۰
چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۶:۵۳

مشایی با کدام صلاحیت اجرایی درباره پرونده هسته ای نظر می‌دهد

با توجه به گمانه هایی که درباره رد صلاحیت نامزد آنها می شود، به نظر می رسد آنها به هر طریق و در هر زمان ممکن قصد برجسته سازی اسفندیار رحیم مشایی را دارند تا به زعم خود هزینه های رد صلاحیت او را زیاد کنند. تاکتیک هایی که پیش از این از طرف اصلاح طلبان مورد استفاده قرار می گرفت و البته نتیجه ای هم نگرفت
فردا: روز دوشنبه خبری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر دیدار رئیس دبیر خانه جنبش عدم تعهد با قائم مقام وزیر خارجه سوئد در تهران. بر اساس اخبار منتشر شده اسفندیار رحیم مشایی با قائم مقام وزیر خارجه کشور سوئد درباره گسترش روابط دو کشور و بخصوص موضع هسته ای ایران سخن گفته است. این دیدار در نهاد ریاست جمهوری و در دفتر مخصوص دیدارهای رئیس جمهور برگزار شده است.
رحیم مشایی در بخشی از سخنان خود با شاره به اینکه ملت ایران برای مردم سوئد احترام ویژه ای قائل هستند، اظهار داشت: سابقه همکاری های ایران و سوئد در طول تاریخ همواره خوب و مناسب بوده و هیچ نقطه تاریکی در روابط بین دو کشور وجود ندارد، ایران آمادگی دارد همکاری های خود را با سوئد در عرصه های مختلف گسترش دهد.
رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد در ادامه با اشاره به موضوع هسته ای و با تاکید بر اینکه اعتماد سازی در زمینه انرژی هسته ای وظیفه همه کشورهاست ، گفته است: ایران در این زمینه همیشه آماده تعامل و همکاری بوده است اما در برابر پیشنهاد ایران که بدنبال اعتماد سازی است هیچ گاه از طرف های مقابل درباره چگونگی اعتماد سازی پاسخ روشنی دریافت نشده است و مخالفان چنین مطرح می کنند که برای ایران یک راه بیشتر وجود ندارد و آن اینکه ایران باید بطور کامل از فعالیت هسته ای دست بردارد، این نشان می دهد که مساله اعتمادسازی بیشتر بهانه ای برای عدم حضور ایران در چرخه هسته ای است.
او همچنین تصریح کرده که برای اعتماد سازی حتی حاضریم با دیگر کشورها بطور مشترک در این زمینه سرمایه گذاری کنیم ولی در واقع بهانه مخالفین اعتمادسازی نیست بلکه آنها بدنبال ممانعت از استفاده ایران از انرژی و دانش هسته ای و جلوگیری از پیشرفت ملت ایران هستند.
در خصوص این دیدار و سخنان رحیم مشایی برخی ابهامات وجود دارد که توجه به آنها ذهن را به سوی تحلیل های انتخاباتی سوق دهد کما اینکه برخی رسانه ها هم این دیدار و انتشار عکس هایی از آن را با اهداف انتخاباتی ارزیابی کرده اند.
اولین نکته مبهم در این خصوص توجه به این است که رئیس دبیر خانه جنبش عدم تعهد از کدام جایگاه درباره گسترش روابط ایران با یک کشور اروپایی و بخصوص درباره پرونده مهم هسته ای سخن می گوید. او به گونه ای درباره پرونده هسته ای اعلام موضع کرده که سخنگوی وزارت خارجه یا عضو تیم مذاکره کننده هسته ای یا عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس است. گذشته از این کشور سوئد از چه کانالی و با چه توجیهی می تواند با دبیر خانه جنبش عدم تعهد و موضوع هسته ای ارتباط پیدا کند؟
نکته مبهم دیگر محل انجام این دیدار است. اینکه چطور رئیس دبیر خانه جنبش عدم تعهد در دفتر مخصوص دیدارهای رئیس جمهور با میهمان خارجی ملاقات می کند. مگر رحیم مشایی و دبیر خانه جنبش عدم تعهد دفتر یا مکانی مخصوص برای این قبیل دیدارها را ندارند؟ آیا سایر وزرا و معاونین رئیس جمهور هم دیدارهای خارجی خود را در همین دفتر برگزار می کنند یا این فرصت تنها در اختیار رحیم مشایی قرار گرفته است؟
و مورد سوال برانگیز دیگر استقبال رسانه های دولتی از این دیدار و چاپ عکس های آن است. نوع پوشش این خبر در رسانه های دولتی همطراز با دیدارهای رئیس جمهور است.
وقتی این ابهامات را در کنار هم قرار می گیرد، گمانه های سیاسی- انتخاباتی پررنگ می شود. همان زمان که رحیم مشایی با حکم بلند بالا و مالا مال تعریف و تمجید احمدی نژاد به دبیر خانه جنبش عدم تعهدها رفت، برخی تحلیل ها اشاره داشت که این جابجایی با هدفی فراتر از تغییرات معمول در کابینه صورت گرفته است. برخی از کارشناسان و تحلیل گران معتقد بودند که حضور رحیم مشایی در این مقام این فرصت را به او خواهد داد تا بیشتر با فضای خارج از کشور نیز ارتباط برقرار کند و در حقیقت بیش از پیش دیده شود.
حال به نظر می رسد ترتیب دادن دیدار رئیس دبیر خانه جنبش عدم تعهدها با قائم مقام وزیر خارجه یک کشور اروپایی، آنهم در دفتر مخصوص دیدارهای رئیس جمهور، شروع رسمی این برنامه از پیش تعیین شده است برای بالا بردن وجه بین المللی رحیم مشایی. کاری که البته پیش از این به صورت غیر رسمی و با احتیاط بیشتر آغاز شده و حالا به صورت علنی و رسمی دنبال می شود.
دولت و تیم انتخاباتی آن برای پیش برد اهداف انتخاباتی خود از تجربه یک موازی کاری دیگر ابایی ندارد. بر اساس منطق « هدف وسیله را توجیه می کند» اصل برجسته سازی رحیم مشایی به عنوان نامزد اصلی جریان دولتی است حال با کدام روش، چندان مهم نیست.
از آنجا که به گفته برخی تحلیل گران هدف استراتژیک دولتی ها در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو تحمیل خود به سیستم سیاسی است و با توجه به گمانه هایی که درباره رد صلاحیت نامزد آنها می شود، به نظر می رسد آنها به هر طریق و در هر زمان ممکن قصد برجسته سازی اسفندیار رحیم مشایی را دارند تا به زعم خود هزینه های رد صلاحیت او را زیاد کنند. تاکتیک هایی که پیش از این از طرف اصلاح طلبان مورد استفاده قرار می گرفت و البته نتیجه ای هم نگرفت.
به هر روی آنچه شفاف و روشن است اینکه دبیر خانه جنبش عدم تعهد ارتباطی با یک کشور اروپایی پیدا نمی کند که آقای رحیم مشایی بخواهد درباره گسترش روابط دو کشور و مواضع هسته ای سخن بگوید. ظاهرا هدف اصلی انجام دیدار و انتشار عکس هایی از آن است برای دنبال کردن اهداف سیاسی- انتخاباتی.
کد مطلب: 24249
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *