۰
يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۷

ورود جدیدترین داروی موثر در درمان هپاتیت سی

رئيس شبكه‌ هپاتيت ايران از ورود جديدترين داروهاي موثر در درمان مبتلايان به هپاتيت C به بازار دارويي دنيا خبر داد و گفت: با ورود اين داروها تحول عظيمي در درمان هپاتيت C ايجاد شده است.
ورود جدیدترین داروی موثر در درمان هپاتیت سی
دكتر سيد مويد علويان با بيان اينكه پيش از اين درمان مبتلايان به هپاتيت C و نگاه درماني به اين دسته از بيماران استفاده از پگیلیتد اينترفرون به‌همراه قرص ريباويرين بود، افزود: طي يكسال اخير با ورود دارويي با ميزان كارآيي و اثربخشي بيشتر تحول عظيمي در درمان هپاتيت ويروسي C حاصل شده است.

وي با اشاره به هزينه‌ي گزاف اين دسته از داروها ادامه داد: با پيشرفت دانشمندان دنيا در کشف و توليد اين داروها بدين‌ترتيب اينترفرون‌فري تراپي خدمت بزرگي در درمان بيماران مبتلاء به هپاتيت C است كه البته اين دارو به تایيد سازمانهاي معتبر و بين‌المللي دارويي رسيده است.

رئيس شبكه‌ هپاتيت ايران با اشاره به تلاش چندين ساله‌ دانشمندان در جهت كشف اين دارو افزود: اين دارو پس از انجام يكسري مطالعات حيواني و انساني و تائيد نتايج نهایی معرفي شد كه هنوز وارد بازار دارويي كشورهاي آمريكايي و اروپايي هم نشده است اما اميد مي‌رود به‌زودي شاهد ورود اين داروها به كشور باشيم.

علویان با بیان اینکه هم اکنون در دنیا سه تیم مجرب و خبره در خصوص تهیه واکسن هپاتیت سی در دنیا تلاش می کنند که یکی از این تیم ها مربوط به دانشگاه اسن آلمان و پروفسور روگندروف است، گفت: ایرانیان هم جزو این تیم تحقیقاتی هستند اما تاکنون پیشرفت جالب توجه منجر به کشف واکسن هپاتیت حاصل نشده است و به نظر می رسد تا رسیدن به واکسن هپاتیت سی همچنان راه طولانی در پیش داریم.

وی ادامه داد: اساس درمان در هپاتیت سی تقویت سیستم ایمنی به کمک استفاده از آلفا اینترفرون به همراه قرص ریباویرین است در هر حال همیشه در پروتکل درمانی هپاتیت اینترفرون وجود داشته است و جامعه پزشکی و بیماران همواره در آرزوی رهایی از استفاده از اینترفرون بودند و امیدوار بودند که هپاتیت فقط به کمک قرص درمان شود.

رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: ۶ نوع ژنوتیپ ویروس هپاتیت سی در دنیا وجود دارد که در ایران ژنوتیپ ۵ و ۶ (ژنوتیپ ۶ بسیار نادر) را نداریم ژنوتیپ غالب ۱، ۲، ۳ و نوع شایع در بیماران دیالیزی ژنوتیپ ۴ است امکان درمان هپاتیت سی با ژنوتیپ ۲ و ۳ از نوع خوراکی بدون استفاده از اینترفرون وجود دارد که با استفاده از داروی جدید تا بیش از ۹۰ درصد امکان پاسخ به درمان در هپاتیت ویروسی با ژنوتیپ ۲ و ۳ در مدت ۶ ماه وجود دارد.

علویان درمان با این دارو را قوی تر، بهتر و با عوارض کمتر برای بیماران دانست و افزود: می توان از آن برای فرم شدید و مقاوم به درمان هم استفاده کرد هم اکنون بیش از ۱۳ داروی دیگر در دنیا در مرحله تحقیق و پژوهش هستند و این دارو جزو نخستین داروهایی است که از این جعبه جادویی خارج شد و امید می رود پس از این داروهای بیشتری از این جعبه جادویی خارج شود.

وی افزود: از همين‌رو شبكه‌ي علمي هپاتيت ايران متشكل از ۵۰ مركز علمي تحقيقاتي فعال در بيماري‌هاي كبدي كشور با همکاری معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نظر دارد در سوم بهمن‌ماه در اجلاس ساليانه يك‌روزه درباره‌ي آخرين پروتكل تشخيصي و درماني هپاتيت C با صاحب‌نظران اين حوزه تبادل نظر داشته باشد و اساتيد مجرب داخل و خارج از كشور فعاليتها و تجارب كاري خود را به اشتراك بگذارند.

رئیس شبکه هپاتیت ایران با بيان اينكه در اين جلسه همه‌ي افراد صاحب‌نظر درباره‌ي نحوه‌ي درمان و تشخيص هپاتيت ‌C تصميم مي‌گيرند، ادامه داد: به‌ عبارتي اين کنفرانس علمی یکروزه‌ اجماع اصحاب تجربه در خصوص خط مشی درمان نوين هپاتیت C و پاسخ درمانی موثرتر در بالین است تا شركت‌كنندكان در پايان اين كنفرانس به يك دستورالعمل واحد براي درمان اين بيماران برسند.
کد مطلب: 36498
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *