۰
پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۵۶

تحلیل مطبوعات غربی از تحرکات اخیر مرسی

تحرک اخیری که محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر علیه نظامیان انجام داد را امریکایی ها کودتای نرم توصیف کرده اند. حرکتی که بیش از همه شبیه تحرکات حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان و هم فکرانش در ترکیه بوده است.
مرسی در یک اقدام شوک آور، مشیر محمد حسین طنطاوی، وزیر دفاع و سامی عنان، رئیس شورای عالی نظامی به همراه رئیس ستاد ارتش را از سمتشان برکنار و نظامیان اعضای شورای انتقالی را نیز از سمت هایشان جابه جا کرد و هم زمان متمم قانون اساسی را نیز ملغی کرد تا پارلمان اسلام گرای مصر مجددا فعالیت خود را از سر بگیرد.


به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، مرسی با این کار شماری از درجه داران کوچک را که از عملکرد روسای مافوق شان راضی نبودند ارتقای مقام داد و آن دسته از ژنرال هایی که به نوعی با سیاست آلوده شده بودند را نیز کنار گذاشت.


در حقیقت وی با این کار یک گام برای کنار گذاشتن نظامیان از قدرت برداشت و مواضع سیاسی خود را مستحکم کرد.


روزنامه لوس آنجلس تایمز نیز نوشت، تصمیم مرسی نه در توافق با نسل جوان بلکه با همکاری و هماهنگی ژنرال های بازنشسته یا عزل شده صورت گرفت تا نظامیان با آرامش از قدرت کنار روند.


گفته می شود که عملیات "پاک سازی ای" که مرسی پیش گرفته جزئی از استراتژی وی برای افزایش اختیاراتش در حکومت برای رویارویی با فشارهای اقتصادی و سیاسی ای است که علیه مصر وجود دارد، آن هم در سایه نبود قانون اساسی جدیدی که حدود و صغور همه امور را مشخص کرده باشد.


لس آنجلس تایمز همچنین می نویسد، تصمیم های مرسی جایگاه او را به عنوان رئیس جمهوری بزرگ ترین کشور عربی تثبیت کرد و نشان داد که وی مرد قوی و باهوشی است که خوب می داند چگونه روی بند سیاست بازی کند.


تصمیم مرسی به انتخاب سرهنگ عبدالفتاح السیسی به عنوان فرمانده نیروهای مسلح و وزیر دفاع در حقیقت کودتایی نرم علیه نظامیان است. السیسی از نسل جوان نظامیان محسوب می شود که رساندن وی به قدرت نشان می دهد که مرسی با نسل جوان ارتش تا چه اندازه هماهنگ بوده و تحرکاتش تا چه اندازه از قبل مطالعه شده بوده است.


به نوشته لس آنجلس تایمز مرسی حتی از مبارک نیز قوی تر عمل کرده است چرا که مرسی اگر تصمیم به کنار گذاشتن نظامیان می کرد هیچ گاه به تنهایی چنین اقدامی را انجام نمی داد و معمولا از مشاوران نظامی نهایت استفاده را می برد.


درباره موضع امریکا در برابر تحولات مصر، روزنامه واشنگتن پست می نویسد که از ابتدای انقلاب مصر تا کنون واشنگتن همواره از سرعت تحولات این کشور عقب مانده و همیشه شوکه شده است، برای همین هیچ گاه نتوانسته است که تصمیمی را سر موقع در برابر تحولات بگیرد.


بازنشسته کردن طنطاوی و عنان نیز جزئی از همین شوک است. شاید روز یکشنبه دولت امریکا از تصمیم دولت مصر شوکه شد اما صبح دوشنبه نفس راحتی کشید چرا که کسی که رئیس ستاد ارتش جدید شد آدم مشهوری است، با واشنگتن دائما همکاری می کرده و می داند که حفظ صلح با اسرائیل تا چه اندازه ضروری است.


خانم آن پاترسون، سفیر امریکا در قاهره با وزیر دفاع جدید تماس گرفت و خوشحالی کشورش را از انتخاب وی بیان کرد. همچنین مارتین دمبسی، رئیس ستاد ارتش امریکا و جان برینان، مشاور کاخ سفید در امور تروریسم نیز در سال گذشته میلادی که به امریکا سفر کردند با السیستی دیدار کرده بودند و به خوبی با او آشنایی دارند.


واشنگتن پست نیز تاکید می کند، مرسی آدم زیرکی است و تحولات جاری در مصر نشان می دهد که امریکا کمترین تاثیر ممکن را بر تحولات جاری در این کشور دارد.


اما روزنامه دیلی تلگراف با بدبینی تحولات مصر را رصد می کند. این روزنامه می نویسد که مرسی با برکناری وزیر دفاع، رئیس ستاد ارتش و فرماندهان نظامی شورای عالی نظامی آن هم در زمانی که ارتش درگیر مسائل سینا بود، در حقیقت از فرصت استفاده کرد تا علیه رقبای سیاسی و نظامی اش وارد عمل شود.


این روزنامه سپس می نویسد، مرسی باید سه نکته را مد نظر داشته باشد، اولا، معاهده صلح با اسرائیل را که به مثابه سنگ امنیت منطقه است، حفظ کند، کما این که اتفاقی که هفته گذشته در سینا افتاد نشان می دهد که وی چاره ای جز همکاری با اسرائیلی ها ندارد! ثانیا، آینده خود را درگیر رابطه با کشورهایی که برای اسرائیل و غرب خطرناک محسوب می شوند، مثل ایران، نکند و ثالثا از نهادهای دموکراتیک مصر کاملا مراقبت کند و اجازه ندهد که پایه های دموکراسی در کشورش متزلزل شوند، با توجه به این سه اصل هر کاری که انجام دهد، مجاز است و نباید به وی خرده گرفت.

 
کد مطلب: 3193
مرجع : دیپلماسی ایرانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *