۰
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۲۵

توکلی: کیف‌های برخی مملو از پول‌های کثیف شد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی کاهش شدید ارزش پول ملی را موجب به وجود آمدن مشکلات بسیاری دانست و گفت: در تغییرات قیمت ارز ماه‌های اخیر جیب‌های بسیاری افراد خالی و کیف‌های برخی‌ها از پول‌ کثیف پر شد.
فارس: احمد توکلی امروز در همایش ملی «بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی» در تالار حکمت دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه پیشرفت‌های ایران در سال‌های اخیر از نظر علمی بسیار خوب بوده است، اظهار کرد: در تجاری‌سازی علوم و فناوری‌ها در وضعیت چندان مناسبی قرار نداریم.
*کاهش ارزش دوسوم پول ملی در ۱۵ ماه اخیر
وی وضعیت سهولت کسب و کار در کشور را خوب ندانست و گفت: دولت ادعا می‌کند که نرخ بیکاری در سال ۹۱ کاهش یافته است اما طبق آمارهای مراکز بین‌المللی نرخ بیکاری در کشور بیش از ۱۵ درصد بوده و در حال افزایش است.
این مسئول به وضعیت نامناسب رشد اقتصادی ایران اشاره کرد و افزود: طبق پیش‌بینی بانک مرکزی ایران، نرخ رشد اقتصادی کشور در سال آینده به حدود منفی ۶‌دهم می‌رسد.
وی به کاهش ارزش پول ملی در ماه‌های اخیر اشاره کرد و یادآور شد: در مدت ۱۵ ماه حدود دوسوم ارزش پول ملی کاهش یافته است.
*تغییرات قیمت ارز کیف‌های برخی افراد را پر از پول‌های کثیف کرد
توکلی، کاهش شدید ارزش پول ملی را موجب به وجود آمدن مشکلات بسیاری دانست و گفت: در تغییرات قیمت ارز ماه‌های اخیر جیب‌های بسیاری افراد خالی و کیف‌های برخی‌ها از پول‌ کثیف پر شد.
وی با بیان اینکه در چند ماه اخیر دولت حدود ۲۷ میلیارد دلار معادل ۱۶ هزار میلیارد تومان ارز فروخته است، اذعان کرد: بیشتر این سودها به جیب افراد قلیلی رفته است.
نماینده مردم تهران در مجلس، به برخی آمار منتشر شده توسط وزارت اطلاعات اشاره کرد و گفت: نرخ تورم از دی ماه ۸۹ تا خرداد ۹۱ حدود ۵۰ درصد بوده است.
وی افزود: افرادی که ادعای بهبود ضربتی اقتصاد و بازار ارز را می‌کنند افرادی جاهل به اقتصاد و یا شارلاتان هستند.
*مشکلات اقتصادی کشور قابل حل است
توکلی، ایران را دارای بالاترین نرخ تورم در منطقه خواند و تصریح کرد: مشکلات اقتصادی بسیاری در کشور وجود دارد اما این‌ها مشکلی نیست که برطرف نشود.
وی، اضافه کرد: اگر به دنبال حکومتی همراه با عدالت و عقلانیت باشیم خداوند طرفداران آن حکومت را عزیز و مخالفان آن را ذلیل می‌کند.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه دولت سیاست‌های تثبیت نرخ ارز را به صورت ناقص اجرا می‌کند، تصریح کرد: دولت باید حداقل نرخ ارز را به مدت یک سال تثبیت و یک نرخ ارز را اعلام کند.
وی به برخی سیاست‌های اقتصادی در دولت‌های گذشته اشاره کرد و متذکر شد: برخی سیاست‌های اقتصادی در دولت هاشمی اشتباه فاحش بود.
توکلی، با اشاره به اینکه ارز، ملک دولت نیست که هر قدر می‌خواهد آن را به فروش بگذارد، خاطرنشان کرد: ارز ابزار ایجاد شغل، مقاومت در برابر فشارهای خارجی و برای سیاست‌گذاری‌ها است.
*دولت سهمیه‌بندی کالای ضروری را به سرعت آغاز کند
وی سهمیه‌بندی مایحتاج و وسایل مورد نیاز مردم را عملی کمونیستی ندانست و تصریح کرد: باید با ذخیره کردن غذا و مسایل مورد نیاز مردم از طبقات متوسط جامعه حمایت کرد.
این نماینده به دریافت کوپن غذا توسط بالغ بر ۴۷ میلیون نفر مردم آمریکا اشاره کرد و متذکر شد: دولت باید سهمیه‌بندی کالای ضروری و بهداشتی را به سرعت آغاز کند.
وی، سهمیه‌بندی را ابزاری برای ایجاد منافع به نفع عموم مردم به‌ویژه اقشار ضعیف عنوان کرد و افزود: قانون بودجه سال ۹۲ بسیار دیر به مجلس تحویل داده شده است.
توکلی با انتقاد از روند اجرایی برخی پروژه‌های عمرانی در سطح کشور، خاطرنشان کرد: به دلیل برنامه‌ریزی‌های اشتباه هزینه برخی پروژه‌های عمرانی تا ۲.۵ برابر هزینه تخمین زده ابتدایی افزایش یافته است.
*دو برابر شدن بدهی‌های دولت به بانک مرکزی
وی از دو برابر شدن بدهی‌های دولت به بانک مرکزی در مدت ۹ ماه گذشته خبر داد و یادآور شد: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی قرار بود مالکیت و تصدی‌گری دولت کاهش یابد و درآمد ناشی از آن به نفع مردم فقیر هزینه شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اعمال دولت باید شفاف و قابل پیش‌بینی باشد، تصریح کرد: دولت و مجلس باید از اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسانه پرهیز کنند.
وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا با یک چشم به کشور و با چشمی دیگر به حوزه انتخابی خود نگاه کنند و منافع محلی و منطقه‌ای را فدای منافع ملی نکنند.
توکلی خواستار مبارزه با فساد در تمام سطوح شد و اذعان کرد: باید با فساد سیاسی و سو‌استفاده مقام‌ها از قدرت سیاسی مبارزه و مقابله کرد.
کد مطلب: 25101
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *