۰
شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۳
آمانو اعلام کرد

امکان تاسیس دفتر موقتی آژانس در تهران با اجازه ایران

مدیرکل آژانس در عین حال افزود: هنوز راهی طولانی پیش رو داریم.

آمانو: برای تاسیس دفتر موقتی در تهران از ایران اجازه می گیریم

یوکیا آمانو اعلام کرد که هنوز راه درازی برای حل موضوع هسته‌ای ایران پیش رو دارند.
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه این اظهارات را در حالی بیان کرد که از حمایت گسترده کشورهای عضو شورای حکام برای افزایش نقش آژانس در ایران به منظور نظارت بر پیروی ایران از مفاد توافق موقتی ژنو برخوردار شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ دیپلمات‌های حاضر در نشست شورای حکام که پشت درهای بسته برگزار شد گفتند که بسیاری کشورها اعلام کردند در پرداخت هشت میلیون دلار تخمینی که آژانس برای بازرسی از سایت‌های هسته‌ای ایران تحت توافق ژنو به آن نیاز دارد کمک خواهند کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد دارد تعداد کسانی که در ایران مشغول به کار هستند را دو برابر کند و آمانو گفت که توافق موقتی ژنو که براساس آن برخی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران لغو می‌شود "گام مهمی روبه جلو به سمت تحقق یک راه‌حل جامع" برای موضوع هسته ای ایران است.



آمانو در یک کنفرانس خبری گفت که "مدت زیادی طول می‌کشد" تا همه موضوعات باقی مانده از جمله تحقیقات آژانس درباره مطالعات ادعای حل شود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال حاضر مسوولیت نظارت مداوم بر تاسیسات هسته ای ایران را بر عهده دارد،‌ولی طبق توافق ژنو فعالیت‌هایش افزایش خواهد یافت.

آژانس تا پیش از این یک یا دو تیم بازرسی دو نفره در ایران داشت و کارشناسانی در مقر آژانس در وین روی پرونده ایران کار می‌کردند.

آمانو گفت: ما تقریبا باید تعداد کارکنانی را که وقتشان را صرف راستی آزمایی در ایران می‌کنند تقریبا دو برابر کنیم. ما باید تعداد فعالیت‌های راستی آزمایی را که در حال حاضر انجام می‌دهیم‌، افزایش دهیم.

آمانو علاوه بر آن در کنفرانس خبری‌اش گفت که آژانس ممکن است از ایران اجازه بگیرد تا یک دفتر موقت را برای اهداف لجستیک در تهران برپا کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علاوه بر آن گفت که بازرسان در چند روز آینده از معدن اورانیوم گچین در ایران بازدید خواهند کرد.
منبع: ایسنا
کد مطلب: 36798
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *