۰
پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۳

صراحتا اعلام کردیم که مذاکرات شامل برنامه نظامی و علمی ایران نمی‌شود

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود در شهر وین در پایان مذاکرات ایران و 1+5 با تاکید بر اینکه مذاکرات ما صرفا در مورد برنامه هسته ای است، گفت: تمام اسنادی که در مورد نظر ما در این مذاکرات است صرفا فعالیت های هسته ای است و برنامه نظامی و علمی ما را در بر نمی گیرد. این موضع صریح ماست ، ممکن است طرف مقابل نظراتی داشته باشد اما موضع ما صریح است‬.
صراحتا اعلام کردیم که مذاکرات شامل برنامه نظامی و علمی ایران نمی‌شود
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پس از پایان دور اول مرحله نهایی در وین با حضور در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

ظریف وزیرامورخارجه در نشست خبری امروز در وین اظهار داشت: مذاکرات طبق برنامه اقدام مشترک ژنو با هدف ادامه برنامه صلح آمیز هسته ای و ایجاد اطمینان از صلح آمیز بودن آن ادامه یافت.

ظریف با بیان اینکه مرحله اول مذاکرات موقتی است گفت: طرفین تعهدات خود را روش های پیش بینی شده در برنامه اقدام مشترک و تفاهم نامه اقدام می دهند و بر این اساس قرار شد در این جلسات وارد گفتگوی نهایی شویم.

وی افزود: طبق برنامه ظرف یک سال از تاریخ اجرایی شدن مرحله اول مذاکرات می تواند ادامه داشته باشد و توافق نهایی شود.

وزیرامورخارجه کشورمان گفت: در این جلسات دو طرف دیدگاههای خود را بر اساس چارچوب و اصول از پیش تعیین شده مطرح کردند و جلسات سیاسی ایران با ۱+۵ نیز برگزار شد.

ظریف افزود: دیدگاه عمومی این است که تنها موضوع هسته ای ایران در این جلسات بحث می شود و هیچ موضوع دیگری غیر از هسته ای بحث نخواهد شد. همه بر روی این موضوع تفاهم دارند.

وی با بیان اینکه تا خردادماه ۵-۶ جلسه دیگر در سطح سیاسی و کارشناسی داریم گفت: اولین جلسه در حاشیه اجلاس حکام و در سطح کارشناسان برگزار می شود. جلسه دوم نیز در پایان سال جاری از ۲۶ تا ۲۹ اسفند در وین برگزار خواهد شد.

وزیرامورخارجه کشورمان با اشاره به اینکه راه دشواری در مذاکرات پیش روی ما است گفت: ما به طرفهای غربی تاکید کردیم که در گفتگوهایشان مراقبت کنند ، با اقدمات و اظهارات خود کاری نکنند که بی اعتماد ملت ایران تشدید شود.

ظریف به طرف های غربی مذاکره کننده گفت: از فرصت بی نظیر و تاریخی که مردم ایران بعد از حضور یکپارچه خود در انتخابات و راهپیمایی ۲۲ بهمن فراهم آورند استفاه کنند و اعتماد مردم ایران را بیشتر جلب نمایند نه اینکه بخواهند با اظهارات خود رضایت گروههای فشار را جلب کنند.

وی در این نشست خبری افزود: فضای مذاکرات بسیار جدی بود و همواره جمهوری اسلامی ایران نمی پذیرد که کسانی بخواهند برای ما راه حل پیدا کرده و یا نسخه بدهند.

وزیرامورخارجه کشورمان خاطرنشان کرد: به شما اطمینان می دهم که در زمان مذاکرات این امکان وجود نداشته و ندارد که طرفهای غربی بخواهند با مذاکرات کنندگان ایرانی جز با زبان احترام و تکریم حرف بزنند و یا بخواهند موضوعی را تحمیل کنند.

ظریف در ادامه افزود:ما در اول راه هستیم و در خصوص جزئیات مسائل فنی و حقوقی قرار است وارد مذاکره شویم حتما راه پرنشیب و فرازی را پیش رو خواهیم داشت به همین خاطر به یکدلی و همراهی همه اقشار مردم و نخبگان جامعه نیازمندیم.

وی بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد که بر اساس آنچه که در توافقنامه ژنو آمده ما تنها بر روی موضوع هسته ای ایران بحث می کنیم و تمام اسنادی را که مورد بررسی قرار می گیرد اسناد هسته ای است و هیچ موضوع دیگری را در بر نمی گیرد.

وزیرامورخارجه کشورمان گفت: موضوعات دفاعی و توانمندی های ایران خارج از موضوع مذاکراه است.

ظریف با بیان اینکه هیچ گونه تعطیلی سایت های هسته ای مطرح نشده است ادامه داد: برنامه صلح آمیز ایران ادامه دارد و هیچ سایتی تعطیل نمی شود مشکل ما اساسا این است که برخی ها فکر می کنند برای ایران راه حلی پیدا کنند و از طریق بستن سایت به نتیجه ای نخواهند رسید.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه هیچ گونه مطلب رسمی و یا غیر رسمی بین ایران و ۱+۵ وجود ندارد تصریح کرد: اظهارات دو ماه گذشته طرفهای غربی بخصوص آمریکایی ها نه تنها کمک به اعتماد به آمریکایی ها نکرد حتی باعث شد این اعتماد خدشه دار هم شود.

وی گفت: ما در طول مذاکرات بر روی موضوع هسته ای و بحث تحریم ها گفتگو می کنیم و در روزهای اخیر یک جلسه تکنیکی مقدماتی در خصوص همکاری هسته ای با طرف غربی داشتیم و در جلسات بعدی نیز بیشتر در خصوص مسئله تحریم ها صحبت می کنیم تا ببینیم توافق کامل حاصل می شود یا خیر.

وزیرامورخارجه کشورمان گفت: آمریکایی ها اگر بدانند که تحریم ایران یک اقدام غیر قانونی است و بر اراده مردم تاثیر نخواهد داشت.

ظریف افزود: شاید در مذاکرات در خصوص پروتکل الحاقی نیز صحبت شود اما به آنها گفته ایم که موضوع پذیرفتن پروتکل الحاقی به دولت ربطی ندارد و مربوط به مجلس است.

وی همچنین در خصوص اظهارنظرهایی که از سوی افراد مختلف در خصوص برنامه هسته ای و مذاکرات ایران با ۱+۵ مطرح می شود گفت: بسیاری از این مطالب حرف مفت و نامربوط است، نیازی نیست که به آنها واکنش نشان دهیم.
کد مطلب: 37427
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *