۰
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۹

سخنگوی اسبق دستگاه قضا: قوه قضائیه ایجاد رقابت کند

اگر مردم مطمئن شوند قوه قضاییه در این زمینه برخورد لازم را براساس قوانین موجود انجام می‌دهد، انگیزه بیشتری برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری پیدا می‌کنند.
استاد حقوق جزا گفت: اگر دستگاه قضایی زمینه رقابت سالم و مساوی را برای افرادی که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شوند به وجود آورد، مردم انگیزه بیشتری برای حضور در انتخابات پیدا می‌کنند.

حسین میرمحمدصادقی پ با اشاره به اظهارات رییس قوه قضاییه در خصوص وظیفه این قوه در انتخابات، اظهار کرد: مشکل اساسی که در زمینه پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی وجود دارد این است که بند پنجم اصل ۱۵۶ قانون اساسی در رابطه با پیشگیری از وقوع جرم از سوی قوه قضاییه، هنوز در مجلس شورای اسلامی تصویب نشده است؛ بنابراین قوه قضاییه راهکار مشخصی برای پیشگیری از وقوع جرم ندارد و کارهایی که از سوی این قوه انجام شده، کارهای جسته و گریخته‌ای است که موفقیت‌آمیز نبوده است.

این استاد دانشگاه در زمینه مبارزه با جرایم انتخاباتی و وظیفه دستگاه قضایی در این زمینه گفت: در قوانین انتخاباتی مختلف از جمله قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، جرایم مختلف انتخاباتی پیش‌بینی شده و مجازات‌های مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است که به طور طبیعی اگر این جرایم اتفاق بیفتد دستگاه قضایی موظف است دخالت کند و مجازات‌های لازم را برای متخلفان تعیین کند.

وی تصریح کرد: تخلفات انتخاباتی در قوانین شامل موارد متعددی می‌شود و از تبلیغات زودرس گرفته تا مواردی مانند تقلب در انتخابات، رای دادن با شناسنامه فرد دیگر، استفاده از امکانات دولتی و ... .

میرمحمدصادقی تصریح کرد: دستگاه قضایی موظف است اگر جرم انتخاباتی به وقوع پیوست سریع وارد عمل شده و برخورد لازم را با متخلفان انجام دهد. زیرا اگر مردم مطمئن شوند قوه قضاییه در این زمینه برخورد لازم را براساس قوانین موجود انجام می‌دهد، انگیزه بیشتری برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری پیدا می‌کنند.

این حقوقدان در پایان با بیان این‌که «در تایید کاندیداها یکی از مراجعی که مورد استعلام شورای نگهبان قرار می‌گیرد قوه قضاییه است» خاطرنشان کرد: اگر پاسخ‌های قوه قضاییه در آنجا مبتنی بر قانون و بدون در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی باشد، طبعا این موضوع می‌تواند زمینه رقابت سالم و تشدید مشارکت مردم را برای حضور در انتخابات فراهم کند.
کد مطلب: 27021
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *