۰
دوشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۳۵
دبیر شورای امنیت ملی آذربایجان:

احترام به حاکمیت ارضی ایران آرزوی ماست

دبیر شورای امنیت ملی آذربایجان در دیدار با رئیس مجلس با بیان اینکه پیشرفت مردم ایران در کنار احترام به استقلال و حاکمیت ارضی آن را آرزوی قلبی خود می‌دانیم، گفت: تاریخ جمهوری آذربایجان بخش مهمی از تاریخ عمومی ایران به شمار می‌آید.
به گزارش فارس به نقل از اداره اخبار مجلس، «رامیز مهدی اف» دبیر شورای امنیت ملی آذربایجان عصر امروز (دوشنبه) با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار لاریجانی با اشاره به اشتراکات متعدد فرهنگی، دینی و جغرافیایی، روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را بردرانه و دوستانه خواند و اظهار داشت: مردم و مسئولان دو کشور همسایه و مسلمان، نسبت به یکدیگر احساس قرابت و دوستی عمیقی دارند که باید هر چه بیشتر گسترش یابد
وی در ادامه بر اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت‌های قابل توجه در روند بسط مناسبات فیمابین در زمینه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تأکید کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی از هر رویکرد مناسب برای افزایش همکاری‌ها و روابط دوستانه بین دو کشور در راستای احترام متقابل و منافع مشترک حمایت می‌کند.
رئیس مجلس تصریح کرد: پیشرفت و سعادت مردم آذربایجان همراه با استقرار ثبات و حفظ استقلال و حاکمیت ملی این کشور آرزوی دیرینه ماست و ما در دوستی با کشور همسایه خود آذربایجان ثابت قدم هستیم.
وی اضافه کرد: کشورهای منطقه به خوبی قادرند مسائل و مشکلات خود را با همکاری نزدیک یکدیگر حل و فصل کنند و در این راستا جمهوری اسلامی ایران بر استمرار آمادگی خود برای کمک به رفع بحران موسوم به قره‌باغ تأکید می‌کند.
در ادامه این دیدار «رامیز مهدی اف» دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی آذربایجان نیز با ابراز خرسندی از سفر به تهران از جمهوری اسلامی ایران به عنوان دوست و برادر آذربایجان نام برد و گفت: مردم آذربایجان و ایران را ریشه‌های تاریخ عمیقی به یکدیگر پیوند داده است و تاریخ جمهوری آذربایجان بخش مهمی از تاریخ عمومی ایران به شمار می‌آید.
وی ادامه داد: اشتراکات تاریخی، جغرافیایی، دینی و فرهنگی در کنار منافع و ظرفیت‌های فراوان بستر مناسبی را برای گسترش بیش از پیش مناسبات و همکاری‌های فیمابین فراهم ساخته است که باید کاملاً مورد استفاده قرار گیرد.
دبیر شورای امنیت جمهوری آذربایجان همچنین خاطرنشان کرد: پیشرفت و رفاه مردم جمهوری اسلامی ایران در کنار احترام به استقلال و حاکمیت ارضی آن را آرزوی قلبی خود می‌دانیم و بر این باوریم از هیچ تلاشی برای تحقق حداکثر ظرفیت افزایش دوستی‌ها و همکاری‌های فیمابین نباید فروگذار کرد.
وی تأکید کرد: یقیناً برخی کشورها در خارج از حیطه روابط مبتنی بر حسن همجواری دو کشور، سعی در ایجاد اختلال در روابط دوستانه دو کشور مسلمان و همسایه آذربایجان و ایران دارند که باید آنها را به حاشیه راند و در اندیشه تعمیق پیوندهای دوستی بین دو کشور بود.
وی در پایان ضمن تقدیر از مساعی جمیله جمهوری اسلامی ایران در جهت حل و فصل موضوع اختلافات ارضی آذربایجان با ارمنستان در همسایگی این کشور، خواهان استمرار این همکاری‌ها در جهت رفع کامل این موضوع شد.
گفتنی است رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار از همتای آذری خود برای سفر به جمهوری اسلامی ایران دعوت به عمل آورد.
کد مطلب: 28769
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *