۰
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۵

تحریم ها علیه ایران باید لغو شود

رهبر حزب پارلمانی لیبرال دمکرات روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری آزاد است لذا هر گونه تحریم ضد این کشور باید لغو شود.
تحریم ها علیه ایران باید لغو شود
همزمان با سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پارلمان روسیه در راستای تجلیل از ایستادگی همراه با پیشرفت ملت ایران، نشستی با عنوان "جمهوری اسلامی ایران؛ ۳۵ سال ایستادگی" در محل دومای دولتی روسیه برگزار کرد.

در این نشست که نمایندگان پارلمان ، برخی شخصیت های سیاسی و اجتماعی و جمعی از دانشگاهیان و دانشجویان روس حضور داشتند ، سخنرانان مراسم به تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران پرداختند.

ولادیمیر ژیرنوفسکی رهبر حزب لیبرال دمکرات و از سیاتمداران سرشناس روسیه طی سخنانی ، پیشرفت های ایران در بیش از سه دهه گذشته را خیره کننده دانست و گفت: انقلاب اسلامی ایران ، نمونه موفق انقلاب های جهان در دهه های اخیر می باشد.

ایشان خاطر نشان کرد: در دهه های گذشته انقلاب های بسیاری در کشورهای مختلف روی داد، اما هیچ یک از آنها مانند انقلاب اسلامی ایران نتوانست به رشد بالنده و توسعه محور خود ادامه دهد. لذا مردم و مسئولان جمهوری اسلامی ایران بویژه آیت الله خامنه ای رهبر این کشور مورد احترام همه ملت ها هستند .

وی همچنین ضمن اشاره به چشم انداز خوب روابط ایران و روسیه، تلاش دو کشور را برای جهش در همکاری های اقتصادی در سال ۲۰۱۴ خواستار شد و اظهار امیدواری کرد: روابط ایران و روسیه هر چه بیشتر گسترش یابد .

رهبر حزب پارلمانی لیبرال دمکرات روسیه گفت: پارلمان این کشور از هیچ تلاشی برای گسترش همکاری های سیاسی ، اقتصادی و تجاری با ایران کوتاهی نخواهد کرد و بر احترام روسیه به ملت ایران تاکید نمود.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران کشوری آزاد است لذا هر گونه تحریم ضد این کشور باید لغو شود و ما نیز علاقه مندیم که بازار روسیه به روی کالاهای ایرانی باز شود ومحصولات ساخت این کشور در بازارهای ما به وفور یافت شود و در مقابل ایرانی ها هم نیازهای صنعتی خود را از روسیه تامین کنند .

رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه با تاکید بر اهمیت همبستگی ایران و روسیه در مسایل منطقه ای و بین المللی ،گفت : دو کشور در زمینه مهمترین مسایل از جمله موضوعات افغانستان ، عراق و سوریه همکاری های خوبی دارند. لذا همکاری های در سایر زمینه ها بویژه در بخش اقتصادی نیز باید به همین میزبان افزایش یابد .

ژیرنوفسکی همچنین یاد آور شد که ایران و روسیه دشمنان مشترکی دارند و با رویکرد آمریکا و اروپا در قالب ناتو برای تحمیل دیدگاه های خود به کشورهای دیگر، مخالف هستند.

مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز در این نشست با اشاره به عزتمندی و غرورآفرینی ایران اسلامی در سطح جهان در سایه پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: امروزه کمتر کسی از سیاستمداران و دولتمردان است که با موقعیت ممتاز ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی جمهوری اسلامی ایران آشنا نباشد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران تشریح کرد افزود: ایران با ۱۵ کشور مرزهای مشترک خاکی و آبی دارد و به مثابه پلی ارتباطی بین چهار منطقه شرق مدیترانه، خلیج فارس، آسیای مرکزی و قفقاز و شبه قاره هند می باشد.

وی اضافه کرد: برخورداری ایران از منابع عظیم انرژی و کنترل آن بر تنگه هرمز در خلیج فارس که بخش اعظم نفت جهان از طریق آن به بازارهای مصرف صادر می شود، موقعیت منحصربه فردی را به ایران بخشیده است.

سفیر ایران ادامه داد: از لحاظ تاریخی ایران پیشتاز تحولات منطقه ای بوده است به طوری که در ۱۰۰ سال اخیر وقوع نهضت مشروطه و برقراری نظام پارلمانی، نهضت ملی شدن صنعت نفت و سرانجام پیروزی انقلاب اسلامی سه واقعه مهمی بوده که تاثیرات زیادی بر کشورهای منطقه گذاشته است.

سنایی تشریح کرد: در آخرین تحول اساسی که موجب شکل گیری حکومت جمهوری اسلامی ایرن گردید، نظامی مبتنی بر مردم سالاری دینی مستقر گردید که از لحاظ مفهومی بر پایه جمهوریت و اصول دینی بنا شده است.

وی اظهار داشت: اسلام در ایران نه تنها یک دین و باور عمومی است، بلکه از لحاظ تاریخی عامل وحدت ملی است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به دنبال گسترش تفکری است که بر نقش مردم و دین در ایجاد ثبات، صلح و امنیت و رفاه اقتصادی در کشورهای خاورمیانه تاکید دارد. لازمه اجرای این اصول به ویژه اصول مبتنی بر جمهوریت، اصلاح ساختارهای سیاسی است که باید مبتنی بر خواست مردم و به دور از دخالت نیروهای خارجی صورت گیرد.

سنایی گفت : ملت ایران ۳۵ سال است که در برابر انواع فشارها و جنگ روانی غرب ایستادگی کرده و به اعتراف دوست و دشمن توانسته است سرافرازانه از حقوق خود دفاع کند .

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با اشاره به برگزاری شکوهمند انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران ،افزود : جمهوری اسلامی ایران با اتکاء به پشتوانه مردمی با همه توان در مسیر دفاع از حقوق ملت حرکت خواهد کرد .

وی با تاکید بر حقوق هسته ای ملت ایران گفت : جمهوری اسلامی ایران در عین حال که بر مشارکت بین المللی ، رعایت مقررات و قوانین مرتبط با عدم اشاعه تاکید دارد همواره اعلام کرده است که اماده مذاکره برای شفاف سازی برنامه صلح آمیز هسته ای است .

سنایی ادامه داد : جمهوری اسلامی ایران هیچگاه حاضر نخواهد بود از حقوق مسلم ملت خود در برخورداری از دانش صلح آمیز هسته ای بر اساس مفاد معاهدات بین المللی چشم پوشی کند .

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت گسترش روابط میان ایران و روسیه گفت : اراده مقامات عالی ایران و روسیه بر گسترش هر چه بیشتر روابط سیاسی و اقتصادی دو کشوراستوار است.

سفیر ایران در روسیه، کاهش حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته میلادی را یادآور شد و گفت : امید است با فعالیت گسترده بنگاههای اقتصادی و صنعتی ایران و روسیه شاهد افزایش حجم مبادلات اقتصادی دو کشور باشیم .

خانم لانا راوندی کارشناس انستیتو شرق شناسی روسیه نیز در این نشست با اشاره به دستاوردهای بزرگ ایرن در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در هشت سال گذشته جنبه ای از تندروی در سیاست ایران قابل مشاهده بود که این وضعیت پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و سر کار آمدن دولت آقای روحانی تلطیف شد.

راوندی از حاکمیت آرامش در شئون مختلف زندگی مردم ایران و نیز بهبود روابط خارجی این کشور با جهان خارج به عنوان یکی از دستاوردهای سر کار آمدن دولت روحانی نام برد.

رجب صفراف رییس مرکز مطالعات ایران معاصر نیز در این نشست به مشارکت گسترده مردم در پیروزی انقلاب اسلامی در ۳۵ سال پیش اشاره کرد و گفت: مردم ایران در این مدت از آرمان های انقلاب اسلامی بدون کوچک ترین تردیدی حمایت و استقبال کردند و در راه تحقق اصول انقلاب اسلامی گام برداشتند.

وی افزود: بروز این وضعیت و حمایت بی چون و چرای مردم ایران از آرمان های انقلاب موجب وحشت غربی ها شد و غرب تلاش کرد با بکارگیری تمام امکانات خود برای جلوگیری از توسعه ایران مانع تراشی کند.

صفراف اضافه کرد: برآیند این شرایط موجب شد که ایران در ۳۵ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کشوری مستقل در عرصه معادلات بین المللی و متکی بر منافع خویش تبدیل شود.

وی با اشاره به تاثیرگذاری مثبت جمهوری اسلامی بر تحولات منطقه ای در سال های اخیر ادامه داد: در سایه حاکمیت انقلاب اسلامی در ایران و با مساعدت روسیه ، تلاش برای ایجاد رژیم وهابی در تاجیکستان با شکست مواجه شد، ضمن اینکه ایران به روسیه نیز کمک زیادی کرد.

صفراف یادآور شد: در جنگ چچن نیز ایران که در آن زمان ریاست سازمان همکاری های اسلامی را بر عهده داشت، بدون توجه به فشارهای غرب و با رویکرد مخالفت با هر گونه دخالت خارجی در امور داخلی روسیه از مسکو حمایت کرد.

وی با اشاره به ارتقای جایگاه ایران در مناسبات بین المللی در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ایران با همراهی روسیه و چین نقش قاطعی در بحران سوریه بازی می کند.

رییس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه، با اشاره به توانمندی های اقتصادی بزرگ ایران و روسیه از امکان معامله پایاپای نفتی میان تهران و مسکو به عنوان یکی از مصادیق آن نام برد.

در این نشست بیش از ۱۴ تن از شخصیت های سیاسی و اندیشمندان روسیه درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران سخنرانی کردند .
کد مطلب: 37292
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *