۰
چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۷

کیفرخواست علیه مظنونین به قتل روزنامه نگار منتقد پوتین

شش سال و نیم پس از مرگ «آنا پولیتکوفسکایا» روزنامه‌نگار منتقد پوتین، قوه قضائیه روسیه رسما علیه پنج مظنون اعلام جرم کرد. این افراد متهم هستند در ازای دریافت ۱۵۰ هزار دلار این روزنامه‌نگار را به قتل رسانده‌اند.
ولادیمیر مارکین، یکی از سخنگویان اداره تحقیقات قضایی روز سه‌شنبه اعلام کرد، اسناد حاوی اتهامات علیه پنج مظنون بازداشتی به دادگاه تحویل داده شده است.

مظنون اصلی این پرونده «لوم علی گایتوکایف»، اهل چچن است که متهم به سازماندهی نقشه قتل آنا پولیتکوفسکایا به دستور اشخاص ناشناس و دریافت ۱۵۰ هزار دلار در ازای این کار شده است.

سه برادر به نام‌های رستم، ابراهیم و جبرئیل محمودوف و یک افسر سابق پلیس به نام «سرگئی حاجی قربانف» نیز متهم به همکاری با لوم علی گایتوکایف در قتل این روزنامه‌نگار منتقد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هستند.

به گزارش پایگاه خبری دویچه وله، ابراهیم و جبرئیل محمودوف به همراه سرگئی حاجی قربانف پیش از این در سال ۲۰۰۹ به اتهام مشارکت در قتل آنا پولیتکوفسکایا در دادگاه محاکمه و به دلیل کمبود شواهد تبرئه شدند. اما دیوان عالی روسیه پس از آن، حکم تبرئه این افراد را لغو کرد و این پرونده برای تحقیقات بیشتر به دادستانی تحویل داده شد.

در سال گذشته یک افسر ارشد سابق پلیس به اتهام تهیه سلاحی که با آن به خانم پولیتکوفسکایا شلیک شده بود، به ۱۱ سال زندان محکوم شد.

آنا پولیتکوفسکایا، خبرنگار روزنامه "نویا گازتا"، فعال حقوق بشر و از منتقدان سرسخت سیاست‌های کرملین در خصوص جمهوری چچن بود که روز ۷ اکتبر ۲۰۰۶ در آسانسور ساختمان محل سکونتش به ضرب گلوله به قتل رسید.

فرزند پولیتکوفسکایا از اعلام جرم دادگستری روسیه علیه مظنونین پرونده استقبال کرده و خواستار علنی بودن روند محاکمه این افراد شده است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر نگران آن هستند که حقیقت پشت پرده قتل این روزنامه‌نگار منتقد هرگز فاش نشود. تاکنون عاملان این حمله ناشناس مانده‌اند.
کد مطلب: 30844
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *