۰
پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۵:۳۶

«پیش‌بینی‌های لازم برای چالش‌های پس از رد صلاحیت مشایی شده»

«من با اطلاع به شما اطمينان مي‌دهم كه انتخابات در زمان خودش با آرامش كامل برگزار خواهد شد و حماسه سياسي ملت ايران رخ خواهد داد. پيش بيني‌هاي لازم امنيتي هم انديشيده شده و هيچ كس نمي‌تواند خدشه‌يي در روند انتخابات ايجاد كند.»
اسفنديار رحيم مشايي، مردي كه احمدي‌نژاد او را مانند خود و خود را مانند او مي‌داند، اين روزها حال و هوايي متفاوت با حال و هواي چهارسال قبل احمدي‌نژاد دارد.

حالا همان كساني كه ارديبهشت ماه سال 88 در مجلس براي حمايت از احمدي‌نژاد نامه مي‌نوشتند و امضا جمع مي‌كردند، ميز به ميز صحن بهارستان را سير مي‌كنند تا براي نامه رد صلاحيت مشايي امضا جمع كنند.

اين در حالي است كه احمدي‌نژاد در روز ثبت نام مشايي صراحتا اعلام كرد كه مشايي يعني احمدي‌نژاد. حاميان و مبلغان ديروز احمدي‌نژاد اين روزها نه تنها براي اعلام برائت از او از يكديگر سبقت مي‌گيرند، بلكه براي رد صلاحيت شدن كپي برابر اصل احمدي‌نژاد، نامه و بيانيه امضا مي‌كنند و در سخنان خود هم صراحتا مي‌گويند كه رد صلاحيت مشايي قطعي است.

اينكه اطمينان چهره‌هاي مختلف جناح راست از رد صلاحيت مشايي بر اساس اخباري است كه در اختيار دارند و هنوز به طور رسمي منتشر نشده، يا براساس تحليل آنهاست، زياد تفاوتي ندارد. مهم اين است كه همه دوستان ديروز و مخالفان امروز تيم احمدي‌نژاد، به خوبي او را مي‌شناسند و از واكنش‌هاي احتمالي‌اش خبر دارند.
 
پيش‌بيني رفتار بعدي احمدي‌نژاد
 منصور حقيقت پور، نايب‌رييس كميسيون امنيت ملي مجلس درباره برنامه دولت احمدي‌نژاد در صورت رد صلاحيت اسفنديار رحيم مشايي از سوي شوراي نگهبان در اين دوره از انتخابات گفت: دولت قطعا فكر پس از رد صلاحيت مشايي را هم كرده است و براي پس از رد صلاحيت مشايي سه برنامه و سناريو را پيش رو خواهد داشت.

نخستين و محتمل‌ترين سناريويي كه دولت احمدي‌نژاد پس از رد صلاحيت رحيم مشايي در دستور كار قرار خواهد داد تمركز روي گزينه‌هاي دسته دوم است كه در مهلت ثبت‌نام نامزدهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري تعدادي از آنها ثبت‌نام كرده‌اند.

هر چند اين نكته را نيز نبايد فراموش كرد كه دولت احمدي‌نژاد تمام امكانات و ظرفيت‌هاي دولتي را به كار خواهند بست كه نامزد مورد حمايت‌شان در اين دوره از انتخابات بتواند بر رقبا غلبه كند. نايب‌رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه گفت: سناريوي دومي‌كه احتمالا دولت در صورت رد صلاحيت مشايي يا ساير نامزدهاي مورد حمايت در دستور كار قرار خواهد داد پيوند و ارتباط با يكي از جريان‌هاي سياسي حاضر در اين دوره از انتخابات با اخذ امتياز ويژه خواهد بود. وي افزود: تاكنون شواهد و قرائني از اين ائتلاف احتمالي دولت بروز پيدا كرده است هر چند هنوز براي اينكه با قطعيت درباره آن صحبت كرد زود است و بايد منتظر ماند و ديد در روزهاي آينده و پس از اعلام فهرست تاييد صلاحيت‌ها، دولت احمدي‌نژاد به سمت كدام يك از جريانات سياسي سوق پيدا خواهد كرد.
 
انتخابات در موعد مقرر انجام خواهد شد
اما برخلاف چهره‌هاي تندروي جناح راست كه چهارسال قبل براي حمايت از كانديداي‌شان همه مرزهاي قانوني و اخلاقي را ناديده گرفتند و امروز هم براي رد صلاحيت كانديداي جريان انحرافي، از داخل مجلس براي شوراي نگهبان توصيه‌نامه ارسال مي‌كنند، چهره‌هاي معتدل‌تر جناح راست، با آرامش بيشتري درباره تمهيدات انديشيده شده براي كنترل اوضاع كشور پس از رد صلاحيت مشايي سخن مي‌گويند.

نادر قاضي پور از نمايندگان اصولگراي منتقد دولت كه اين روزها به‌شدت مشغول فعاليت در ستاد انتخاباتي قاليباف است، با ابراز اميدواري نسبت به رد صلاحيت مشايي، درباره تمهيدات انديشيده شده براي واكنش احتمالي احمدي‌نژاد به اين رد صلاحيت مي‌گويد: «احمدي‌نژاد هيچ كاري نمي‌تواند بكند. اگر استعفا دهد، طبق قانون معاون اول با تاييد رهبري و در كنار روساي قواي مقننه و قضاييه اداره امور را به دست مي‌گيرند و در موعد مقرر انتخابات را برگزار خواهند كرد.» او درباره احتمال بركنار برخي از وزرا و نياز كابينه به راي اعتماد مجدد هم تصريح كرد: «ما براي آن هم برنامه داريم و اگر كابينه جديد را هم معرفي كند راي اعتماد مي‌دهيم.»
 
اجازه كوچك‌ترين تحركي داده نخواهد شد
سيدحسين نقوي حسيني از اعضاي شاخص كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي كشور هم ، درباره چالش‌هاي احتمالي كه ممكن است پس از رد صلاحيت مشايي ايجاد شود، گفت: «من با اطلاع به شما اطمينان مي‌دهم كه انتخابات در زمان خودش با آرامش كامل برگزار خواهد شد و حماسه سياسي ملت ايران رخ خواهد داد. پيش بيني‌هاي لازم امنيتي هم انديشيده شده و هيچ كس نمي‌تواند خدشه‌يي در روند انتخابات ايجاد كند.» او با بيان اينكه ديگران درباره رفتارها و واكنش‌هاي خود نسبت به رد صلاحيت‌ها صاحب اختيار هستند، گفت: «آن‌ها هر حركتي كه دوست دارند انجام بدهند. اما من به عنوان عضو كميسيون امنيت ملي به شما اعلام مي‌كنم چنان پيش بيني‌هاي امنيتي صورت گرفته كه اجازه كوچك‌ترين تحركي به هيچ احدي داده نخواهد شد.»
 
 مجلس به وظيفه خود عمل خواهد كرد
نقوي حسيني همچنين درباره اظهارات برخي از اعضاي ديگر كميسيون امنيت ملي كه از احتمال بررسي طرح عدم كفايت سياسي، در صورت چالش‌آفريني سخن گفته بودند هم گفت: «اين بستگي به رفتار آقاي رييس‌جمهور دارد. اگر ايشان رفتاري انجام دهد كه بيانگر عدم كفايتش باشد، مجلس به وظيفه خود عمل خواهد كرد.»در نهايت و با كنار هم قرار دادن تب و تاب چهره‌هاي تندروي جناح راست براي اطمينان از رد صلاحيت مشايي و آرامش و اطمينان چهره‌هاي معتدل‌تر جناح راست درباره واكنش دولت نسبت به اين رد صلاحيت، مي‌توان گفت كه آنها كار مشايي و دولت احمدي‌نژاد را تمام شده مي‌دانند. آنها همه پيش‌بيني‌ها را كرده‌اند و راه‌ها را بر منتخب پيشين خود بسته‌اند و معتقدند كه زمان براي احمدي‌نژاد و تيمش به پايان رسيده است. اينكه احمدي‌نژاد بازي را همانطور كه حاميان سابقش پيش‌بيني كرده‌اند تمام كند يا نه، سوالي است كه پاسخ آن در روزهاي آينده و پس از اعلام نام كانديداهاي تاييد صلاحيت شده، روشن خواهد شد.
کد مطلب: 30260
مرجع : روزنامه اعتماد
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *