۰
شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۰۵
مقصودی:

تعارض منافع کشورهای منطقه به اختلافات در مصر دامن می‌زند

رییس انجمن علوم سیاسی ایران گفت: تا زمانی که کشورهای منطقه منافع گوناگون خود را در تحولات اخیر منطقه جست‌وجو می‌کنند این منازعات ادامه خواهد داشت
ایسنا: دکتر مجتبی مقصودی که بعدازظهر شنبه در همایش «دو سال پس از انقلاب ۲۵ ژانویه؛ درس‌ها و دستاوردها» حضور داشت، با بیان این‌که مهم‌ترین مطالبات مردم خاورمیانه مشارکت در مسائل سیاسی و اقتصادی و برابری‌خواهی است، عنوان کرد: امروزه مردم خاورمیانه به دنبال این خواسته‌ها بوده و دستاورد آن نیز تضعیف حکومت‌های اقتدارگرا در منطقه است.
او افزود: در پی تضعیف حکومت‌های اقتدارگرا در منطقه، جنبش‌های اجتماعی بسیاری پا گرفتند. البته اغلب آن‌ها قدرت زیادی نداشته و شکننده هستند. برای مثال می‌توان اخوان‌المسلمین را نام برد؛ زیرا با وجود این‌که آن‌ها در مصر اکثریت را به دست آورده‌اند ولی این اکثریت بسیار شکننده بوده و همین مثال را در مورد کشور تونس هم می‌توان زد.
مقصودی با بیان این‌که نیروهای اسلام‌گرای مصر در گذشته در حاشیه بودند ولی امروز به میدان آمده‌اند، خاطرنشان کرد: باز هم این حضور شکننده بوده و می‌بینیم که نیروهای ارتش دوباره خواستار بازگشت به عرصه هستند.
رییس انجمن علوم سیاسی ایران ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که امروزه در مصر به چشم می‌خورد مشکل اقتصادی است که هم‌زمان با کنار رفتن نیروهای اقتدارگرا و صنعت توریسم به وجود آمده است و هر روز شدیدتر می‌شود؛ چرا که افزایش تنش‌های سیاسی در این کشور بر این امر دامن می‌زند.
وی در پایان با اشاره به تعارض منافع کشورهای منطقه در مورد مصر تاکید کرد: تعارض منافع کشورهای منطقه باعث شده تا تحولات و منازعات کشورهای شمال آفریقا و کشورهای عربی پایان نیافته و دامنه‌ی این تحولات هم‌چنان ادامه داشته باشد که این بحث در مورد مصر بیش از دیگر کشورها صدق می‌کند.
کد مطلب: 23896
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *