۰
سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۵

روزانه چند کارگر اصفهانی دچار سانحه می‌شوند؟

هر روز به صورت میانگین ۵ حادثه کار رخ می‌دهد که منجر به از دست رفتن سلامت و حتی جان کارگرانی می‌شود که در برابر دغدغه معیشت، سلامت کمترین نگرانی آنهاست.
در صنعتی‌ترین استان کشور با بیش از ۸ هزار واحد صنعتی ریز و درشت، هر روز به صورت میانگین ۵ حادثه کار رخ می‌دهد که منجر به از دست رفتن سلامت و حتی جان کارگرانی می‌شود که در برابر دغدغه معیشت، سلامت کمترین نگرانی آنهاست.

سقوط از ارتفاع، برخورد جسم با فرد، فرو ریختن شی، زمین خوردگی، برق گرفتگی و سوختگی مهم‌ترین حوادثی هستند که هر روز مواردی از آن‌ها در کارگاههای بزرگ و کوچک استان اصفهان کارگران را به کام خود می‌کشد.

بر اساس آمارهای رسمی که اداره کل تعاون کار ور فاه اجتماعی استان اصفهان منتشر کرده، در قطب صنعتی کشور بیش از ۸ هزار واحد صنعتی فعالیت می‌کنند که با وجود ۶۰ بازرس ایمنی کار، امکان سرکشی به این کارگاه‌ها و بازرسی تجهیزات فنی آن‌ها وجود ندارد، اما بر اساس قانون باید در تمام کارخانه‌هایی که بیش از ۵۲ نفر در آن‌ها شاغل هستند، کمیته حفاظت ایمنی تشکیل شود تا آگاهی کارگران را درباره رعایت نکات ایمنی بالا ببرد و دیگر نیاز به حضور بازرسان نباشد.

با این وجود هر روز در گوشه و کنار استان، اخبار تلخی درباره وقوع حوادث کار منتشر می‌شود که حکایت از بی‌توجهی به شعار «اول ایمنی بعد کار» در محیط‌های کسب و کار است.

یکی از جنجال بر انگیز‌ترین و ناگوار‌ترین این حوادث، هفته گذشته در ورزشگاه نقش جهان اصفهان رخ داد که باعث شد دو کارگر جان خود را از دست بدهند.

جداسازی غیر اصولی و نا‌ایمنی جرثقیل ۲۰ تنی

رئیس اداره بازرسی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان در گفتگو با ایلنا، اظهار نظر درباره علت دقیق و فنی این حادثه را نیازمند زمان بیشتری دانست و افزود: اطلاعات اولیه که از این حادثه به دست آمده حکایت از آن دارد که سازندگان این مجموعه ورزشی با یک شرکت سازنده جرثقیل‌های سنگین و عظیم ۲۰ تنی قرارداد بسته بودند و با اتمام عمیلیات اجرای بخشی از ورزشگاه، قرار بود این جرثقیل دمونتاژ و به جای دیگری منتقل شود.

امیر مسعود حاجی رستم با اشاره به استفاده از چند جرثقیل موبایل با تناژ ۳۵، ۴۰، ۱۰۰ و ۱۸۰ برای جداسازی سازه بزرگ‌تر، گفت: این جرثقیل‌ها با تعدادی بلوک سیمانی ثابت شده بودند تا تعادل خود را حفظ کنند اما زمان دمونتاژ کردن متاسفانه در حال انجام فرایند جابه جایی، چهار بلوک سیمانی فروریخته و تعادل یکی از جرثقیل‌ها به هم می‌خورد و دوکارگر که در ارتفاع ۴۰ متری بالای جرثقیل‌ها بوده‌اند، به زمین سقوط می‌کنند.

وی دلیل اصلی وقوع این حادثه را انجام روال دمونتاژ به شکل غیر ایمن و غیر اصولی بیان کرد و ادامه داد: این کار باید در زمان طولانی‌تر و با دقت بیشتری انجام می‌شده که متاسفانه رعایت نکردن این نکات منجر به مرگ دو کارگر پیمانکار دمونتاژ جرثقیل عظیم شده است.

هزار و ۸۸۱ کارگر سال ۹۱ حادثه دیده اند

رئیس اداره بازرس کاراز شکایت خانواده این متوفیان به مراجع قضایی خبر داد و گفت: بعد از تکمیل گزارش‌های نهایی، پرونده به مراجع انتظامی و قضایی فرستاده می‌شود که این کار حداقل یک ماه زمان نیاز دارد.

وی با اشاره به وقوع هزار و ۶۴۴ حادثه کار در سال ۹۱ تصریح کرد: در این حوادث هزار و ۸۸۱ نفر دچار آسیب شدند که این آمار در مقایسه با سال ۹۰ که هزار و ۷۰۹ حادثه رخ داده و هزار و ۹۹۰ نفر حادثه دیده‌اند، کاهش نشان می‌دهد.

حاجی رستم از فوت ۷۷ کارگر بر اثر حوادث ناشی از کار در سال گذشته خبر داد و گفت: ۱۹۷ نفر نیز دچار قطع عضو، ۱۱۲ نفر نقص عضو، ۷۲۳ مورد شکستگی و ۸۲ نفر سوختگی شده‌اند که فقط آمار حوادث سوختگی در مقایسه با سال ۹۰ رشد ۵ نفری را نشان می‌دهد.

رشد روزافزون حوادث کار

رییس اداره بازرسی استان با اشاره به رشد روزافزون حوادث کار متناسب با جمعیت شاغلان و بالارفتن نرخ دیه گفت: افزایش نرخ دیه باعث می‌شود کارگران حتی حوادث کوچک را نیز به اداره کار گزارش دهند و از کارفرمایان شکایت کنند اما در گذشته بسیاری از این دست حوادث به صورت کدخدامنشی و با توافق بین کارگرو کارفرما حل می‌شد.

وی از اظهار نظر درباره وضعیت ایمنی کارگاههای تولیدی استان خودداری کرد و اظهار داشت: نمی‌توان آمار دقیقی در این زمینه اعلام کرد چون شرایط این واحد‌ها هر روز متغییر است.

کارفرمایان بی‌تخصص رد صلاحیت شوند

حاجی رستم با تاکید بر لزوم استفاده از کارگران متخصص و باتجربه در کارهای سخت و پیچیده، گفت: کارفرمایان نیز در چنین مواردی باید از تخصص و تجربه کافی برخوردار باشند به همین دلیل موضوع تایید صلاحیت کارفرمایان در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان، روال جدیدی است که در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم تاثیر قابل توجهی در ایمنی محیط‌های کسب و کار داشته باشد.

وی از ممنوعیت واگذاری کار به کارفرمایان رد صلاحیت شده خبر داد و افزود: تکمیل این سامانه اطلاعاتی باید به مرور زمان اتفاق بیفتد و احتمالا یکی دو سال طول می‌کشد.

در هر حال نیروی کار، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سرمایه یک کشور به شمار می‌رود و از آنجا که بر اساس آمار رییس اداره اورژانس پیش بیمارستانی شهرستان اصفهان، بیشترین مصدومان حوادث کار در سال گذشته از گروه سنی ۲۰ تا ۵۰ سال و بیشترین علت درخواست کمک بعد از بیماری‌ها، سقوط از ارتفاع و برخورد جسم با فرد بوده، رسیدگی به این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کد مطلب: 28239
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *