۰
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۴۳

لاک پشت آسیایی را در خانه نگاه ندارید

مسئول حفاظت محيط زيست فريمان براي حفظ ارزشهاي ژنتيكي خواستار عدم نگهداری گونه ارزشمند لاك پشت آسيايي در منازل شد.
ابوالفضل شعباني در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بسياري از افراد بي خبر از ارزشهاي ژنتيكي لاك پشت هاي آسيايي آنها را به منظور سرگرمي درمنزل نگهداري مي كنند اين درحاليست كه متأسفانه سرانجامي جز تلف شدن در انتظار اين گونه ارزشمند نيست.

وی ضمن اشاره به قرار گرفتن اين گونه در فهرست خزندگان حمایت و حفاظت شده، تصريح كرد: نگهداری آنها در منزل و یا جمع آوری تخم و یا نوزادان آنها، تخلف از قانون محسوب مي شود و با افراد خاطی برخورد قاطع خواهد شد.

شعباني افزود :روز گذشته یک قطعه لاک پشت آسیایی كه توسط دوستداران طبيعت به اين اداره تحويل شده بود در زیستگاه طبيعي در منطقه شكار ممنوع كليلاق رها سازی شد.

وی اظهارکرد:لاک پشت آسیایی یا همان لاک پشت مهمیز دار شرقی یا لاک پشت افغانی از نمونه خزندگان ارزشمند شرق کشور است که دوازده سال خشکسالی اثر عجیبی برروی آنها گذاشته و وضعیت آنها از نظر جمعیتی، بحرانی است.

این مسئول افزود: مردم باید درک کنند که این موجودات در سیستم های طبیعی فوق العاده مهم هستند و وارد کردن آنها به منازل مسکونی فایده ای ندارد چرا که نگهداری آنها شرایط ویژه ای می طلبد که هرگز در خانه ها فراهم نمی شود.

وی بیان کرد: آنها در طبیعت غذاهای متنوعی می خورند که در منزل این شرایط موجود نیست و بنا بر این روز به روز نحیف تر و ضعیف تر شده و سرانجام از بین می روند.

شعبانی افزود: از طرف دیگر بسیاری از این نوع لاک پشتها دارای انگل هایی هستند که برای زندگی انسانی خطرساز است.

وی گفت: لاک پشتها اسباب بازی نیستند و هرکدام ذخیره ژنتیکی ارزشمندی هستند که در طی میلیونها سال جای خود را در طبیعت پیدا کرده اند و باید در زیستگاه خود زندگی نمایند  بنا بر این جابجا نمودن آنها گناه بزرگی بوده و برابر با کشتن آنها است.

وی عنوان کرد: ما باید قدر این موجودات با ارزش را بدانیم و با افزایش سطح آگاهی های عمومی زمینه حفظ این موجودات را فراهم کنیم.

کد مطلب: 30443
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *