۰
جمعه ۳۰ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۳
درخواست جان کری از کنگره آمریکا؛

تحریم‌های جدید را علیه ایران اعمال نكنيد

جان کری با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ایران از سناتورهای آمریکایی که برای دور دیگری از تحریم‌ها علیه ایران اعمال فشار می‌کنند خواست شکیبایی به خرج دهند.
ایسنا: خبرگزاری رویترز گزارش داد: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا گفت که «فکر می‌کنم اکنون زمان آن است که ما اندکی شکیبا باشیم.»
وی با افزودن اینکه دولت باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در حال نظارت بسیار دقیق بر اوضاع است و با متحدینش کار می‌کند، گفت: فکر می‌کنم زمان و انتخابی که ممکن است داشته باشیم خطیر است. باید با یکدیگر در این‌باره همکاری کنیم.
کمیته روابط خارجی سنا روز سه‌شنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که برنامه هسته‌یی ایران را تهدید بین‌المللی خواند و اجرای کامل تحریم‌ها را خواستار شد و از دولت اوباما خواست تلاش‌هایش را افزایش دهد.
با وجود تاکید ایران برداشتن فناوری هسته‌یی برای اهداف صلح‌آمیز کری گفت که اوباما مصمم است ایران در دستیابی به سلاح هسته‌یی موفق نشود و دولت وی همکاری نزدیکی با رژیم صهیونیستی دارد.
بنابر گزارش لس‌آنجلس تایمز کری از کنگره خواست تحریم‌های جدید را علیه ایران اعمال نکند و هشدار داد که این اقدام می‌تواند باعث اختلال در دیپلماسی مربوط به برنامه هسته‌یی ایران در زمانی حساس شود.
وی افزود که چون ایران دو ماه با انتخابات فاصله دارد، تحریم‌های اقتصادی جدید می‌تواند به مساله‌ای سیاسی تبدیل شود و فرصت برای توافق برسر برنامه هسته‌یی را کاهش دهد.
کری گفت: شما باید پنجره‌ای را برای ما باقی بگذارید تا در جهت کانال دیپلماتیک کار کنیم. لس‌آنجلس‌تایمز نوشت؛ اظهارات کری بار دیگر تنش میان تمایل کنگره برای صدمه زدن به ایران با تحریم‌های شدیدتر و نگرانی دولت اوباما از اینکه این کار دیپلماسی را تحلیل می‌برد، را نشان داد.
رابرت منندز، رییس کمیته روابط خارجی که ظاهرا درخواست کری او را قانع نکرده بود گفت که از نظر او پنجره دیپلماتیک به شکل فزاینده‌ای رو به بسته شدن می‌رود.
کری گفت که ممکن است دولت مدتی بعد از مذاکره درباره تحریم‌ها استقبال کند.
وی از ارایه جزییات بیشتر درباره موضعش در قبال تحریم‌های بیشتر خودداری کرد و گفت که در یک جلسه محرمانه می‌تواند در این باره حرف بزند. براساس گزارش آسوشیتدپرس کری همچنین گفت که از آخرین دور مذاکرات با ایران در قزاقستان دلسرد شده است اما اصرار داشت که راه‌حل دیپلماتیک همچنان بهترین گزینه است. این اولین بار بود که کری پس از عهده‌دار شدن ریاست بر وزارت امور خارجه در برابر کمیته‌ای توضیحات ارائه می‌داد که پیش‌تر ریاست آن را به عهده داشت.
شبکه خبری بلومبرگ نیز گزارش داد که جان کری در این نشست درصدد آن برآمد که قانونگذاران را از اعمال فشار در چین برای کاهش بیشتر واردات نفت از ایران به عنوان شرط تجدید معافیت از تحریم‌های آمریکا منصرف کند.
وی گفت که هرگونه فشار بر کشورهایی نظیر چین برای کاهش بیشتر واردات نفت ایران آمریکایی‌ها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. 

کد مطلب: 27875
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *