۰
چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۰

جلیلی با همه دیدار کرد، جز آیت الله مصباح

حمایت شریعتمداری از سعید جلیلی بر هیچ‌کس پوشیده نیست همانطور که هیچ کس نمی‌تواند منکر علاقه مصباح به لنکرانی شود. به نظر می‌رسد آنچه میان شریعتمداری و آیت‌ا... مصباح ردوبدل شده عامل اصلی در تصمیم مصباح یزدی برای چرخش حمایت از لنکرانی به سمت جلیلی باشد.

روزنامه آرمان نوشت: سعید جلیلی روز گذشته به قم رفت تا با مراجع و علما دیدار داشته باشد. او این روزها خود را کاندیدای بلامنازغ اردوگاه اصولگرایی می‌داند و تا روزهای اخیر هم ظاهرا لازم نمی‌دانسته مانند سایر کاندیداها به فعالیت بپردازد اما اکنون که تا حدودی نسبت به حضور خود در انتخابات اطمینان دارد، فعالیت‌های جدی‌اش را آغاز کرده است. روز دوشنبه بود که کامران باقری لنکرانی که از سوی آیت‌ا... مصباح یزدی به عنوان کاندیدای جبهه پایداری انتخاب شده بود، تصمیم گرفت به نفع سعید جلیلی از گردونه رقابت‌ ریاست جمهوری کنار برود. برخی می‌گویند که این تصمیم لنکرانی نمی‌تواند بدون رخصت از آیت‌ا... مصباح یزدی بوده باشد اما با نگاهی به سابقه فعالیت‌های جبهه پایداری به راحتی می‌توان دریافت که کاندیدای مطلوب آیت‌ا... مصباح یزدی، سعید جلیلی نبوده است چنانکه پیش از این شنیده می‌شد برخی اعضای جبهه پایداری تمایل به حمایت این جبهه از جلیلی دارند که دلیلش هم رای قاطبه اصولگرایان به جلیلی است اما مصباح یزدی بر گزینه لنکرانی تاکید می‌کرد که برخی این دوگانگی را عامل برخی اختلافات در جبهه پایداری می‌دانند. اما چه موضوعی سبب شد تا لنکرانی به نفع سعید جلیلی کنار برود؟ در این باره برخی به سفر اخیر حسین شریعتمداری به قم اشاره می‌کنند که طی آن صحبت‌هایی میان او و آیت‌ا... مصباح یزدی انجام شد. حمایت شریعتمداری از سعید جلیلی بر هیچ‌کس پوشیده نیست همانطور که هیچ کس نمی‌تواند منکر علاقه مصباح به لنکرانی شود. به نظر می‌رسد آنچه میان شریعتمداری و آیت‌ا... مصباح ردوبدل شده عامل اصلی در تصمیم مصباح یزدی برای چرخش حمایت از لنکرانی به سمت جلیلی باشد. رسانه‌ها نوشتند؛ شریعتمداری در این دیدار گفته است که «می‌دانیم مردم سخنان و منویات رهبری را گوش می‌دهند و از آن سو هم لنکرانی بچه حزب‌اللهی است و هم جلیلی که سوپرحزب‌اللهی است و دیگران نیز حقا و انصافا حزب‌اللهی و دغدغه‌مند هستند.» شاید نداشتن رای بالا از سوی لنکرانی و همچنین لزوم وحدت اصولگرایان از سوی شریعتمداری مطرح شده که مصباح یزدی تصمیم گرفت جلیلی را جایگزین لنکرانی کند.

جلیلی همه جا رفت جز دفتر مصباح یزدی

روز گذشته که جلیلی به قم رفت دیدارهایش محرمانه بود اما آنطور که خبرگزاری‌ها منتشر کردند برنامه او در این سفر دیدار و حضور در دفاتر آیات جوادی آملی، صافی گلپایگانی، سبحانی و نوری همدانی بود. روز گذشته اما هیچ خبری مبنی بر دیدار جلیلی با مصباح یزدی منتشر نشد که در مورد دلایل عدم حضور او در دفتر مصباح یزدی می‌توان چند گمانه را مطرح کرد که مهم‌ترین آن گلایه از رئیس موسسه پژوهشی امام خمینی(ره) است. گمانه دیگری که می‌توان مطرح کرد القای دوری جلیلی از جبهه پایداری است چراکه در صورت اثبات نزدیکی او به جبهه پایداری برخی حامیان دولت رای خود را به نفع او به صندوق نخواهند انداخت. سومین گمانه هم سرانجام کار است که جلیلی از ابتدا به فکر آن افتاده است یعنی همگان به‌خاطر دارند که در ابتدای دولت نهم احمدی‌نژاد از نزدیکان و مریدان مصباح یزدی محسوب می‌شد و واقعیت این است که مصباح یزدی هم در حمایت از او دریغ نکرد اما در اواخر دولت، آیت‌ا... مصباح به یکی از منتقدان اصلی احمدی‌نژاد تبدیل شد. حال هم جلیلی شاید به این دلیل به دیدار مصباح نرفت که در درجه اول وامدار اعضای جبهه پایداری نباشد و علاوه بر این اگر انتقادی به دولت احتمالی او شد، از جانب حامیان سابق نباشد.

تشکر عضو جبهه پایداری از آیت‌ا... مصباح

نکته جالب در این است که پس از سفر جلیلی به قم یک عضو جبهه پایداری از آیت‌ا... مصباح یزدی و باقری لنکرانی برای حرکت در جهت وحدت اصولگرایان تقدیر و تشکر کرد. مهدی کوچک‌زاده اظهار کرد: من از همه دوستانی که در نامزدی انتخابات ریاست جمهوری شرایط را برای وحدت فراهم کردند، تشکر می‌کنم. وی ضمن تقدیر از حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد برای انصراف از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: به ویژه آیت‌ا... مصباح و برادر عزیزم آقای لنکرانی که در عرصه‌ اصولگرایی موجب افتخار و سرافرازی شدند.

کد مطلب: 30836
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *