۰
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۲۷

رئیس اتاق بازرگانی تورم 91 را بی‌سابقه خواند

در سال قبل آمار تورم بالای۴۰ درصد نقطه‌به‌نقطه رقم جدیدی بود که اقتصاد ما آن را تجربه کرد و آثار آن با آنچه که در سیاست‌ها بود فاصله‌ی قابل توجهی را ایجاد کرد.
محمد نهاوندیان در بیست‌ویکمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران در خصوص شعار حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی اظهار داشت: بخش خصوصی در سال ۹۱ با دشواری و چالش‌های زیادی در حوزه اقتصاد روبه‌رو شد که البته توانست آنها را پشت سر بگذارد، این چالش‌ها در حوزه‌ آثار تحریم‌ها چشم‌گیر بود که بخش خصوصی توانست اقدام به کاهش آثار تحریم‌ها کند.

نهاوندیان ادامه داد: در اقتصاد اگر بخواهیم حماسه رخ دهد باید به مردم اجازه مشارکت داد. همان‌طور که در تحلیل حماسه سیاسی اولین چیزی که به ذهن می‌رسد مشارکت مردم در انتخابات است. اگر کسی برای عدالت، احسان، عزت و سربلندی یک کشور کار اقتصادی انجام دهد حماسه معنی پیدا می‌کند.

رییس اتاق ایران با تاکید بر این‌که تلاش برای تعامل با سه قوه و انجام وظیفه مشاوره از سوی بخش خصوصی در راستای سیاست‌های اقتصادی کشور همراه بود، خاطر نشان کرد: در سال قبل آمار تورم بالای۴۰ درصد نقطه‌به‌نقطه رقم جدیدی بود که اقتصاد ما آن را تجربه کرد و آثار آن با آنچه که در سیاست‌ها بود فاصله‌ی قابل توجهی را ایجاد کرد. از این‌رو شایسته است در سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی برای حماسه‌آفرینی با درایت وارد شویم.

نهاوندیان با بیان این‌که ۳۴ سال از پیروزی انقلاب گذشته و هنوز گاز در قشم می‌سوزد، بیان کرد: اتاق به عنوان تشکل اقتصادی هم می‌تواند طرح سوال کند و هم ارائه راهکار دهد.

وی در تشریح معنای حماسه اقتصادی بیان کرد: نوآوری در تولید، بالابردن کیفیت و سرمایه‌گذاری‌های جدید و جذب سرمایه‌، حماسه اقتصادی است زیرا همه به عزت و سربلندی کشور کمک می‌کنند.
نهاوندیان درباره‌ انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: باید در انتخاب رییس جمهور آینده دقت کرد که آیا دولت آینده قرار است میزان اثر سیاست بر اقتصاد را بیشتر کند یا کمتر. آیا دولت آینده می‌خواهد که تلاطم‌های اقتصادی را سروسامان دهد و اقتصاد ما مبتنی بر بازار باشد یا خیر.

وی ادامه داد: کارشناسان و فعالان اقتصادی نقش بزرگی در انتخاب آگاهانه مردم دارند تا از اقتصاد ما پیام عزت و استقلال شنیده شود.

رییس اتاق ایران با تاکید بر این‌که باید نقد و ارزیابی سیاست‌های اقتصادی در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی در دستور کار قرار گیرد، گفت: مسائل اصلی اقتصاد ما تورم، بیکاری و بررسی علت تضییع منابع است. مردم باید بدانند رییس جمهور آینده چه تحلیلی از سه مولفه فوق دارد. اگر رییس جمهوری بر سرکار آید که تحلیل مشخصی از موارد فوق نداشته باشد مشکلات ما حل نمی‌شود.

نهاوندیان در خاتمه به هشت مورد مهم که باید در انتخابات ریاست جمهوری آینده مورد توجه قرار گیرد اشاره کرد و گفت: اجتناب از مسابقه و وعده‌های غیرعملی که باعث دلسردی در مردم و توجیه غیرقانونی بودن آن وعده‌ها می‌شود، مطالبه راهکار به جای شعار، تشریح نحوه تعامل رییس جمهور با فعالان اقتصادی، نحوه‌ی تصمیم‌گیری اقتصادی در دولت آینده، در دستور کار قرار گرفتن ایجاد شرایط رقابت مساوی با کشور‌های دیگر در فضای اقتصادی، نوسازی اعتماد در اقتصاد کشور، تدابیر خشکاندن ریشه رانت و جایگزین شدن نگاه جامع‌گر، ملی بلند‌مدت و برنامه‌محور با برنامه‌های پروژه‌ای و کوتاه‌مدت باید در انتخاب رییس جمهور آینده مورد توجه قرار گیرد.
کد مطلب: 26944
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *