۰
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۶:۲۶

بمب‌گذاري‌ها در افغانستان بيش از 170 كشته و زخمي بر جاي گذاشت

بمب‌گذاري انتحاري یک گروه از شبه‌نظاميان كه در قالب اقدامي هماهنگ در مرکز ولایت «نیمروز» صورت گرفت، دست‌كم ۳۵ قرباني گرفت.
در این حملات كه در شهر «زرنج»، مرکز ولایت «نیمروز» به وقوع پيوست، همچنين دست‌کم ۱۰۰ تن زخمي‌ شدند.

موسی رسولی، فرمانده پلیس نیمروز گفت که حدود ساعت سه بعد از ظهر به وقت محلي، شش بمب‌گذار انتحاری شهر زرنج را هدف قرار دادند.

به گفته رسولی، یکی از مهاجمان خود را در برابر بيمارستان مرکزی این ولایت منفجر كرد که بیشترین تلفات را در پی داشت.

وي افزود، يكي از بمب‌گذاران خود را در نزدیکی دفتر رادیو و تلویزیون ملی و بمب‌گذار ديگري نیز خود را در یکی از چهارراه‌های شهر منفجر كرد.

فرمانده پلیس نیمروز گفت که سه بمب‌گذار انتحاری دیگر نیز پیش از آن که بتوانند جلیقه‌های انتحاری خود را منفجر كنند، در درگيري با پلیس کشته شدند.

مقام‌هاي محلی نیمروز اعلام كردند که در میان کشته‌ها، چهار تن پلیس و بقیه غیرنظامی بودند. همچنين هفت پلیس در اين حملات انتحاري زخمي شدند.

نیمروز از ولایت‌هاي نسبتا ناامن واقع در جنوب‌غرب افغانستان است.

به گزارش بي.بي.سي، بیمارستان مرکزی و دیگر درمانگاه‌های خصوصی ظرفیت لازم را برای رسیدگی به زخمی‌ها ندارند. وضعیت تعدادي از زخمی‌ها وخیم است و به همین دلیل ممكن است شمار کشته‌ها افزایش یابد. محدودیت‌های بهداشتی در زرنج شماری از خانواده‌ها را مجبور ساخته تا بستگان زخمی خود را به شهر هرات منتقل سازند.

منابع دیگری خبری از جمله خبرگزاري فرانسه از کشته شدن حدود ۴۲ و زخمی شدن حدود ۱۳۰ تن در این حادثه گزارش داده‌اند.

به دلیل آن که چند روز بیشتر به عید فطر باقی نمانده، مرکز شهر زرنج در جریان این حملات مملو از خریداران کالاهای عیدی بود. محمد زلمی، یک شاهد عینی گفت: من در حال خریدن شیرینی برای دختران و پسرانم بودم که ناگهان صدای بلند انفجار را شنیدم. به زمین افتادم و وقتی سرم را بلند کردم، همه جا را خون گرفته بود.

فرمانده پلیس نیمروز گفت، بیمارستان‌ها در این شهر با کمبود دارو و خون روبرو هستند و در این زمینه خواهان کمک شده‌اند.

تا كنون هیچ گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

فرمانده پلیس نیمروز گفت: پلیس نیمروز از دیشب تا كنون مشغول عملیات علیه کسانی بوده که قصد انجام حملات انتحاری در این ولایت را داشتند.

وي افزود: دیشب (دوشنبه) ساعت ۱۰:۳۰ در نتیجه عملیات پلیس دو تن از افراد که قصد حمله انتحاری را داشتند، از سوی پلیس دستگیر شدند و همراه با آنها پنج قبضه اسلحه، دیگر مهمات و مواد منفجره كشف شد. امروز صبح نیز سه فرد دیگر که قصد انجام حملات انتحاری را داشتند، از سوی پلیس دستگیر شدند.

رسولي اعلام كرد: اوضاع در حال حاضر در شهر آرام است و پلیس هنوز در وضعیت آمادگی کامل به سر می‌برد.

ساعاتی پس از این حادثه یک انفجار دیگر در ولایت قندوز، در شمال افغانستان جان ۱۲ تن را گرفت. در این حادثه ۳۰ تن دیگر زخمی شدند. مسئولان منطقه «ارچی» در قندوز اعلام كردند که يك بمب در موتورسیکلت جاگذاری شده بود و تنها دقایقی پیش از زمان افطار منفجر شد. سید سرور حسینی، سخنگوی پليس ولایت قندوز با تایید این رویداد به خبرگزاری بخدی گفت که فرد تروریست مواد منفجره خود را در یک موتورسيكلت جاسازی کرده بود.
کد مطلب: 2993
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *