; ?>; ?> هیئت کارشناسی ژاپنی از دریاچه ارومیه بازدید می کنند - مردم سالاری آنلاين
۰
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۷

هیئت کارشناسی ژاپنی از دریاچه ارومیه بازدید می کنند

مسئول میز ایران در دفتر مرکزی جایکا در توکیو از حضور هیئت کارشناسی ژاپنی برای بررسی وضعیت دریاچه ارومیه و تالابهای اقماری طی فروردین ماه سال 93 در منطقه خبر داد.
هیئت کارشناسی ژاپنی از دریاچه ارومیه بازدید می کنند
خانم ناکامورا عصر یکشنبه در جریان بازدید تیم جایکا و کارشناسان وزارتخانه های جهاد و کشاورزی و نیرو از تالاب های آذربایجان غربی، افزود: اطلاعات کافی از وضعیت دریاچه ارومیه و تالابهای اقماری نداریم که در این راستا برای ادامه مطالعات یک هیئت کارشناسی نیز فروردین ماه سال آینده به منطقه اعزام می شوند.

وی با بیان اینکه تیم جایکا در این دیدار در پی کسب اطلاعات و داده های بیشتری از شرایط حاکم بر حوضه آبریز دریاچه ارومیه است، اظهار داشت: تیم ما اکنون در صدد جمع آوری اطلاعات پایه ای از وضعیت دریاچه ارومیه و اقدامات انجام شده بوده و در فروردین ماه نیز تیم دیگری برای ادامه مطالعات فعلی به ایران سفر می کند.

کازوا ناکابایاشی یکی از کارشناسان این موسسه در جریان بازدید گفت: داشتن تعامل و نیز برنامه هایی با نگاه به آینده و کمکهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای حل مشکل دریاچه ارومیه ضروری بوده و می تواند محور فعالیت های جایکا در این زمینه باشد.

وی اظهار داشت: نیازمند اطلاعات بیشتر در زمینه مشکلات و بحران دریاچه ارومیه مسایل اقتصادی و اجتماعی در این حوزه هستیم تا برنامه های بهتری تدوین کنیم.

ناگایا کارشناس دیگر این موسسه نیز گفت: ما علاقمندیم تا روی مسایل زیست محیطی و منابع طبیعی کار کنیم ولی فعلا تا اطلاعات جامعی در دست نباشد نمی توان کاری کرد.

وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: باید بررسی هایی انجام و مطالعاتی صورت بگیرد تا نسبت به اثر بخشی پروژه های ۱۹ گانه کسب اطلاعات کنیم.

وی افزود: ما می توانیم در مونیتورینگ، مطالعه و پایش کار به ایرانیان کمک کنیم و برای این امر نیز نیازمند جمع آوری اطلاعات پایه ای و ارزیابی مسایل هستیم.

ناگایا ادامه داد: اگر تلاش بر مدیریت حوزه آب متمرکز و طرح مدیریت آب و مدیریت جامع حوزه دریاچه بررسی و اجرایی شود و ذینفعان نیز آگاهی کافی داشته باشند میتوان کارهای خوبی در این راستا انجام داد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این بازدید با بیان اینکه بحران دریاچه ارومیه تاثیر جدی بر زندگی مردم منطقه و آب و هوا دارد، تاکید کرد: نیازمند یاری کارشناسان در این زمینه هستیم.

حسن عباس نژاد گفت: جایکا در سه محور می تواند کمکهایی برای حل بحران دریاچه داشته باشد که شامل کمک به مطالعات، کالیبره کردن مطالعات و ارزیابی نتایج پروژه ها و از این تیم انتظار داریم تا مکانیزم های خود را در پیاده سازی پروژه ها به ما ارائه کنند.

تیم کارشناسی جایکای ژاپن با انجام بازدید های میدانی از دریاچه ارومیه، شرایط اکولوژیکی، میزان آبهای ورودی، تنوع زیستی سواحل و جزایر، عوامل خشکی دریاچه و آثار و پیامدهای بحران آبی این زیست بوم داخلی ایران را مورد بررسی قرار دادند.

این تیم پس از تحقیق و بررسی دریاچه ارومیه عازم سد مخزنی حسنلو شدند و از نزدیک وضعیت تالاب حسنلو و تاثیرات سد مخزنی حسنلو بر روی دریاچه ارومیه و نیز کشاورزی منطقه را مورد ارزیابی قرار دادند.

تیم یاد شده بعد از سد حسنلو از تالاب یادگارلو و تالاب سولدوز نیز بازدید کردند و از نزدیک با شرایط زیستی حاکم بر این منطقه نیز آشنا شدند.

بازدیدهای امروز تیم جایکا و مسئولان وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو برای ارزیابی بیشتر از شرایط حاکم بر دریاچه و مطالعه وضعیت منابع آبی و نیز نحوه مصرف این منابع در زیر حوضه دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی بود.

پارک ملی دریاچه ارومیه یکی از ۵۹ ذخیره گاه طبیعی محیط زیست جهان است که به دلیل طبیعت مناسب برای زیست دائمی و موقت انواع پرندگان کمیاب و نادر جهان و زیبایی های طبیعی سواحل و جزایر آن از سوی یونسکو به عنوان یک ذخیره گاه بیوسفری در جهان شناخته شده است.

از سال آبی ۷۵ – ۷۴ تاکنون رقوم ارتفاعی سطح تراز آب دریاچه ارومیه سیر نزولی پیدا کرده و در طول سالهای اخیر آب به بحرانی ترین وضعیت خود رسیده که این امر حیات تنها موجود آن را نیز با خطر جدی مواجه کرده، به همین دلیل نیاز به یک عزم ملی و منطقه‌ای برای نجات این اکوسیستم با ارزش و بحران زده است.

حدود ۸۵ درصد مساحت دریاچه ارومیه تبدیل به شوره زار شده و خطر بروز بادهای نمکی و پیامدهای منفی آن کشاورزی و صنعت و شهرنشینی منطقه را تهدید می کند.
کد مطلب: 37068
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *