاد کواکبیانخودمان تشخیص می‌دهیم و اگر ضرورتی بود برای مذاکره یا برقراری رابطه حتما پیگیری لازم را انجام می‌دهیم. البته تشخیص‌دهنده نهایی شخص رهبری است. ولی در عین حال دستگاه دیپلماسی ما، وزارت خارجه ما و کارشناس سیاسی ما نباید ساکت بنیشینند تا ببینند چه پیش می‌آید. به جای برخوردهای انفعالی، گاهی باید فعالانه عمل کنیم.
این نماینده سابق مجلس با انتقاد از موضعی که در یک مقطع زمانی در مورد سفارت انگلیس عملیاتی شد، دیدگاه مسوولان نظام در این زمینه را نیز یادآور شد و افزود: ما در کمیسیون امنیت ملی بودیم که بحث کاهش روابط با انگلیس مطرح شد، و تا اینجا خوب هم بود، اما بعدش نه.
وی گفت: معتقدم، ما ضمن دفاع از حقوق هسته‌یی و حقوق جمهوری اسلامی ایران باید تا می‌توانیم سطح روابط را هم گسترش دهیم.
وی بر حفظ شأن دیپلماسی هر کشوری از سوی مسوولان آن کشور تاکید کرد.
کواکبیان هم‌چنین با اشاره به انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و این‌که «نباید نسبت به انتخابات بی‌تفاوت باشیم» گفت: معنی ندارد یک حزب سیاسی سکوت کند و حتی بگوییم ما کاندیدا معرفی نمی‌کنیم.
وی در عین حال گفت: متاسفانه عده‌ای احزاب را بر نمی‌تابند و اساس تفکر حزبی را نابود می‌کنند که ترویج بی‌قانونی از ناحیه همین‌هاست.
وی ولایت‌فقیه را میراث گرانقدر امام راحل توصیف کرد و گفت: نظام ولایت فقیه با الگوی مردم‌سالاری دینی شکل گرفته و می‌تواند به عنوان الگویی برای بسیاری از افراد بشری، زمینه ایجاد حکومتی مبتنی بر ارزش‌های دینی و همچنین برآمده از رای مردم و جمهوریت و مردم‌سالاری را فراهم کند.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری به اصول اعتقادی اصلاحات اشاره و تصریح کرد: ارزش‌های دینی، خط امام، قانون اساسی، مطالبات مردم و منافع ملی، اصول اصلاحات است و هرکس علیه این پنج اصول مقابله کند، ما نیز به آن‌ها انتقاد داریم.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نفع گفت‌گو با آمریکا برای ملت ایران گفت: مذاکره با آمریکا نه شرعاً‌ حرام است نه شرعاً واجب، بلکه بستگی به منافع ملی دارد و من معتقدم باید به دنبال این موضوع برویم. در این شرایط من هم موافق مذاکره نیستم. عده‌ای در کشور هستند که می‌گویند تا قیامت نباید با آمریکا مذاکره کرد و متاسفانه چنین دیدگاه‌هایی وجود دارد. ما با روس‌ها رابطه داریم، در حالی که برخی معتقدند این مغایر با شعار نه شرقی و نه غربی ماست.
وی خاطرنشان کرد: دیپلماسی ما باید فعال و تقویت شود و لازم نیست دست‌نوشته‌ای برای مذاکره داشته باشیم، عملاً باید جاده را آماده کنیم، کسی نباید بگوید که مجذوب آن‌ها بشویم بلکه بر اساس منافع ملی عمل کنیم.
کواکبیان با بیان این‌ اعتقاد که «بدنه کارشناسی وزارت خارجه فعال نیست» ادامه داد: می‌توانیم با دیپلماسی جلوی قطعنامه‌ها را بگیریم.
وی هم‌چنین با انتقاد از شرایط اقتصادی و با بیان این‌که «قانون هدفمندسازی یارانه‌ها یکی از مهم‌ترین قوانین اخیر کشور بوده است» ابراز عقیده کرد: مجلس هشتم قانون هدفمندی را تثبیت کرد، اما چیزی که در حال اجراست مصوبه مجلس نیست و به تورم دامن زده است.
وی معتقد است: وقتی که نتوانیم به دلیل عدم مدیریت اقتصادی نقدینگی را کنترل کنیم، نقدینگی هر از چند گاهی یا به سمت دلار و یا به سمت بازار سکه روانه می‌شود. افزایش نقدینگی اثرات تورمی در بردارد. آ‌ن‌چه در راستای اداره اقتصاد باید در نظر گرفته شود نقدینگی افسار گسیخته است که باعث افزایش ریسک سرمایه گذاری شده است و به تبع آن قدرت مردم کاهش پیدا می‌کند.
این نماینده سابق مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی «آرمانگرایی» جنبش دانشجویی تشتره و اظهار کرد: باید در تحقق آرمان‌هایی چون عدالت، رعایت حقوق بشر، دموکراسی، آزادیخواهی و غیره تلاش کرد و دانشجویان نباید این آرمان‌ها را کنار بگذارند.
وی تصریح کرد: دانشجو باید از مردم عادی بسیار جلوتر و با اطلاعات‌تر باشد و از لحاظ علمی و اطلاعاتی برای دیگران مرجع باشد. دانشجو نباید تنها به مطالعه درس اکتفا کرده و از محیط پیرامون خود بی‌خبر باشد. دانشجویان باید در مسائل مختلف اطلاعات کافی داشته باشند و روحیه حضور در صحنه و آرمان خواهی را فراموش نکنند.
وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاندیداتوری خاتمی و هاشمی رفسنجانی در انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری گفت: آقایان هاشمی‌رفسنجانی و خاتمی خودشان اعلام کرده‌اند که در انتخابات کاندیدا نمی‌شوند؛ بنابراین نمی‌توان بر اساس اگرها اظهار نظر کرد. در عالم سیاست کسی براساس اگرها سخن نمی‌گوید و طبق واقعیات اظهارنظر می‌شود. ما نمی‌توانیم بگوییم اگر آقای هاشمی کاندیدا شود چه اتفاقی ‌می‌افتد یا چه تصمیمی اتخاذ می‌شود.
کد مطلب: 23705
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *