۰
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۳

تکالیف بانک مرکزی در بودجه 92 تورم شدید در پی دارد

محل تامین خطوط اعتباری یا سپرده گذاری توسط بانک مرکزی مبهم و نامشخص است. به نظر می رسد منابع انباشت شده ناشی از افزایش قیمت سکه و ارز در سال ۱۳۹۱ برای این موارد استفاده خواهد شد که آثار تورمی شدیدی می تواند به همراه داشته باشد.
مرکز پژوهشهای مجلس هشدار داد، تکالیف بانک مرکزی در بودجه ۹۲ موجب ورود ۳۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی از محل منابع انباشت شده ناشی از افزایش قیمت سکه و ارز و تورم شدید خواهد شد.
به گزارش ایلنا، دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس اعلام داشت: هدف اصلی این گزارش توجه به این نکته است که تعیین تکالیف مختلف و اعمال و اجرای سیاست پولی نباید موجب کاهش قدرت سیاست های پولی شود. در این راستا توجه به نکات ذیل ضروری است:
۱- استفاده از حدود ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خط اعتباری یا سپرده گذاری (موضوع جزء «۱۱-۳» و جزء «۸-۱») با نرخ مبادله ای می تواند حدود ۳۳۰ هزار میلیارد ریال نقدینگی ایجاد کند که اثرات تورمی آن نامشخص است.
۲- محل تامین خطوط اعتباری یا سپرده گذاری توسط بانک مرکزی مبهم و نامشخص است. به نظر می رسد منابع انباشت شده ناشی از افزایش قیمت سکه و ارز در سال ۱۳۹۱ برای این موارد استفاده خواهد شد که آثار تورمی شدیدی می تواند به همراه داشته باشد.
۳- بر اساس تجربه عملیاتی بانک های دولتی این منابع عمدتا به بخش دولتی و با نرخ های مورد تشخیص دولت پرداخت خواهد شد.
با عنایت به نکات فوق گزارش پیش رو تلاش دارد نسبت به کاهش آثار منفی تکالیف بودجه ای مرتبط با بانک مرکزی، پیشنهادهای مفیدی را ارائه دهد.
کد مطلب: 30430
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *