۰
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۳۳

سیا: جنگ عراق بزرگترین شکست تاریخی بود

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا -سیا- اذعان کرد که شکست در عراق، بزرگترین شکست و ناکامی تاریخی این سازمان است.
به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری عراقی القوه الثالثه، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا – سیا – تلاش بسیاری به کار می‌برد تا خطاهای فاحش و بزرگ خود در جنگ علیه عراق در سال ۲۰۰۳ و اشغال این کشور و اطلاعات نادرستی که درباره وجود سلاح‌های شیمیایی در این کشور وجود دارد، را پوشش دهد و مانع افشای بیش از پیش آنها شود.
اما پژوهش رسمی صورت گرفته توسط «سیلبرمن راب» از اعضای این سازمان در سال ۲۰۰۵ که به تازگی انتشار یافته است، افشا می‌کند که اطلاعات و تحلیل‌هایی که توسط سیا درباره عراق جمع‌آوری شدند، کاملا نادرست بودند و همین موضوع موجب شد تا فرضیه‌ها و تئوری‌ها و به تبع آن اقدامات نادرست و اشتباهی انجام شود که رهاورد آن بزرگترین و اسفبارترین ناکامی و شکست اطلاعاتی در تاریخ جدید آمریکا و همچنین تاریخ سازمان سیا به شمار می‌آید.
این گزارش تاکید می‌کند که این خطاها موجب وارد آمدن زیان‌ها و خسارات کلان به آمریکا شد و عملکرد اطلاعاتی آمریکا در این حوزه‌ها را به شدت زیر سوال برد.
برخی از تحلیلگران و ناظران امور اطلاعاتی در این خصوص بر این باور هستند که این تنها سازمان سیا نیست که در دایره اتهام قرار دارد، بلکه بسیاری از افراد نزدیک به جرج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا نیز دارای اطلاعات نادرست و اشتباهی بودند.
کد مطلب: 26064
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *