۰
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۴۲

سفارت اکوادور در محاصره پلیس لندن/ «آسانژ» قصد سخنرانی دارد

پلیس لندن در شرایطی که موسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس قرار است در محوطه بیرون سفارت اکوادور سخنرانی کند در آماده‌باش کامل به سر می‌برد.
به نقل از شبکه خبری راشاتودی، در حالی که جولیان آسانژ، موسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس آماده می‌شود تا اولین سخنرانی عمومی خود ظرف چند ماه گذشته را انجام دهد، پلیس لندن در آماده‌باش کامل است و کارت شناسایی تمام افرادی که برای مشاهده محل اختفای دیپلماتیک وی آمده‌اند را چک می کند.

در این میان سفارت اکوادور هم اعلام کرده است تهدید حمله انگلیس به سفارت این کشور کماکان پابرجاست.

پلیس لندن به خاطر اینکه پناهندگی سیاسی جولیان آسانژ را به رسمیت نمی‌شناسد در محوطه بیرون ساختمان سفارتخانه اکوادور آماده است تا وی را در صورتی که قصد ترک خاک انگلیس را داشته باشد، دستگیر و به سوئد مسترد کند.

به گزارش راشاتودی، امروز (یکشنبه) ظاهراً توافق جدیدی بین آسانژ و کشور سوئد حاصل شده است، زیرا سخنگوی سایت افشاگر ویکی‌لیکس گفته است در صورتی که استکهلم ضمانتی صادر کند که آسانژ را به آمریکا مسترد نکند او قبول خواهد کرد در خاک سوئد مورد بازجویی قرار گیرد.

موسس سایت جنجالی ویکی‌لیکس که اهل استرالیا است در ماه ژوئن به سفارت اکوادور پناهنده شد تا از بازگردانده شدن خود به سوئد جلوگیری کند.

جولیان آسانژ در سوئد به آزار جنسی متهم شده است اما از آن هراس دارد که در صورت عودت به سوئد، به مقامات آمریکا تحویل داده شود.

وی در سایت ویکی‌لیکس اسناد متعددی را از سفارت‌خانه‌های آمریکا در نقاط مختلف جهان افشا کرد که دردسرهای متعددی برای سران کاخ سفید به وجود آورده و خوراک خبری مناسبی برای رسانه‌های منتقد هژمونی آمریکا فراهم کرد.

یکی از مطالب افشاشده در اسناد ویکی‌لیکس، ابراز تمایل «یوکیو آمانو»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مواضع ایالات متحده و هم‌پیمانان غربی‌اش علیه برنامه هسته‌ای ایران بود.

«کریستین هارسون»، سخنگوی سایت ویکی‌لیکس گفت: «اگر مقامات سوئد بدون هیچ قید و شرطی اعلام کنند هرگز جولیان را از سوئد به آمریکا مسترد نخواهند کرد می‌توان گفت زمینه مناسبی برای مذاکرات لازم برای فیصله دادن به این موضوع ایجاد شده است.»

جولیان آسانژ در ماه ژوئن، پس از آنکه دادگاه عالی انگلیس اعلام کرد وی باید به کشور سوئد مسترد شود به سفارت اکوادور پناهنده شد.

پس از آنکه روز پنجشنبه قرار شد دولت اکوادور تقاضای پناهندگی آسانژ را بررسی کند، دولت انگلیس تهدید کرد اگر دولت اکوادور تقاضای پناهندگی «جولیان آسانژ» را رد نکند، به سفارت این کشور در لندن یورش خواهد برد.

اکوادور این تهدید انگلیس را با خشم جواب داد و گفت، انگلیس باید بداند اکوادور مستعمره‌اش نیست.

«رافائل کوره‌آ» رئیس جمهور اکوادور تأکید کرده است آسانژ تا زمانی که انگلیس به وی اجازه خروج امن از لندن را ندهد، داخل سفارتخانه اکوادور خواهد ماند.

کد مطلب: 3488
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *