۰
يکشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۲۴

پیام دبیرکل سازمان ملل به مناسبت سال‌روز گرامیداشت قربانیان سلاح‌های شیمیایی

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز گرامی‌داشت یاد تمامی قربانیان سلاح‌های شیمیایی، ۲۹ آوریل ۲۰۱۳ برابر با ۹ اردیبهشت‌ماه جامعه بین‌المللی را ترغیب کرد تا تلاش‌ها در راستای نجات جهان از شر سلاح‌های شیمیایی و سایر سلاح‌های کشتار جمعی را تشدید کند.
ایسنا: متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:
«این یاد روز از سوی جامعه بین‌المللی برای احترام به تمامی قربانیان سلاح‌های شیمیایی در نظر گرفته شده است.
امسال به ویژه گرامی‌داشت این روز به هنگام است زیرا شبح سلاح‌های شیمیایی دوباره سایه شنیع خود را گسترده است. ادعاهای اخیر در مورد استفاده از این سلاح‌های تنفرآمیز و نامتجانس در سوریه به عنوان یادآوری اهمیت حیاتی و مداوم کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی است.
کنوانسیون هم عملی و هم آرمانی است. ضمن ارائه چارچوبی برای اجرای خلع سلاح شیمیایی و تسهیل در استفاده صلح‌آمیز از علم شیمی، ابزاری بسیار نمادین، نمایانگر امتناع راسخ کشورهای عضو است که اجازه ندهند وحشیگری‌های گذشته تکرار شود.
از زمان یادروز سال گذشته نزدیک به سه چهارم عامل‌های سلاح‌های شیمیایی به گونه‌ای قابل تایید، نابود شده‌اند. امسال این رقم نزدیک به ۸۰ درصد می‌رسد. این پیشرفت ادامه‌دار شاهدی بر موثر بودن کنوانسیون و تلاش‌های سازمان منع سلاح‌های شیمیایی است.
اما رخدادهای اخیر نشان می‌دهد، باید هوشیار بمانیم. تهدید سلاح‌های شیمایی ادامه دارد و ۸ کشور به کنوانسیون ملحق نشده‌اند. تا زمانی که کنوانسیون جهان شمول شود و آخرین زردخانه نابود شود، بدهی ما به قربانیان سلاح‌های شیمایی پرداخت نشده باقی خواهد ماند.
در این یادروز، اینجانب جامعه بین‌المللی را ترغیب می‌کنم تلاش‌ها در راستای نجات جهان از شر سلاح‌های شیمیایی و سایر سلاح‌های کشتار جمعی را تشدید کند. اجازه دهید با یکدیگر همکاری کرده تا تمامی کشورها را به عضویت کنوانسیون درآوریم و اجرای کامل آن را ارتقا بخشیم. این اقدامی است که بر اساس آن می‌توانیم به بهترین وجه به قربانیان گذشته احترام گذاشته و نسل‌های آینده را از تهدید سلاح‌های شیمیایی برهانیم.»
کد مطلب: 28653
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *