۰
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۱

روایت نماینده رشت از مافیای برنج و چای

این مسئول از اعتراض خود به انجام چندین سفر معاون اول رئیس جمهوری به گیلان برای واگذاری امورات چای به استاندار و عملیاتی نشدن آن خبر داد و خاطر نشان کرد: به همین منظور در این سفر حضور نیافتم و در مجلس شورای اسلامی ماندم.
نماینده مردم رشت در دوره‌های هشتم ونهم مجلس شورای اسلامی واگذاری امور چای توسط دولت احمدی‌نژاد به استانداران گیلان را از سالیان گذشته تاکنون را برای فرافکنی و از سوئی دیگر سر کار گذاشتن استانداران دانست.

جبار کوچکی‌نژاد ارم ساداتی امروز در گفتگو با خبرنگار ایلنا در رشت، دو محصول استراتژیک و مهم استان گیلان را برنج و چای عنوان کرد.

وی با اعلام تولیدسالانه حدود ۱ میلیون تن برنج کشور در گیلان، خاطر نشان کرد: حدود ۴۰تن چای نیز در این استان تولید می‌شود.

این مسئول، تولید محصول برنج را هم از بحث‌های جدی دانست و تاکید کرد: مسئولان باید همراه با محصول چای به برنج نیز که تولید آن با گرفتاری‌ها و مشقات فراوانی توام است، توجه ویژه و اساسی کنند.

به گفته کوچکی‌نژاد ارم ساداتی، محصول چای به علت اینکه سال‌ها در پشت آن مافیا وجود داشته، به بحث روز تبدیل شده و برنج هم چیز کمی از چای ندارد و دارای مافیا و مشکلاتی در حوزه‌های تولید، بازرگانی و فرآیند تبدیلی است.

وی مدعی شد: خیلی از افراد دوست ندارند مشکل بخش چای حل شود، چون چند بار محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری در دولت‌های نهم و دهم به گیلان آمده است و گفته ما همه اختیارات دولت را به استان واگذار می‌کنیم.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در دوره‌های هشتم ونهم مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بعد از اینکه اختیارات به گیلان واگذار شد وقتی مواردی از جمله مطالبات چای کاران را از طریق معاونت راهبردی ریاست جمهوری پیگیری کردیم، به این نتیجه رسیدیم حتی به دستورات خود رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری توجه نمی‌کنند.

کوچکی‌نژاد ارم ساداتی، اعتقاد دارد: واگذاری امورات چای به استان گیلان فرافکنی و عدم مسئولیت می‌باشد و این در حالی است که مسئولیت واگذار کردن امور به معنای دادن همه اختیارات است.

وی اذعان کرد: استاندار و سازمان جهاد کشاورزی گیلان وقتی تصمیماتی در ارتباط با محصول چای می‌گیرند باید در حوزه مسئولیتی وزارت کشور اجرائی شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، یاد آور شد: در سال گذشته حدود ۳۵ میلیارد تومان قرار بود برای چای کاران به منظور یارانه چای به کارخانجات اختصاص داده شود، ولی هنوز هم مقداری از آن پرداخت نشده است.

کوچکی‌نژاد ارم ساداتی با ارزیابی واگذاری امورات چای توسط دولت احمدی‌نژاد به استانداران گیلان در زمان فعالیت عبداللهی، قهرمانی تا سعادتی، ابراز کرد: معاون اول رئیس جمهوری با انجام سفرهایی به گیلان همه مسئولیت‌های چای را به استانداران اسبق اعطا کرد ولی در حقیقت همه مسئولیت‌ها در خود دولت متمرکز بود و چیزی عاید مردم نشد.

وی با تاکید بر اینکه علی رغم اینکه واگذاری مسئولیت امور چای به استانداران وقت گیلان انجام شد ولی تمام قوانین دست دولت بود و استانداران را سر کار گذاشتند، افزود: معاون اول رئیس جمهوری در روزهای گذشته، همه مسئولیت‌ها را به استاندار فعلی کیهان هاشم نیا واگذار کرد و رفت.

این مسئول، با اشاره به باقی ماندن حدود سه ماه از عمر دولت دهم، متذکرشد: باید ببینیم که مسئولیت‌های قبلی که به نمایندگان اسبق عالی دولت در استان گیلان داده شده آیا در بخش چای اثر گذار بوده یا خیر و اگر lمشکل از استانداران بوده، باید به مردم معرفی شوند که عرضه نداشته‌اند.

کوچکی‌نژاد ارم ساداتی، اضافه کرد: اگر هم گیر از خود ساختار بروکراسی دولت هست، دیگر این نوع فرافکنی و بحث‌ها نداشته در بخش چای نداشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جلسه‌ای تحت عنوان «ستاد راهبردی چای»، با حضور استاندار گیلان و مسئولین چای بعد از سفر اخیر معاون اول رئیس جمهوری به این استان، اظهار کرد: در این جلسه پیشنهادات خوبی از سوی کیهان هاشم نیا، نماینده عالی دولت در استان مطرح و به تصویب رسید.

عضو مجمع نمایندگان گیلان از جمله مصوبات تصویب شده در این جلسه را در بخش چای قاچاق، اعطای مناسب وام به چای کاران، ۲۷میلیارد تومان دیده شده دولت برای بخش چای در بودجه کل کشور سال ۹۲و انجام تعهدات دولت در قبال کارخانجات ذکر کرد.

کوچکی‌نژاد ارم ساداتی با اشاره به چای وارداتی یک کیلو در برابر سه کیلو چای حواله‌ای اظهار امیدواری کرد: اگر این موضوع هم عملیاتی شود بسیار جای خرسندی را به دنبال خواهدداشت.

وی از تلاش در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای به تصویب رسانیدن افزایش تعرفه گمرکی واردات چای از ۳۰به ۵۰درصد که در استان گیلان ۱۰۰درصد خواهد بود خبر داد.

به گفته نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تصویب این طرح در کمیسیون تلفیق و صحن علنی خانه ملت، از ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده ۲۰درصد آن به استان گیلان تعلق خواهد گرفت.

کوچکی‌نژاد ارم ساداتی، اعتقاد دارد اگر این این قانون را دولت کمک بکند در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس شورای اسلامی، تصویب شود، می‌توان بخشی از مشکلات چای را حل کند.

وی تصریح کرد: اگر دولت خودش را کنار بکشد و با افزایش تعرفه واردات این محصول ونیز با برخی از قوانین و پیشنهادات استانی مخالفت نماید، ‌‌‌ همان روش باقی می‌ماند، از سوئی دیگربایدصادقانه با مردم صحبت کنند.

این مسئول از اعتراض خود به انجام چندین سفر معاون اول رئیس جمهوری به گیلان برای واگذاری امورات چای به استاندار و عملیاتی نشدن آن خبر داد و خاطر نشان کرد: به همین منظور در این سفر حضور نیافتم و در مجلس شورای اسلامی ماندم.

کوچکی‌نژاد ارم ساداتی ابراز امیدواری کرد با توجه به اینکه کیهان هاشم نیا استاندار فعلی قبلآ در سمت معاونت برنامه ریزی استانداری فعالیت کرده و به قوانین نسبت به استانداران اسبق اطلاعات بیشتری دارد، بتواند سریعآ درخواست‌های خود را به دولت اعلام تا ما نیز پی گیری کنیم.

وی اذعان کرد: در صورت پیگیری های مناسب امسال شاهد بروز تحولات در نحوه خرید برگ سبز چای، و بازسازی باغات خواهیم بود چرا که باغ ها با مشکلاتی در بخش آفات مواجه است و بسیاری از آنها در حال اسیدی شدن هستند که خطرات زیادی به دنبال دارد و دردهای نهفته‌ای است که کسی هم به آن نمی‌پردازد و فقط موضوع برگ سبز چای و فروش آن را می‌بینند.
کد مطلب: 27497
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *