۰
پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۱۶

پوتین نسبت به سیاست های غرب در قبال تحولات سوریه هشدار داد

ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه نسبت به سیاست های غرب در قبال تحولات جاری سوریه هشدار داد و گفت: سیاست کشورهای غربی در مورد سوریه می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و به ضرر آنها تمام شود.
پوتین روز پنجشنبه در مصاحبه با کانال تلویزیونی ˈراشاتودیˈ اظهار داشت: امروز عده ای به دنبال به کارگیری اعضای القاعده یا شبکه های تروریستی دیگر با دیدگاه های مشابه برای دستیابی به اهداف خود در سوریه هستند.

وی افزود: این سیاست بسیار کوته بینانه بوده و می تواند عواقب وخیمی برای مجریان آن به دنبال داشته باشد.

رییس جمهوری روسیه، حمایت مالی غرب از شبه نظامیان تندرو در سوریه برای سرنگونی حکومت بشار اسد را با حمایت آمریکا از مبارزان افغان در دهه ۱۹۷۰ و در دوره اشغال افغانستان توسط شوروی سابق مقایسه کرد و خطاب به حامیان مالی و تسلیحاتی تروریست ها در سوریه ادامه داد: وقتی کسی می خواهد به یک هدف دست یابد،به این افراد (تندروها) نگاه مثبت دارد و برای رسیدن به مقصود خود به هر چیز چنگ می اندازد، اما به ندرت به عواقب چنین اقدامی فکر می کند.

وی اضافه کرد: این چیزی است که در افغانستان اتفاق افتاد. در آن زمان شرکای کنونی ما از جنبش های شوروشی حمایت کردند و زمینه ظهور القاعده را فراهم کردند که بعدها همین شبکه برای خود آمریکا دردسرساز شد.

پوتین همچنین به انتقاد غرب از خودداری کرملین از تصویب قطعنامه های ضدسوری شورای امنیت سازمان ملل برای متوقف کردن خونریزی تاخت و پیشنهاد آنها را مبنی بر احتمال تغییر در سیاست های مسکو در این باره رد کرد.

وی با طرح این سوال که چطور تنها از روسیه انتظار می رود که موضع خود را در قبال تحولات جاری سوریه تغییر دهد، گفت: آیا فکر نمی کنید که طرف های ما در مذاکرات مربوط به سوریه نیز باید مواضع خود را در قبال این کشور تغییر دهند.

وی اضافه کرد: وقتی ما به تحولات چند سال گذشته نگاهی می اندازیم، می بینیم که ابتکارات دوستان ما در عمل به نتایجی که آنها از قبل اعلام کرده بودند، منتهی نمی شود.

رییس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: نگاهی به اوضاع جاری کشورهای عربی بیاندازید. هر چند پیشرفت های قابل توجهی در مصر، لیبی، تونس و یمن به دست آمده است، اما آیا می توان گفت که نظام و رفاه برای این ملت ها تضمین شده است؟ در مورد عراق چطور؟

وی افزود: هنوز هم در لیبی میان طوایف مختلف این کشور درگیری های نظامی ادامه دارد.
کد مطلب: 5739
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *